על מדרגות הרבנות

בניגוד לאווירה הכללית התפרקות ממשלת האחדות חיזקה את קדימה

איזה שבוע מטורף. במוצ"ש מפגין הצית את עצמו, ולרגע היה נדמה שהמחאה החברתית חוזרת בגדול. יומיים אחר כך מופז פרש מהממשלה והיה נראה שיש בחירות, ולקראת סוף השבוע רוחות מלחמה כבר מנשבות באוויר.

מזל נאחס יש ליו"ר קדימה, שאול מופז. אפילו את הקרדיט הציבורי - המצומצם ממילא - על פרישתו מהקואליציה, הוא איבד. פחות מיממה לאחר התפטרותו נדחק הסיפור הפוליטי מראש החדשות לתחתית עמוד 8 במקרה הטוב. עוד לפני שהמריא לכותרות הוא כבר בשלב הסיכומים והערכות הנזק אל מול התועלת.

יומיים לאחר שירדו במדרגות הרבנות, מתברר שנתניהו יורד גם בסקרים. מסקר שנערך אתמול, יממה לאחר הפרישה של מופז, נראה כי ראש הממשלה משלם מחיר על כך שדבק בשותפיו ההיסטוריים ולא הלך לחוק היסטורי, ולראשונה מזה חודשים ארוכים הליכוד יורד מתחת ל-30 מנדטים. החששות של האיש שחי, נושם ואוכל סקרים לארוחת בוקר - מתחילים להתממש.

פרישת מופז נתפסת, על פי הסקר, כמהלך כמבריק: קדימה מכפילה את כוחה ויותר, ועולה מ-3 ל-7 מנדטים. צעד קטן חכם של קדימה, אחרי צעד טיפשי גדול של נתניהו. זו המגמה המעודדת מבחינת מופז. הבשורות הרעות הן שזו שמחת עניים. קדימה הפכה למפלגה החמישית או השישית בגודלה. מי היה מאמין לפני שנה שקדימה תצהל עם 7 מנדטים? בשבועות הקרובים יעקוב נתניהו בדאגה אם מדובר במגמת ירידה וינסה לבלום את הדימום, בדיוק כשם שמופז מצפה לראות אם הסקר הזה מבטא מגמת נסיקה.

אופוזיציה ללא יו"ר

עדנתו של מופז היתה גם עדנתה של שלי יחמוביץ'. הוא נהנה מהתואר המשנה לראש הממשלה, והיא התבשמה מהתואר יו"ר האופוזיציה, תוך שניתנת לה הזכות לוותר על המכונית המשוריינת ולקצור עוד כמה קולות חברתיים בדרך לקלפי. 70 יום של שכרון חושים. ב-24 השעות שחלפו מאז התפטרותו, התברר שלא רק מופז נפרד בעצב מהתואר ומהכיבודים, אלא שגם יחימוביץ' התאהבה בסטטוס ובתפקיד.

מאז שיגר מופז את מכתב ההתפטרות, נעשו לא מעט גישושים מצד אנשי יחימוביץ', שבדקו האם מופז כבר הגיש בקשה ליו"ר הכנסת להשביעו ליו"ר האופוזיציה.

אחרי הכל, מינויו לתפקיד יהפוך את יחימוביץ' מאישיות ממלכתית מאובטחת לח"כית פשוטה. הסוף לנאומים אחרי ראש הממשלה, הקץ לפגישות עם מרקל וקלינטון. שלום מאבטחים, להתראות לשכה.

אירוע ההשבעה לתפקיד החדש-ישן יהיה אחד המחזות המוזרים שנראו בכנסת. מופז יושבע ליו"ר אופוזיציה פעמיים בהפרש של 70 יום. מעניין מה הוא יגיד כשינאם מעל לדוכן.

בכנסת היו מי שהרימו גבה ותהו מדוע מופז לא הגיש פנייה ליו"ר הכנסת עד עכשיו. לאחר שהדיח את ציפי לבני מתפקידה, מיהר יו"ר קדימה הטרי לדרוש את תפקיד יו"ר האופוזיציה מיו"ר הכנסת, ואילו בסיבוב הזה, לאחר שהדיח את עצמו מהקואליציה, הוא מתמהמה. בקדימה אמרו שיעשה זאת מיד שתיכנס התפטרותו לתוקף, אבל במערכת הפוליטית סבורים שהתשובה האפשרית היא שהוא לא בטוח שיש לו רוב לקבל את התפקיד.

