משרד הבריאות: ליקויים בטיפול הרפואי באלי הורביץ

ועדה שמינה משרד הבריאות מצאה כשלים בתפקוד הצוות הרפואי במחלקה פנימית ו' בבית-החולים שיבא ■ שיבא: "יש לתמוך ברפורמה מאסיבית של הרפואה הפנימית בארץ למען כל אזרח, ולא רק לבעלי דם כחול"

ועדה שמינה משרד הבריאות אשר בדקה את אופן הטיפול באלי הורביץ ז"ל, מייסדה של חברת טבע, מצאה, על פי הערכות, כשלים בתפקוד הצוות הרפואי במחלקה פנימית ו' בבית-החולים תל-השומר (שיבא). כך נודע ל"גלובס". כפי הנראה, הוועדה אינה ממליצה להסיק מסקנות אישיות נגד מנהל בית-החולים, פרופ' זאב רוטשטיין.

אף שהוועדה סיימה את עבודתה לפני שבועיים, נודע כי בכירים במשרד הבריאות הסתייגו מהמסקנות ולכן הן טרם פורסמו. נציב קבילות הציבור במשרד, פרופ' חיים הרשקו, החליט שלא לקבלן, ומנכ"ל המשרד פרופ' רוני גמזו החליט שנדרש במקצה שיפורים. כעת יושבים בכירי המשרד בניסיון לגבש מסקנות סופיות עד מחר. ועדת בדיקה היא רק אחד הכלים של המשרד לבירור תלונות, ובמשרד מבהירים כי אין זה חריג שהמסקנות משתנות לאחר הגשתן.

הוועדה הוקמה בעקבות דרישת בתו של הורביץ, ורד שליו-הורביץ, לבדוק את הטיפול באביה. כזכור, במהלך הלווייתו יצאה שליו-הורביץ נגד הטיפול שקיבל במחלקה פנימית ו' בתל השומר. בראיון ל-G, שפורסם לפני כמה חודשים, היא טענה לטיפול לקוי, רשלני ומזלזל: "אבי פשוט לא טופל. לא כמיוחס - אלא כחולה רגיל... הטיפול שאבא קיבל במחלקה הפנימית היה גרוע בכל הרמות, הרפואית והאנושית". שליו-הורביץ פנתה בנדון למשרד הבריאות ואף למבקר המדינה. האחרון הודיע כי יקים ועדת בדיקה בעניין, אולם כפי שפורסם ב"גלובס" סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הבהיר לו כי הדבר בסמכות משרד הבריאות. כפי הנראה, במשך 6 שעות תמימות לא ניגש רופא אל מיטתו של הורביץ למרות תחנוני משפחתו, ולמרות כמה סימנים שאמורים היו להדליק נורות אדומות.

בראש הוועדה עמדו פרופ' אריה בן יהודה מבית החולים הדסה ופרופ' עמנואל סיקולר מביה"ח סורוקה - שניהם מנהלי מחלקות פנימיות. חברי הוועדה תשאלו בחודשים האחרונים את אנשי הצוות שהיו מעורבים בטיפול בהורביץ, שהצליח להחלים ממחלת הסרטן אך נפטר בנובמבר האחרון מזיהום. בין המתושאלים היו פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי; פרופ' אבי ליבנה, מנהל מחלקה פנימית ו'; האח והרופאה שהיו בתורנות ביממה שבמהלכה הידרדר מצבו ועוד.

הוועדה לא בדקה התנהלות רוטשטיין

ככל הידוע, הוועדה לא בדקה את התנהלותו האישית של רוטשטיין בפרשה, למרות תלונות של משפחת הורביץ על הפרה לכאורה של חוק זכויות החולה מצדו. לאחר מותו של הורביץ פרסם רוטשטיין איגרת לכל עובדי שיבא ובה פרסם פרטים רבים על אודות מצבו הבריאותי של הורביץ, מה שמהווה הפרה לכאורה של חוק זכויות החולה. עוד נושא בעייתי שעלה הוא הצהרתו של רוטשטיין בריש גלי על טיפול VIP שמתקיים בבית החולים שבניהולו. "לדאבוני, כמנהל המרכז הרפואי נבצר ממני ללוות את אלי במהלך אשפוזו כפי שאני נוהג תמיד לעשות במקרים דומים, וזאת עקב היותי מאושפז במחלקה הנוירוכירורגית לביצוע ניתוח גב", כתב אז.

ממשרד הבריאות נמסר כי "הוועדה סיימה את עבודתה וההמלצות יגיעו למנכ"ל. המנכ"ל יגיב רק לאחר עדכון ביה"ח והמשפחה ויפרסם הודעתו מחר.

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר כי "דוח הבדיקה טרם הגיע לידינו ובהעדר המידע והדוח נוכל להגיב רק באופן כללי. הרפואה הפנימית בארץ במצב בכי רע. לא מספיק כדור אספירין כדי לרפא את המערכת, אלא חייבים עירוי דם מאסיבי של רופאים, משאבים ואנשי צוות למקצוע הנחוץ הזה".

עוד נמסר משיבא: "יש יותר מאלי הורביץ אחד. משפחת הורביץ אינה היחידה שנותרה עם פער ציפיות אדיר ובלתי ניתן לגישור במפגש עם הרפואה הציבורית הפנימית. יש לנצל את ההזדמנות שהנושא עלה לסדר היום על מנת לתמוך ברפורמה מאסיבית של הרפואה הפנימית בארץ למען כל אזרח ולא רק לבעלי דם כחול. כשיתקבל דוח הוועדה ודוח נציב תלונות משרד הבריאות, נגיב לגופו של הדוח".