קבוצת מחקר בראשות אונ' חיפה תקים את המרכז הלאומי לחקר הים

הפרויקט, בהשקעה של כ-60 מיליון שקל בשלוש שנים, נועד להביא ליצירת תשתית מחקרית בנושאים כמו הפקת גז טבעי מקידוחי ימיים, תשתיות בים, התפלת מי ים

קבוצת מחקר בראשות אוניברסיטת חיפה זכתה במכרז להקמת המרכז הלאומי לחקר הים. הפרויקט, בהשקעה של כ-60 מיליון שקל שלוש שנים, נועד להביא ליצירת תשתית מחקרית בנושאים כמו הפקת גז טבעי מקידוחי ימיים, תשתיות בים, התפלת מי ים.

את הבחירה בקבוצה הזוכה קיבלה הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) על-פי המלצת הוועדה המיוחדת של האקדמיה הלאומית למדעים. הקבוצה, בראשות אוניברסיטת חיפה, כוללת 8 מוסדות מחקר, מהן 6 אוניברסיטאות. בקבוצה שותפים הטכניון, האוניברסיטה העברית, אונ' בר-אילן, אונ' בן-גוריון, מכון ויצמן, המכון הגיאולוגי והמרכז לחקר ימים ואגמים. בראש המרכז יעמוד הפרופ' צבי בן-אברהם, ראש בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה.

בית הספר הוקם על ידי האוניברסיטה כבר לפני כחמש שנים, מתוך הבנה שהים יהיה זירת המחקר העיקרית של ישראל בשנים הקרובות. גילויי הגז והמשאבים השונים בים רק חיזקו את העובדה שיש צורך בהכשרת אנשי מחקר באקדמיה בישראל.

היוזמה להקמת מרכז לאומי לחקר הים התיכון נולדה לאחר דו"ח מיוחד שחובר על ידי האקדמיה הלאומית למדעים בעקבות תגליות הגז האחרונות במימי ישראל "תמר" ו"לווייתן". הדו"ח העלה תמונת מצב מדאיגה על מצב האקדמיה בתחום חקר הים.

נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' אהרון בן-זאב אמר בתגובה להודעה כי "אוניברסיטת חיפה גאה להוביל את הקונסורציום להקמת המרכז הלאומי לחקר הים. בעיני, מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בחקר הים ומשאביו, דבר שיוביל לעצמאות כלכלית ומדינית למדינת ישראל. כבר לפני שנים זיהינו את היכולות האדירות הטמונות בים, ואני שמח שההחלטה שקיבלנו לפני כחמש שנים, על הקמת בית הספר לחקר הים, הוכיחה את עצמה".