אמנם ההחלטה לפרוש מהקואליציה התקבלה ברוב של 25 חברי סיעה, אולם המתח בתוך הסיעה רק גדל, ועדיין לא פסקו הניסיונות לפצל את קדימה. בעוד אנשי לבני מהרהרים בהקמת מפלגה חדשה, שוקלת קבוצה אחרת להצטרף לליכוד. חלקם יהיו מוכנים לתמוך בכל חוק חלופי לחוק טל, שיביא נתניהו להצבעה, גם אם הוא יכלול מתווה לגיוס חרדים בגיל 35 על קביים או קלנועית. העיקר להישאר בקואליציה. גורמים בלשכת רה"מ שופכים שמן על המדורה במטרה להניע את המרד באמצעותו של בכיר בליכוד, שמונה כמתווך מטעם נתניהו.

הבלבול בקדימה כל כך גדול שגם בתוך קבוצות המורדים יש קבוצות-בנות. יש אפילו מי שהרחיק לכת, והגדיר את קדימה כמפלגה שמורכבת מ-28 סיעות. השבוע צצה במפלגה יוזמה חדשה: לקיים פריימריז ולהדיח את מופז מתפקיד יו"ר המפלגה עוד לפני הבחירות, ולהכתיר את צחי הנגבי. אם זה יקרה, משערים בקדימה, הפעם דליה איציק לא תשב על הגדר.

מובילי היוזמה עלולים להתאכזב. הנגבי כלל לא מתכוון להתמודד בשנים הקרובות לראשות הממשלה, והוא כבר אמר לא פעם כי אחרי הפסקה ארוכה שנכפתה עליו מתפקידים ביצועיים, בכוונתו לחזור קודם כל לתפקיד משמעותי כדי להכשיר את עצמו. ובכלל, לו היה רוצה להתמודד על ראשות קדימה, הוא יכול היה לעשות זאת כבר בפריימריז הקודמים, וכנראה שגם היה מנצח.

הנגבי, אגב, היה אחד המתווכים הפעילים במו"מ בין קדימה לליכוד. כמי שלא רצה בפרישת קדימה מהקואליציה, הוא ניצל את קרבתו לנתניהו להעברת מסרים לאנשי קדימה. מקורביו מצרים על כך שמופז לא ראה בו צינור להעברת מסרים הפוכה. לאחר שלאורך כל התהליך סבר הנגבי שקדימה צריכה להתפשר, כנראה חשדו בו בקדימה כי יש לו עניין גדול יותר לסייע לנתניהו מאשר למופז. אנשים ששוחחו עם הנגבי קיבלו את הרושם כי הוא מאמין שניתן היה לגשר על הפערים לו רק קדימה היתה ממתינה עוד שבועיים ולא ממהרת לפרוש. התנהלות מופז בפרשה גרמה לו לחשוב שהפרישה נקבעה מראש.

אם לשפוט על פי התנהלות אנשי קדימה בשלוש השנים האחרונות, כל היוזמות לפרישה או הדחה באשר הן מועדות לכישלון. גם כשרצו להדיח את לבני נשבעו הח"כים בכל שבוע מחדש שבישיבת הסיעה הם יצביעו נגדה. אלא שבכל פעם כשחצו את קו המשקוף של חדר הישיבות נעלמו ההתלהמויות וההצבעות התרוממו בעדה בכל הצבעה.

הסיכוי לפילוג קדימה חצי שנה פלוס-מינוס לפני הבחירות הוא אפסי. עד שיירקם הדיל ייגמר המושב, ורק באוקטובר עם תום הפגרה יזדקק נתניהו לשבע האצבעות שלהם. לנתניהו לא שווה לשלם להם עכשיו מחיר גבוה, ובמחיר נמוך לא יבואו.

את השינוי הפרסונלי היחיד שאולי יהיה בתוך קדימה עשוי דווקא לקדם יו"ר המפלגה, אם יענה לתביעות בכירים למנות מחדש בעלי תפקידים בסיעה. הוא כבר אמר בעבר מה הוא חושב על אש שנורית מתוך הנגמ"ש.

חפש את האישה

בימים האחרונים המו"מ בין קדימה לליכוד התנהל בפול-גז-בניוטרל. במוצ"ש האחרונה נפגשו נציגו של מופז, עו"ד אלון גלרט, ועורך דינו של נתניהו, דוד שמרון. מופז, שהתעקש על כמה קריטריונים באמצעות גלרט, המתין ביום ראשון לקבלת תשובה מראש הממשלה. אלא שביום ראשון היה שמרון עסוק עד מעל לראש בעניינים הבוערים באמת, ובילה בבית המשפט עם שרה נתניהו במשפט נגד העוזרת ליליאן פרץ. הפגישה שתוכננה עם ראש הממשלה לאותו היום לא הסתייעה.

