הרשות להגנת הצרכן נגד הצעת עמיר פרץ למחיר אחיד ברשתות

הצעת החוק של עמיר פרץ עלתה על רקע המחירים הגבוהים שמשלמים הצרכנים החיים בפריפריה, באזורים בהם אין תחרות בין רשתות השיווק ■ הרשות להגנת הצרכן: "התחייבות על מחיר זה דבר שיכול לאפשר לרשתות לתאם מחירים"

הרשות להגנת הצרכן מתנגדת להצעה של ח"כ עמיר פרץ לקבוע מחיר אחיד של מוצרים ברשתות השיווק במרכז ובפריפריה, בטענה כי היא מסובכת ליישום. הדברים עלו בדיון שהתקיים היום (ג') בוועדת הכלכלה.

כזכור, הצעתו של ח"כ פרץ עלתה על רקע המחירים הגבוהים שמשלמים הצרכנים המתגוררים בפריפריה, באזורים בהם אין תחרות בין רשתות השיווק. צרכנים אלה הם בגדר קהל שבוי של רשת אחת, שמתמחרת לפיכך את מוצריה בטווח גבוה ביחס למחירים באזורים שבהם יש תחרות בין הרשתות.

בהתייחס להתנגדות של הרשות להגנת הצרכן אמר ח"כ פרץ: "לממשלה אין פתרון - התושבים בפריפריה לא צריכים לשלם על החידלון הזה". הוא נימק כי התחרות צריכה להיות בין הרשתות, ואמר כי אין שום היגיון בטענה שהמחיר בפריפריה צריך להיות גבוה יותר, בעיקר לאור העובדה שההכנסה הממוצעת לתושבי הפריפריה נמוכה יותר.

את ההתנגדות הביעה הכלכלנית הראשית של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, בתיה גוטל, שאמרה כי הבעיה של פערי המחירים מוכרת, אך לא ניתן לדעת אם הצעת החוק של ח"כ פרץ תשיג את מטרתה.

"התחייבות על מחיר זה דבר שיכול לאפשר לרשתות לתאם מחירים. כמו כן, אפשר שיהיו מבצעים כל יום, ואפשר שהרשת תבחר לפתוח בפריפריה סניף של המותג היקר", אמרה גוטל, וסיכמה כי "הצעת החוק מסובכת ליישום".

לאחרונה דובר רבות על מלחמות המחירים בבית-שמש, מעלה-אדומים ואשדוד, שהוכיחו כי במתחמים שבהם יש ריכוז של רשתות שונות, המחירים נחתכים עד לרמה של הפסד (ק"ג ירקות בעשרות אגורות ועוד) ולמחירים הזולים במאות אחוזים מהמחירים באותה רשת באזור תחרותי פחות.

בהקשר זה אמרה הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, כי "אם הצעת החוק הייתה היום בתוקף, מלחמות המחירים הללו לא היו מתקיימות".

לפיכך האם התחרות היא הפתרון? נציג האוצר, יאיר זילברשטיין, טען כי קידום התחרות וקידום הצעת החוק של היו"ר לשקיפות מחירים עשויים לשנות את התמונה, אלא שפרץ לא שוכנע: "הייתם פעם בשכונה שיש בה רק מכולת שהבעלים שלה קונה רק מהסופר כי הספק לא מוכן למכור לו? התושבים בפריפריה משלמים על החידלון הזה. אתם רוצים לחכות עד שבדימונה יפגינו באלימות נגד רשתות שיווק?"

לצד ההתנגדות של רשתות השיווק לאחידות מחירים הציג בדיון רמי לוי, מנכ"ל רשת שיווק השקמה עמדה אחרת: "אסם מוכרת לכולם באותו מחיר, ולא משנה אם הסניף הוא בבאר-שבע או בראש-העין", אמר לוי, והוסיף כי היעדר התחרות בפריפריה לא צריך לבוא על חשבון העניים, שצריכים לחכות עד שהוא יגיע לכל מקום.

בסופו של דבר נראה כי המשך הדיון בהצעת החוק יבוא רק אחרי הפגרה, ועד אז ישלמו הצרכנים השבויים בפריפריה מחירים לא תחרותיים בעליל.