סטארט-אפ בשבוע: התקן תוך-רחמי שלא גורם לכאב

"ההתקן הוא גם אמצעי המניעה הזול ביותר - בישראל בין 250 ל-850 שקל, בהתאם לסוג, לתקופה של 5 שנים"

רקע

ד"ר אילן ברעם, גניקולוג שמתמחה בפריון ומניעת היריון, האזין בפעם המי יודע כמה להרצאה שעסקה בנקודות התורפה של ההתקן, שנובעות בעיקר מצורתו.

לפתע, היה לו ברור לו שהצורה האידיאלית להתקן היא צורת כדור. ברעם פנה לחממת ואן ליר, שחיברה אליו את ד"ר אריאל ויינשטיין, שניהל בעבר סטארט-אפים בתחום הרפואי.

השוק

"התקן תוך-רחמי הוא אמצעי המניעה הנפוץ ביותר בעולם", אומר ויינשטיין. דווקא בישראל המודעות להתקן נמוכה, ורק כ-15% מהנשים משתמשות בו.

ויינשטיין טוען כי מאז שהצטרף לאוקון, השתכנע בסגולותיו של ההתקן התוך-רחמי, אפילו מן הדורות הוותיקים יותר: "גלולות נגד היריון מונעות היריון ב-99% בשימוש נכון, אולם רוב הנשים אינם משתמשות נכון - שוכחות גלולה, נוטלות בשעות שונות. בשימוש נורמלי, הגלולות מונעות היריון רק ב-92%.

"התקן מונע היריון במעל 99%, והוא פעיל מרגע שהותקן ללא תלות בהתנהגות האישה, ולכן הינו אמצעי מניעת ההיריון ההפיך היעיל ביותר. כל יתר האמצעים - דיאפרגמה, קונדום, טבעת - יעלים פחות. ההתקן הוא גם אמצעי המניעה הזול ביותר - בישראל בין 250 ל-850 שקל, בהתאם לסוג, לתקופה של 5 שנים".

כיצד פועל ההתקן? כל גוף זר שנמצא בתוך הרחם מונע מן ההיריון להתפתח. "כבר לפני אלפי שנים, נוודים במדבר סהרה החדירו אבנים לרחמים של הנאקות שלהן כדי שלא יכנסו להיריון", אומר ויינשטיין. ההתקן המודרני מצופה בנחושת, שהיא רעילה לזרע ולרירית הרחם, או בהורמונים שמונעים מן הרירית להתפתח.

כשאין רירית, אין היריון ברחם, וגם הסיכון להיריון מחוץ לרחם פוחת, יחסית לאי שימוש באמצעי מניעה בכלל.

ויינשטיין

"ה-FDA המליץ לאחרונה על הגברת השימוש בהתקן דווקא אצל נערות, בגלל ההשלכות הרגשיות והכלכליות של היריון לא רצוי".

הבעיה העיקרית של ההתקן נובעת מהצורה שלו: ההתקן הקלאסי נראה כמו T.

כדי להחדירו יש לקפל את הקצוות ולדחוף אותו דרך פתח של 2 מ"מ, תהליך כואב למדי, וכואב עוד יותר בהוצאה. צורת ה-T חיונית למניעת היפלטות ההתקן מן הרחם לאחר ההחדרה.

בשוק קיים התקן נוסף, שמעוצב כראש דג. כדי שלא ייפלט מהרחם, הוא מכוסה בזיזים שגם הם גורמים לכאב. התקן אחר מעוצב כחוט ארוך, אך כדי שלא ייפלט, יש לדקור את הרחם ולקשור אליו את ההתקן. כל ההתקנים הללו עלולים לפצוע את הרחם אם דוחפים אותם עמוק מדי.

המוצר

אוקון פיתחה התקן תוך-רחמי בצורת כדור (IUB - Inter Uterine Ball) שעשוי ממתכת בעלת זיכרון צורה.

מחדירים אותו כמו התקן רגיל, כשהוא פרוש לצורת חוט ומצוי בתוך צינור החדרה. כשההתקן מתחיל לצוץ מראש הצינור, הוא מתקפל אוטומטית בחזרה לצורת כדור - בזכות תכונות זיכרון הצורה של המתכת.

התוצאה היא חוט מתכת מגולגל לצורת כדור שיושב ברחם, לא פוגע בדפנות ומתכווץ בהתאם להתכווצות הרחם. כל עוד ההתקן בצורת כדור, הוא אינו יכול להיפלט החוצה, אך משיכה של אחד מקצות החוט המגולגל תגרום לו לחזור בהדרגה לצורת חוט.

שלב בפעילות

לאחר שנה בלבד ומימון של חברת חממה בלבד, החברה כבר נמצאת בניסוי קליני באירופה והמוצר כבר הותקן אצל 14 נשים.

החברה מקווה לקבל אישור CE לשיווק המוצר באירופה בשנה הבאה, אז יחלו ניסויי פוסט-אישור כדי לתמוך גם בהגשה בארה"ב.

השלב הבא

ויינשטיין: "המוצר יכול לשמש גם להולכת תרופות לתוך הרחם".