בדיקת "גלובס": המע"מ על המזון בישראל - מהגבוהים בעולם

ברוב העולם יש מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון, שנועד להקל על הציבור ברכישת מוצרים בסיסיים ■ תעשיינים וכלכלנים תומכים במע"מ דיפרנציאלי גם בישראל

ישראל היא בין המדינות המובילות בשיעור המע"מ על מוצרי מזון, וזאת עוד בטרם יושמה החלטת הממשלה להעלות ב-1% את שיעור המע"מ ל-17% - כך עולה מהשוואה בינלאומית שנערכה על רקע כוונת הממשלה להעלות את המע"מ ב-1% באופן גורף.

מניתוח הנתונים עולה כי במספר מדינות מערביות אין כלל מע"מ על מוצרי מזון, ובראשן בריטניה, אוסטרליה וקנדה. יתרה מכך, גם במדינות שבהן שיעור המע"מ הכללי גבוה, קיים מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון, כחלק מתפיסה חברתית הגורסת כי יש להקל על הציבור הרחב ברכישה של מוצרים בסיסיים לצריכה יומיומית.

כך למשל, בשוויץ, בספרד, ביפן, בשבדיה ובגרמניה, קיים מע"מ נמוך על מוצרי מזון, שנע בין 2.5% ל-12% - לעומת מע"מ של 16% בישראל.

גם בפולין, שבה שיעור המע"מ הכללי גבוה ועומד על 23%, שיעור המע"מ על המזון מסתכם ב-5% בלבד. בנוסף, המע"מ על מוצרי המזון השונים בפולין דיפרנציאלי אף הוא, כאשר על מוצרי בסיסיים חל מע"מ נמוך במיוחד, ואילו על מוצרי מותרות, כמו משקאות, חל מע"מ גבוה יותר.

אוזלת-ידה של הממשלה

בכירים במגזר התעשייה ביקרו היום (א') בחריפות את הגזירות הכלכליות החדשות, שעליהן הכריזו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ.

"מה שראש הממשלה אמר - שהוא מאמין שמעמד הביניים ימצא את עצמו עם יותר כסף - פשוט שגוי. הייתי ממש מודה לו אם היה מסביר איך הכסף יגדל בכיס של מעמד הביניים אחרי כל הגזירות האלה ואחרי הגדלת המע"מ", אמר ל"גלובס" יו"ר קבוצת אסם ונשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, דן פרופר.

פרופר מאשים את הממשלה באוזלת-יד חמורה בזמן שנורות האזהרה במשק כבר דלקו, וטוען כי היעדר צעדים מעודדי צמיחה בתוכנית הממשלה הוא טעות חמורה.

"חודשים רבים היה ברור לכל מי שהכלכלה לנגד עיניו שהמצב הולך להחמיר", אמר היום פרופר. "באותו זמן הממשלה פיזרה כספים למטרות לא הכרחיות, והביאה אותנו למצב שצריך עכשיו גזירות מאוד חמורות, בעוד שלפני כמה חודשים היה אפשר להסתפק בהטלה של גזירות הרבה פחות חמורות".

"להשית מע"מ דיפרנציאלי"

במגזר התעשייה תמימי-דעים לגבי הצורך ביישום מדיניות של מע"מ דיפרנציאלי והורדת המע"מ על מוצרי מזון וצריכה בסיסיים.

"הפתרון הנכון הוא להטיל מע"מ נמוך על פירות וירקות, ובדרך זו לגבות מהעוסקים בענף גם מס אמת", אומר פרופר. "תתחילי להסתובב בשווקי הירקות, ותראי לי מי משלם מס הכנסה אמיתי - לא שם ולא בקרב המתווכים בתחום זה. מצד שני, חשוב להוריד את המע"מ על מוצרי יסוד כדי להקל על בעלי הכנסה נמוכה ומעמד הביניים".

