קרן מרקסטון מעכבת תשלום אג"ח של 15 מיליון ש'

את האג"ח אמורה לשלם החברה הבת פנומנל החזקות, שבאמצעותה מחזיקה קרן מרקסטון 24% מפסגות ■ מרקסטון מתכננת לשלם את האג"ח מדיבידנד מפסגות או ממימוש פעילות בתחום הפיננסים ■ הקרן: "נשלם בתוך 30 ימים"

בעיית נזילות בקרן מרקסטון? מדיווח שפרסמה היום חברת פנומנל החזקות, עולה כי תשלום הקרן והריבית של אג"ח פנומנל, בגובה של כ-15 מיליון שקל, לא ישולם במועד החל היום. פנומנל היא חברה בת שבאמצעותה מחזיקה מרקסטון ב-24% ממניות בית ההשקעות פסגות.

לפי שטר הנאמנות, פנומנל יכולה לדחות את התשלום ב-30 ימים. מקורבים למרקסטון, קרן פרייבט אקוויטי בניהולם של רון לובש ואמיר קס, טוענים כי מקור העיכוב הוא טכני.

בשוק ההון לא מוציאים מכלל אפשרות כי מרקסטון תנסה לבצע בקרוב עסקה בהחזקותיה בתחום הפיננסים (שאריות של בית ההשקעות שקרס פריזמה), הכוללות מלבד מניות פסגות גם 45% מקרנות הנאמנות של אקסלנס.

נוסף לכך, ל"גלובס" נודע כי במרקסטון "בונים" על דיבידנד מפסגות על מנת לעמוד בתשלום, אולם ככל הידוע דירקטוריון פסגות לא צפוי להתכנס בקרוב במטרה לדון בחלוקת דיבידנד.

בין בעלת השליטה בפסגות, קרן אייפקס, לבין קרן מרקסטון, קיים הסכם שלפיו פסגות תחלק 85% מרווחיה כדיבידנד, אולם זאת רק בכפוף לאישור הדירקטוריון של בית ההשקעות.

"התשלום יועבר תוך 30 יום"

ממרקסטון נמסר, כי "נמסרה הודעה על עיכוב טכני במועד התשלום, ובמסגרת ההסכם, כמתחייב, התשלום יועבר במלואו בתוך 30 ימים".

את בית ההשקעות פריזמה הקימה קרן מרקסטון בשנת 2006, על בסיס רכישת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מבנק הפועלים ולאומי. ההשקעה הראשונית של מרקסטון הסתכמה ב-1.9 מיליארד שקל, כמחצית מכך מכספי הקרן והשאר כחוב שנלקח בשנת 2005 למימון הרכישות מידי בנקים בישראל.

פריזמה גייסה בשנת 2007 את האג"ח שאותו הייתה החברה אמורה להתחיל לשלם היום, בסך כולל של כ-107 מיליון שקל. מדובר באג"ח פרטיות (למספר מצומצם של מוסדיים, וביניהם חברת הביטוח מנורה-מבטחים), שגויסו ללא ביטחונות, ושמשלמות שני תשלומי ריבית בשנה, בגובה 6.5%. הקרן אמורה להיות משולמת ב-13 תשלומים. הראשון, שחל היום, בגובה שביעית מהסכום, והשאר ב-12 תשלומים נוספים פעמיים בשנה, בין השנים 2013-2018.

החוב הבנקאי והאג"ח שימשו את מרקסטון לרכוש את חברת הברוקרים א. סולומון, את קרנות הנאמנות של בנק הפועלים ואת קופות הגמל של הפועלים ולאומי - שעל בסיסן נבנה פריזמה.

לאחר קריסת פריזמה בתחילת 2009, נותרה קרן מרקסטון, באמצעות חברת AMFIC, עם החזקה של 24% במניות פסגות (דרך פנומנל) ועם 45% בקרנות הנאמנות של אקסלנס. לפי הערכות, סך החוב שנותר ב-AMFIC עומד על 400 מיליון שקל.

העסקה עם פסגות כללה את העברת קופות הגמל של פריזמה (שניהלו אז 20 מיליארד שקל) לידי פסגות, כנגד 24% ממניות בית ההשקעות ו-170 מיליון שקל במזומן, סכום שהלך רובו לכיסוי החובות הבנקאיים.

בעסקה מול אקסלנס, שהתבצעה חודשים אחדים לאחר עסקת פסגות, מכרה פריזמה את הקרנות ואת תעודות הסל שלה, שבהן נוהלו אז כ-9 מיליארד שקל, תמורת הקצאת 45% ממניות חברת הקרנות של אקסלנס.

במסגרת העסקה הועבר לחברת הקרנות גם חלק מהחוב שנטלה פריזמה, בגובה 130 מיליון שקל, שאותו אמורה לשלם אקסלנס על פני עשר שנים.

בשלב השני של העסקה תוכל אקסלנס לרכוש את חלקה של פריזמה (כיום AMFIC) בין השנים 2014-2017, בהתאם לנוסחה המתבססת על מכפיל 5 על ה-EBITDA של חברת הקרנות.

קרן מרקסטון סיימה לפני כשנתיים את הפרק הראשון של חייה כקרן פרייבט אקוויטי, ומאז היא פועלת למימוש נכסיה, עד פירוקה בשנת 2014 (קיימת אפשרות להארכה עד 2016). הקרן השלימה השקעות בהיקף של 573 מיליון דולר מאז הוקמה בשנת 2004.

עד כה מימשה מרקסטון שלוש השקעות בהצלחה: דפי זהב, זרעים גדרה ונטפים, אולם בפורטפוליו שלה גם כמה השקעות מוצלחות הרבה פחות, כמו רשת הספרים סטימצקי, אלרן נדל"ן, תומקאר וכמובן בית ההשקעות פריזמה.

החזקות מרקסטון
 החזקות מרקסטון