אלרוב: סילמן גרם נזק למחאה; העלאת מע"מ גורפת - ברוטליות

מוביל מחאת הקוטג': "אם אנחנו רוצים לעוד את הצמיחה במשק, אנחנו צריכים להוריד את המע"מ" ■ "יש הרבה מאוד דברים שאפשר לטפל לפני שנוגעים בכיס של מעמד הביניים והשכבות החלשות" ■ מבטיח: התשובה תגיע ביום הבחירות

תוכנית "ברקוד" של גלובס TV מארחת השבוע את איציק אלרוב, מיוזמי מחאת הקוטג' של 2011, על רקע הגזירות הכלכליות שעברו אתמול (ב') בממשלה במטרה להילחם בגירעון התופח ובסערה הכלכלית באירופה ובארה"ב.

- איך זה קורה עכשיו שנה אחרי שכל-כך הרבה אנשים כעסו בגלל קוטג'?

"אנשים קודם כל הבינו שהקוטג' סימל יוקר מחיה מטורף שקיים כאן בארץ, ולראשונה מזה שנים הם הצליחו להוביל מאבק, שבעצם מראה שהבחירות שלנו לא נתונים בקלפי רק פעם ב-4 שנים, אלא כל פעם כל יום שאנחנו נמצאים בסופר. כל יום שאנחנו נמצאים באיזשהו מוקד שאמור לתת לנו שירות ולמכור לנו מוצרים מסוימים - יש לנו דיעה, יש לנו יכולת להוביל מאבק אם המחיר שערורייתי ולא מתאים לנו, ואנחנו רואים שהציבור מבין את הכוח שלו, והוא משתמש בזה באופן מושכל".

- אולי הוא מבין את זה כשמדובר בחברות מסחריות, אבל כשמדובר בגזירות ממשלתיות אנשים מרימים ידיים?

"חד-משמעית, העלאת מע"מ זה בעצם דבר שהוא ברוטליות כלכלית כלפי מעמד הביניים והשכבות החלשות. אין לזה שום הצדקה. הרי אם אנחנו רוצים לעוד את הצמיחה במשק, אנחנו צריכים להוריד את המע"מ. צריכים להוריד את המחירים במשק, וכתוצאה מזה אנשים יצרכו יותר, וכך גם הצמיחה תעלה".

- אומרים לנו שהמצב הוא קטסטרופלי, שחייבים, אז מה אתה מציע?

"יש הרבה מאוד דברים שאפשר לטפל לפני שנוגעים בכיס של מעמד הביניים והשכבות החלשות. אפשר למסות את ההון השחור שאף אחד לא מנסה אפילו להתעסק איתו, אפשר לעשות מיסוי מלא על הרווחים הכלואים. אפשר לקצץ בהוצאות הממשלה במשרדים המנופחים שיש לה, אפשר לעשות הרבה מאוד צעדים. אפשר לטפל במונופולים, במיוחד בתחום המזון.

"יש הרבה מאוד כספים שמתגלגלים, ואף אחד לא נוגע בהם. נזכור שלממשלה עצמה יש אזרחים שיש להם חובות לממשלה עצמה, והיא לא טורחת לגבות אותם, כי אין אף אחד שיגבה אותם. משרדי הממשלה מתרשלים, כי לא ייצא להם מזה שום דבר".

- משה סילמן ז"ל הצית את עצמו כדי לעורר הד ציבורי, לעורר הזדהות, ולא קרתה פה מהפכה כמו שקרתה בטוניס למשל?

"אני חושב שלפני מספר שבועות הייתה נקודת מפנה במחאה, וזה התחיל קצת לפני משה סילמן. זה התחיל עם ניפוץ השימשה של הבנק. הנזק שנגרם למחאה היה הרבה יותר גדול מאשר הנזק נגרם לבנק, ומשם לצערי העניינים התדרדרו.

"יש הרבה מאוד אנשים שרוצים להגיע למחאה. רוצים להגיע כל מוצ"ש לכיכרות העיר, והם מדירים את הרגליים שלהם ממנה בגלל שיש אי-אלה גילויי אלימות, ולצערי גם המעשה הנורא שמשה סילמן עשה הוא גרם נזק בעיקר לעצמו, אבל גם למשפחתו וגם למחאה עצמה. זה לא דבר שהיה צריך להיעשות. אנחנו אומה שמקדשת את החיים. הדבר שסילמן עשה הוא דבר פסול".

- אני רוצה לחזור לגבי מה אתה חושב שהציבור יכול לעשות כדי למנוע את גל ההתייקרות שאנחנו רואים עכשיו.

"מה שהציבור יכול לעשות זה להעביר מסר לממשלה ולממסד. לנו יש את היכולת גם לתת את הקול שלנו ביום הבוחר. אנחנו לא נמצאים כאן כי אנחנו נהנתנים, אנחנו לא נמצאים כאן כי אנחנו מפונקים. אנחנו מעבירים מסר מאוד ברור לממשלה. יש פה מעמד ביניים קורס, יש פה מעמד חלש שקרס כבר ממזמן. אף אחד לא מסתכל עליו, אף אחד לא מטפל בו".

- אתה אומר שהתשובה תהיה ביום הבוחר?

"חד-משמעית".