"העלאת המע"מ אינה מבחינה בין מי שיכול לשלם לבין מי שלא יכול לשלם", אמר היום יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר, שרגא ברוש. "לשכבות רבות באוכלוסייה זו תוספת להוצאה החודשית וגם כך הם לא גומרים את החודש. ראוי להוריד את המע"מ על רשימה של 100 מוצרי יסוד, ובכך להקל על מצוקה של שכבות רבות בציבור, גם אם זה אומר שבמקום להעלות את המע"מ ב-1%, יעלו אותו ב-1.5%. כך אותן שכבות רחבות יוכלו לזקוף את הגב, והדבר גם יאיץ את כל הפעילות הכלכלית במשק".

"צריך להוריד את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים מתחת ל-10%, כמו ברוב העולם, ולהעלות את המע"מ על שאר השירותים", אומר גם יו"ר חברת המזון ויליפוד, צבי ויליגר. "מאידך, צריך להטיל מע"מ בגובה 5% על פירות וירקות, כדי שהמוצרים האלה ייכנסו לביקורת ולתשלום של מס הכנסה".

"אני הייתי מגדיל את הגירעון בתקציב המדינה ולא מוסיף מסים", ממשיך ויליגר. "צריך לעודד את הפעילות העסקית, וברגע שאתה מוסיף מסים, הפעילות העסקית יורדת. להעלות מס הכנסה על הכנסה של 8,880 שקל בחודש, היא עוול גדול מאוד. עם הכנסה כזאת גם כך אתה לא יכול לגמור את החודש אז לגבות עוד מס? זה אמנם רק אחוז אחד, אבל עדיין, כל שקל משמעותי. לצד זה, הייתי מעלה את המסים על משכורות גבוהות של יותר מ-50 אלף שקל בחודש, לא באחוז אחד בין 1%-5% באופן פרוגרסיבי, תלוי בגובה המשכורת".

"גביית מס אמת - צו השעה"

קשה היה למצוא היום מעסיקים ותעשיינים שתומכים במדיניות הממשלה, ואלה הביעו בעיקר חששות מפני השלכת הגזירות הכלליות על הצמיחה במשק.

"אני חושש שבעקבות הצעדים האלה הצמיחה תיפגע עוד יותר", אומר פרופר, "כך נגיע למצב של גידול באבטלה, שיגדיל את תשלומי הממשלה למובטלים, מצד אחד, ויקטין את גביית המס, מצד שני, וכל זה במקביל להקטנה ממשית ברווחי העסקים, וכתוצאה מכך, גם גבייה מוקטנת מן העסקים, וחוזר חלילה".

לדברי פרופר, את הגירעון בתקציב ניתן לכסות על-ידי מלחמה בהון השחור במקום על-ידי הגדלת המסים. "אני בעד מס על עשירים, אבל הדרך הנכונה היא לעבוד בשקדנות על גביית מס אמת, דבר שלא נעשה הרבה מאוד שנים. 25% מהכלכלה הישראלית היא כלכלה שחורה. אפילו אם נגבה רק רבע מהמס שמגיע מהכלכלה השחורה, זה כבר ימלא את הבור החסר של הממשלה. גביית מס אמת היא צו השעה".

"רק לפני שבוע ראינו ירידה חדה במכס על מוצרי חשמל ועל חלק ממוצרי המזון, שמביאים להקטנה בהכנסות המדינה, שזה בדיוק הפוך ממה שהמדינה אומרת היום", ממשיך פרופר. "רק שבועיים חלפו מאז שהורידו את ההכנסות, ועכשיו אומרים 'חסר'. חוסר החשיבה קדימה הוא דבר בלתי נתפס, שאינו מחזק את האמון בהנהגה הכלכלית. אני יכול לומר בביטחון שבכל שנותיי בכלכלה לא ראיתי תופעה כזו".

גם שרגא ברוש מזהיר כי בהיעדר צעדים מעודדי צמיחה, הגזירות הנוכחיות יהיו "רק התחלה של גזירות יותר קשות". "אני מציע לראש הממשלה לאפשר באופן חד-פעמי לאנשים שיש ברשותם הון שחור, שמוערך בעשרות מיליארדי שקלים, לשלם את המס המלא מבלי שהדבר ייחשב להם לעבירה", אומר ברוש. "הדבר יאפשר, מצד אחד, להכניס מיליארדים לקופת המדינה, ומצד שני, יתרת הכסף שתישאר בידי האזרחים תולבן, תשמש להשקעות ותניע את גלגלי המשק. היות ומדובר בסכומים עצומים, התועלת שצעד זה יביא למשק - אדירה".

"מע"מ על דירות יוקרה ומרצדסים"

על רקע ההחלטה להעלאת המע"מ ב-1%, מתעוררת שוב המחלוקת סביב הצורך בהחלת מע"מ דיפרנציאלי בישראל. רשות המסים, בגיבוי חזק מצד משרד האוצר, מתנגדת להחלת מע"מ לא אחיד. לטענת הרשות, מדובר ברעיון שנדון לכישלון, בין היתר בשל בעיות גבייה ואכיפה.

מנגד, מומחי מס טוענים היום שוב כי לא ייתכן שהמדינה תתנגד למס הצודק ביותר, שיוריד את הנטל מעל גבם של החלשים, בנימוקים פרוצדוראליים.

לדברי רו"ח גידי בר-זכאי, "מסוכן לשים בידי הממשלה את היכולת להחליט אם להעלות את המע"מ. מסוכן - כי המס הזה מאוד יעיל וקל לגבייה, וכשיש מס שכל-כך קל לגבייה, נעשה בו שימוש מופרז.

"לצערי הרב, גם הפעם הממשלה בחרה בדרך הקלה. רק שהדרך הקלה תגרום נזק עצום לחלשים ולמעמד הביניים, ומצער מאוד לראות שבמקום להשקיע קצת מחשבה ולהטיל מע"מ דיפרנציאלי, החלשים שוב משלמים".

בראיון שהעניק הבוקר שר האוצר לגלי צה"ל אמר שטייניץ כי "היתרון היחיד במערכת המסים הישראלית הוא המע"מ האחיד, וזה על-פי ה-OECD וקרן המטבע. מע"מ דיפרנציאלי הוא רעה חולה שמשמידה מערכות מסים, כי עלויות הגבייה מזנקות, וזה פתח לרמאויות. כל אירופה מנסה לעבור למע"מ אחיד".

את רו"ח בר-זכאי האמירות הללו מקוממות. "אני מציע לשר האוצר שיבדוק את העבודה ואת הפרקטיקה, ולא ייתפס לסיסמאות. המע"מ הדיפרנציאלי יצר עיוותים ובעיות במקומות שניסו להשית אותו על מוצרים דומים. אפשר לעשות אותו בצורה יותר מאובחנת. אפשר להשית מע"מ על רכבי יוקרה, ולהגדיל את המע"מ על דירות יוקרה. מי שיכול לקנות מכונית בחצי מיליון שקל, יקנה את אותה מכונית גם אם יצטרך לשלם עוד 50 אלף שקל.

"לעומת זאת, 1% מע"מ על כל מחזור הקניות של משפחה מהמעמד הבינוני או הנמוך, יכול להיות ההבדל בין אם יש אוכל בבית לאין אוכל בבית. אבל קל להעלות מע"מ ולמעוך את מעמד הביניים, במקום להטיל מע"מ על מרצדסים".

גם עו"ד רו"ח אודי ברזלי סבור כי אחד הפתרונות לצמצום הגירעון ולעידוד השוויון במדינה הוא החלת מע"מ דיפרנציאלי. "לרשות המסים יש אקסיומה שאסור שיהיה מע"מ דיפרנציאלי. אבל אף פעם לא בחנו את זה באמת. הפחד שלהם הוא שיהיה כל הזמן ריב עם העוסקים מה זה מוצר יוקרה שהמע"מ עליו גבוה יותר, ושאנשים יעשו תרגילים כדי לא לשלם. סליחה, אז שיהיו ויכוחים, זה לא אסון. זה עדיף מאשר להטיל נטל נוסף על השכבות החלשות".

מעמ
 מעמ