ר"מ יוון לקלינטון: "זו הגרסה שלנו לשפל הכלכלי הגדול"

ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמראס, נפגש אתמול עם נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון ■ קלינטון: "צעירים יוונים צריכים משהו להאמין בו כדי שהם יסכנו את עתידם כאן"

יוון נמצאת בשפל כלכלי כפי שהיה בארה"ב בשנות ה-30, כך אמר אתמול (א') ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמראס, לנשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון. "זה בדיוק מה שקורה אצלנו ביוון", אמר ראש הממשלה הטרי בפגישה עם קלינטון, "זו הגרסה שלנו לשפל הכלכלי הגדול".

קלינטון ביקר את מדיניות האיחוד האירופי בסיוע ליוון על כך שהיא מתרכזת יתר על המידה בצנע, ואמר כי סביר יותר שיוון תוכל להחזיר את חובותיה אם היא תתרכז בהתאוששות כלכלית קודם כל. "אנשים צריכים משהו לצפות לו כשהם קמים בבוקר", אמר קלינטון. "צעירים יוונים צריכים משהו להאמין בו כדי שהם יסכנו את עתידם כאן".

על יוון לחתוך את הגרעון התקציבי שלה לפחות מ-3% מהתמ"ג עד סוף 2014, לעומת 9.3% ב-2011, מה שיצריך קיצוצים של עוד כ-12 מיליארד אירו. התרחיש הזה הופך להיות פחות ופחות ריאלי לדעתם של קובעי המדיניות באירופה.

בימים הקרובים יגיעו נציגי ה"טרוייקה" - קרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי, לאתונה כדי לבדוק אם יוון עומדת ביעדים, על מנת לקבל סיוע נוסף. אתמול דיווח ה"דר שפיגל" הגרמני כי כבר היום ברור לנציגי הטרויקה שיוון לא תוכל לעמוד ביעדים שנקבעו לה - כמו קיצוץ בהוצאות עד ל-120% משיעור הצמיחה עד 2020. ואם מנהיגי יוון יזכו לתוספת זמן על מנת לעמוד ביעד - עדיין יוון תזדקק לסיוע נוסף בהיקף 10-50 מיליארד אירו, לפי הדיווח בעיתון הגרמני.

סגן נשיא קנצלרית גרמניה אמר אמש כי פרישת יוון מגוש האירו אינה עוד "תרחיש מפחיד", והביע תמיהה באשר ליכולתה של יוון לעמוד בהתחייבויותיה. "כמובן שנחכה לדוח של ה'טרויקה' בסתיו, אך אני סקפטי", אמר פיליפ רוסלר לערוץ הטלוויזיה ARD. "יוון ככל הנראה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה".