אולי תגיע הורדת ריבית מפתיעה

האם החלטות הממשלה החפוזות, הן תוכנית משותפת שנרקמה עם בנק ישראל

בתוך חמישה ימים קיבלנו רכבת החלטות ממשלה ורצף ההתבטאויות נדיר מבנק ישראל.

יום שני: החלטת ריבית של בנק ישראל לחודש אוגוסט: בנק ישראל מבקר את המדיניות הפיסקלית של הממשלה.

יום שלישי: בתקשורת מתחילות להתפרסם שמועות בנוגע להעלאת מע"מ של 1%, ומס על אלכוהול וסיגריות.

יום רביעי: במפתיע, חותם שר האוצר על הצו להעלאת המס על בירה וסיגריות

יום חמישי: פישר בהתבטאות: "בחודש האחרון הייתי קצת ביקורתי על המדיניות הפיסקאלית של הממשלה, אבל מה שראיתי ביומיים האחרונים זה התקדמות מאוד רצינית, התנהגות מאוד אחראית על ידי מקבלי ההחלטות בתחום הכלכלה. אני מקווה שתוך לא הרבה ימים נראה חבילה שממש תשנה את המצב במשק הישראלי, ותאפשר לנו להמשיך לצמוח בקצב מאוד מכובד".

יום שישי: מסתמנת העלאת מס הכנסה בשיעור 1%.

יום שבת: התבטאות נוספת מבנק ישראל: "צעדיהם של ראש הממשלה ושר האוצר הינם אמיצים וחיוניים לשיפור המצב התקציבי שלנו ב- 2013, הם יאפשרו לנו לנהל את המשק באופן שיתמוך בהמשך הצמיחה לטובת אזרחי המדינה.

מכיוון שפישר מכיר בכך שצעדי צנע אינם עוזרים לצמיחה, ובטח שלא יעזרו לנהל את המשק באופן שיתמוך בצמיחה, נראה שפישר מתכוון לכלים מוניטריים חדשים.

ייתכן שהעלאות המס הם חלק מעסקת חבילה של מדיניות מרחיבה מצדו של פישר יחד עם כלים פיסקליים מצד הממשלה.

מה הם הכלים שעומדים לרשות פישר:

1) הורדת ריבית שלא במועדה

ייתכן, שעל מנת להעצים את הרושם של צעד הורדת הריבית בשיעור 0.25% (או אפילו יותר מזה), תרד ריבית בנק ישראל שלא במועדה. ז"א עוד לפני סוף החודש.

המשמעות: משמעות של סנטימנט בלבד. שוק ההון מגלם כבר הורדת ריבית אחת לפחות. בכל מקרה הורדת ריבית של 0.5% או 0.25% שלא במועדה צפויה להמשיך לתמוך באפיק השקלי הממשלתי, ולהחליש את השקל מול הדולר.


2) הקמת קרנות מנוף או הקלת אשראי

גופים רבים מתלוננים על מצוקת אשראי במשק. הנתונים מראים שכמעט 50% מהחברות הציבוריות שהנפיקו חוב, נסחרות בתשואה גבוהה מ-10%. תשואה זו אינה מאפשרת גלגול חוב. כמו כן יזמי נדל"ן ועסקים קטנים מתלוננים על קושי בקבלת אשראי בנקאי.

המשמעות
: אין גבול ליצירתיות, החל מהורדה של יחס הרזרבה דרך הקרמת קרן נוספת לאשראי לעסקים קטנים ועד חזרתן של קרנות המנוף. הטיפול במצוקת האשראי הינו הכרחי, ויש לקוות שהינו חלק מהצעדים מעודדי הצמיחה עליהם דיבר הנגיד פישר. להכרזה על אפיקים כאלו צפויה השפעה חיובית על השוק הקונצרני.


3) טיפול נקודתי בשווקים חסומים

שוק ההון המקומי עובר תקופה לא פשוטה. ירידה במרווחים ותשואות מאתגרות הופכות את השוק לחסום עבור חברות רבות. גם ההכנסה ממס רווחי ההון שעלה בתחילת השנה, ירדה עקב הירידה במחזורים. גם שוק הדיור, אינו חופשי לחלוטין.

חשש מפני ירידת מחירים חדה מונעת מהממשלה ומהנגיד לשחרר את השוק, והמחירים נותרים גבוהים ומותירים רוכשים פוטנציאלים רבים מחוץ לשוק. גם הורדות הריבית הצפויות, מביאות חשש אמיתי מפני היווצרותו של בועת נדל"ן עקב האטרקטיביות של המשכנתאות.

משמעות: כנראה שנראה צעדים ממתני משכנתאות בשוק הדיור. כמו כן ייתכן ונראה מאמץ נוסף של הממשלה לטפל במצוקה הזו. בנוגע לשוק ההון, נדרש שינוי, אך הסבירות שיתרחש נמוכה.

אין ספק שצעדי הממשלה, אינם צעדים מעודדי צמיחה.


צעדים מעודדי צמיחה חייבים לכלול הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, דבר שלא יקרה כנראה בכנסת הנוכחית. הורדת מיסים, ושינוי תקציבי לעבר סעיפים מעודדי צמיחה כגון חינוך, תשתיות והכשרה מקצועית. לא נראה שאלו הצעדים שעומדים על הפרק. לכן, נראה כי הצמיחה תזכה בתמיכה מהצד המוניטרי.

הכעס של פישר על הגדלת הגרעון צפוי להתחלף, אולי אפילו עוד השבוע, בתמיכה בממשלה, ותהיו מוכנים לצעדים מצד בנק ישראל.

חיים נתן הוא כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.