גם במהלך הזה צריך, כמו שהצרפתים אומרים, לחפש את האישה. ההשפעה של רעיית ראש הממשלה היתה כפולה. פעם אחת בכך ששמרון היה טרוד בענייניה במקום לנהל את המו"מ עם קדימה, ובפעם השנייה כשהסכימה להיפגש עם קבוצת חרדים שהבינה שהדרך להשפיע על נתניהו היא דרך רעייתו. החבורה שנפגשה איתה ביקשה להעביר לה מסרים של יהדות וערכים. כמי שגדלה בבית ערכי על ברכי התורה, אמרו לה, אנחנו מצפים ממך להשפיע על בעלך שלא יעשה מעשה שאף ראש ממשלה לפניו לא עשה. לא ברור אם זה מה שהכריע את הכף, אבל בטוח שזה לא הזיק להמשך הברית עם החרדים.

נחזור למו"מ. הפגישה של שמרון עם נתניהו נדחתה ליום שני, אלא שהיא התעכבה עד הלילה בשל ביקור מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, לישראל, וממילא מופז החליט שלא ליצור משבר קואליציוני באמצע ביקור ממלכתי חשוב.

בסופו של דבר, הגיע שמרון עם תשובתו הסופית של נתניהו, שנשאה בחובה הצעה חדשה, רק ביום שלישי. בעשר בבוקר נפגשו גלרט ושמרון בת"א. בקדימה הגדירו את הבשורה שהביא שמרון - אחרי שלושה ימי חשיבה - כחוק טל מוחלש בריבוע. בסביבת מופז הבינו שנתניהו לא מוכן לחצות את הרוביקון, וכעבור חצי שעה מתום הפגישה נמסרה תשובה פורמלית שקדימה דוחה את ההצעה. שמרון עדכן את נתניהו, ומופז זימן את חברי הסיעה לישיבה. לפחות הישג אחד נרשם באותו היום: לראשונה מאז החל המו"מ לפני כחודש, נתן רה"מ תשובה ברורה.

רולטת בחירות: נובמבר או פברואר?

רוב הגורמים במערכת הפוליטית מהמרים על בחירות בפברואר או במארס 2013, אבל עד לסוף מושב הקיץ שיסתיים בשבוע הבא, לא כדאי לשים על זה כסף. ההערכה הכי מדויקת היא שלנתניהו אין מושג מה הוא רוצה. הוא פחות מחושב ומתוכנן ויותר קפריזי ממה שזה נראה. מה שהיום נראה לו נכון, מחר יראה אחרת. גורמים בליכוד אומרים שהוא פועל כמו שבשבת - משנה עמדות מרגע לרגע ומיישר את הקו על פי הסקר האחרון שקרא. זאת אולי הסיבה לכך שהקו יוצא מזוגזג. אם נתניהו ישוכנע שוב שטוב לו להקדים את הבחירות (מסיבה שלא נראית כרגע הגיונית), זה לא מופרך שישלים את החקיקה לפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא.

שלשום, בארוחת ערב עם נשיא הונגריה במלון קינג דיוויד, סיפר יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, לבן שיחו על הצעת החוק לפיזור הכנסת שעלתה אתמול להצבעה, ואמר שלו היה משיא עצות לנתניהו, הוא היה מייעץ לו להפגין ביטחון מלא, ולהחצין עמדה שלא מפחדת מבחירות. "אתם רוצים בחירות? אני תומך", אמר ריבלין שהיה משיב במקומו. הערב צפוי ריבלין להיפגש עם ראש הממשלה. מן הסתם, בפגישה יעלה גם נושא הקדמת הבחירות.

אנשי מאהל הפראיירים, שנפגשו השבוע עם ריבלין, מספרים שהוא העריך כי הבחירות יתקיימו בין נובמבר לפברואר. ריבלין סבור שתקציב המדינה לא יעבור במתכונת הנוכחית כך שהבחירות יוקדמו בכל מקרה, אולם סוגיית חוק טל רק מחריפה את המצב. בועז נול וחבריו התפלאו לשמוע שיש סיכוי שהבחירות יתקיימו בעוד ארבעה חודשים. להערכה הזו, אגב, שותפים גם כמה שרים בכירים בליכוד. רובם סבורים שנתניהו יעדיף לסיים את רוב הקמפיין לפני בחירתו המחודשת של אובמה בתחילת נובמבר, ולפני השפל הכלכלי הגדול.

מה שבטוח הוא, שאם הבחירות יתקיימו רק בעוד חצי שנה, נתניהו ישתדל להגיע לתאריך מוסכם עם שותפיו הקואליציוניים לא יום אחד לפני ה-10 בפברואר 2013. התאריך הזה, שכבר האיר פנים לנתניהו בבחירות 2009, יאפשר לו לסיים קדנציה מלאה של ארבע שנים. לפחות בתחום אחד הוא יוכל להתגאות שעשה היסטוריה.