דיוויד גילה עשוי לפסול את השתתפות כיל במכרז נמל אילת

זאת בעקבות פנייתה של חברת נמל אילת לממונה בשאלה אם זכיית כיל, שנותרה המתמודדת היחידה במכרז, עומדת בכללי ההגבלים העסקיים

התפתחות מפתיעה במכרז להפרטת חברת נמל אילת: הממונה על ההגבלים העסקיים עשוי להתערב ולפסול את השתתפותה של כיל, כיום המתמודדת היחידה שנותרה במכרז.

כיל - היחידה שהגישה ערבויות

כיל הייתה המתמודדת היחידה שהגישה את הערבויות הדרושות לצורך השתתפות בהתמחרות על הנמל. בעקבות זאת, החליטה הוועדה למכירת מניות המדינה בחברה לדחות את מועד האחרון להגשת הצעת המחיר ל-14 באוגוסט. הוועדה, בראשות ממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות רוני פרידמן, החלה לשקול עריכת שינויים בתנאי המכרז על מנת לשכנע מתמודדים שפרשו מהמכרז לחזור בהם.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנתה הוועדה לממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה וביקשה לקבל את חוות דעתו המקדמית (פרה-רולינג) בשאלה אם זכייתה האפשרית של כיל בזיכיון להפעלת הנמל תעמוד בכללי ההגבלים העסקיים. בפנייתה מסבירה הוועדה כי השתתפותה של כיל מעוררת "שאלות נכבדות של מדיניות" בהתקשרות עמה בין היתר "בשל שיקולי ריכוזיות". בנוסף החליטה הוועדה לפנות לחברי ועדת הריכוזיות לקבלת עמדתם ביחס לאפשרות לפגיעה באינטרס של קידום התחרות ומניעת ריכוזיות בתשתיות חיוניות ובתחבורה הנמלית אם כיל תזכה במכרז.

אחד המתמודדים לשעבר אמר היום ל"גלובס" כי אם כיל תיפסל הדבר יסלול את הדרך לוויתור של המדינה על דרישת מחיר המינימום בסך 100 מיליון שקל - דרישה שהביאה לפרישתן של שלוש המתמודדות שהגיעו עם כיל לשלב ההתמחרות. כיל, המייצאת דרך הנמל כ-2.6 מיליון טון כימיקלים לשנה, נחשבת למתמודדת המוכנה לשלם את המחיר הגבוה ביותר תמורת חברת הנמל רק כדי להבטיח שלא ייפול לידי קבוצה עסקית מתחרה.

כיל הייתה אחת משתי המתמודדות שהתבקשו לקבל פרה-רולינג מהממונה כבר בשלב מוקדם יותר בהליכי המכרז. המתמודדת השנייה, ממן מקבוצת תעבורה, פנתה לממונה והחליטה לפרוש מהמכרז עוד לפני שהתקבלה חוות דעתו, זאת לאחר שהממונה העלה כמה נקודות בעייתיות בהשתתפותה. כיל סירבה לפנות לממונה והודיעה כי תעשה זאת רק אם תזכה במכרז. הצעד של כיל הוסבר בין השאר בכך שלוועדה לא הייתה סמכות חוקית לחייב את המתמודדות לקבל פרה-רולינג. בנוסף, חוות דעת מקדמית של הממונה אינה ניתנת לערעור בעוד שעל החלטה סופית של הממונה ניתן לערער בפני בית הדין להגבלים עסקיים.

קבוצת החברה לישראל של עידן עופר המחזיקה בכיל היא גם בעלת המניות הגדולה ביזמית הרכב החשמלי בטר פלייס. יבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק הוא הענף המכניס ביותר של נמל אילת לצד הכימיקלים, אם כי כלי הרכב שתייבא בטר פלייס מיוצרים בטורקיה.