ג'ים אוניל לא מתרגש: "לא ברור לי למה ספרד צריכה חילוץ"

מנהל מחלקת הנכסים בגולדמן זאקס מאמין כי אפילו ברמה הנוכחית של התשואות על האג"ח, ספרד יכולה להחזיק מעמד עוד שנתיים ■ אוניל: "ספרד היא פשוט האחרונה בשרשרת. זו השיטה עצמה שמתפרקת"

על רקע החשש הגובר מהצורך בחילוץ מלא של כלכלת ספרד, במיוחד לאחר ששר הכלכלה, לואיס דה גוינדוס, אמר לשר האוצר הגרמני כי יהיה צורך בחילוץ בהיקף 300 מיליארד אירו (כך על פי דיווחים), היום (ו') מעריך הכלכלן הבכיר ג'ים אוניל כי ייתכן ודווקא לא יהיה צורך בחילוץ שכזה.

השבוע, נזכיר, עלו תשואות האג"ח של ספרד ל-10 שנים לשיאים חדשים של מעל ל-7.5%, לפני שרמיזות של נגיד ה-ECB ובכירים אירופאים אחרים בנוגע לרכישת אג"ח הורידו את התשואות אל איזור ה-6.7% היום. עוד דווח היום בספרד כי שיעור האבטלה עלה לשיא של 24.63% ברבעון השני של השנה, לעומת 24.44% ברבעון הראשון.

אוניל, מנהל מחלקת הנכסים בגולדמן זאקס, אמר ל-CNBC: "זה לא ברור לי למה ספרד צריכה חילוץ, במיוחד כשזה נוגע לחילוצים של קרן המטבע הבינלאומית. לא ברור לי למה הקרן עד כדי כך מעורבת - המטרה שלה זה לממן מדינות עם גרעון, ולגוש האירו אין כזה".

אוניל טוען כי ספרד היא קורבן של המצב בשווקים וכי הוא לא חושב שהבעיה היא בכלכלת המדינה עצמה: "היא פשוט האחרונה בשרשרת. זו השיטה עצמה שמתפרקת".

"האתגרים שעומדים בפני ספרד שונים מאוד מאלה שעומדים בפני היוונים", אומר אוניל. "הבעיה הבסיסית שלהם היא שהם הצטרפו לאיחוד המוניטרי האירופאי, מה ששמר למשך הרבה מאוד זמן על שיעור הריבית שלהם ברמה מאוד נמוכה - וזה הוביל לבועת נדל"ן שהתפוצצה".

"איך אפשר להגיש חבילה שתתמוך בזה? כי יכול להיות שהפיצוץ של בועת הנדל"ן עוד לא הסתיים". עוד מעריך אוניל כי ספרד יכולה להמשיך עוד שנתיים עם התשואות ברמות הגבוהות של היום.

דעתו של אוניל מתנגשת גם עם העמדה הרשמית של בנק ההשקעות בו הוא עובד. מוקדם יותר החודש פרסם גודלמן זאקס דוח המציין כי למרות שספרד הצליחה לקבל ארכה מהאיחוד האירופי לעמוד ביעד הגירעון שלה, ולמרות חבילת הקיצוצים שהכריז עליה ראש הממשלה מריאנו ראחוי, המדינה תצטרך יותר כסף על מנת להתייצב. המדינה כבר קיבלה, נזכיר, אישור ממוסדות האיחוד האירופי לקבלה של 100 מיליארד אירו לחילוץ הבנקים.