קשיים במו"מ בין פרטנר לבזק על הרפורמה בשוק

פרטנר דורשת מבזק הנחה של 70% על המחיר לקמעונאי (ריטייל), ואילו בזק מציעה הנחה של 20% בלבד ■ הבעיה נובעת מכך שמשרד התקשורת לא סיים את עבודתו לגבי מבנה העלויות של בזק

קשיים במו"מ בין פרטנר לבזק במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי לתחום התקשורת הקווית. ל"גלובס" נודע כי פרטנר דורשת מבזק הנחה של 70% על המחיר לקמעונאי (ריטייל), ואילו בזק מציעה הנחה של 20% בלבד.

לדברי גורמים המקורבים למו"מ, הבעיה נובעת מכך שמשרד התקשורת לא סיים את עבודתו לגבי מבנה העלויות של בזק, ולכן הצדדים מתקשים להעריך מהו המחיר הסביר לקו. כמו כן מציינים הגורמים, כי ישנם פערים לגבי המחיר גם עם חברת סלקום.

לדברי גורם המקורב לנושא, לא מדובר בפער של שקלים בודדים, אלא בהיקף משמעותי יותר של עשרות אחוזים. עוד הוא מציין, כי קשה לראות כיצד ניתן לגשר על הפערים הללו ללא התערבות מצד משרד התקשורת.

אינטרס שהרפורמה תידחה

בעוד כשלושה חודשים, צפויה להסתיים תקופת החסד שנתן משרד התקשורת לצדדים להגיע באופן אוטונומי להסכמות על הסדרת השוק הסיטונאי החדש. אולם, כפי שזה נראה כעת, ייתכן שבסופו של דבר יידרש המשרד להתערב בנושא.

הרפורמה, נזכיר, צפויה להסדיר שימוש במחירי התשתיות הקוויות של בזק והוט לטובת המתחרות (פרטנר, סלקום, אקספון ושחקנים חדשים שאמורים להצטרף בקרוב לשוק), תוך מתן תמריצים לבזק ולהוט להתפשר על מחיר השימוש.

למרות הפערים המשמעותיים וכפי שכבר נחשף ב"גלובס", בזק מנסה לייצר אווירה חיובית במו"מ וכך גם פרטנר וסלקום. לפי הערכות בשוק, בזק מעוניינת להגיע להסכמות בנושא בשל ההקלות הרגולטוריות שהיא צפויה לקבל, ואשר להן היא כ"כ מייחלת. הרווחיות של החברה נשחקת, כפי שגילו דוחותיה האחרונים, והיא ממשיכה לאבד מנויים בקצב הולך וגובר. כמו כן, התחרות פוגעת בחברה-הבת שלה, yes, שכן אין לה יכולת לתת מענה לחבילת הטריפל של הוט, כך שהקבוצה כולה נפגעת מסיבות רגולטוריות.

מצד שני, גורמים אחרים מעריכים כי לבזק ולהוט יש אינטרס משותף שהשוק הסיטונאי לא יקום, ולכן בזק מוכנה להתפשר על המחיר ואילו הוט דוחה כניסה למו"מ רציני עם פרטנר וסלקום כדי להקשות עליהן להיכנס לתחרות בליבת עסקיה - שוק הטלוויזיה.