קרדן נדל"ן בוחנת מיזוג גם עם אפריקה מגורים

קרדן: "החברה ממשיכה בבדיקת המיזוג עם אשדר" ■ אפריקה ישראל: "החברה תדווח על מהלכיה העסקיים כנדרש, אם וכאשר יהיה על מה לדווח"

קרדן ישראל, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, ממשיכה לחפש חתן לחברה הבת קרדן נדל"ן. בחודש יוני דיווחה האחרונה על מו"מ למיזוגה עם חברת אשדר מקבוצת אשטרום, אך ל"גלובס" נודע כי במקביל החלה החברה לנהל מגעים למיזוג עם אפריקה מגורים מקבוצת אפריקה ישראל.

דוברת אפריקה ישראל מסרה בתגובה, כי "הקבוצה, בהיותה חברה ציבורית, תדווח על מהלכיה העסקיים כנדרש, אם וכאשר יהיה על מה לדווח". דוברת קרדן מסרה, כי "החברה ממשיכה בבדיקת המיזוג עם אשדר". מנכ"ל קרדן נדל"ן, יורם קרן, כיהן כמנכ"ל אפריקה מגורים בשנים 1999-2008. בעבר אמר קרן כי "הכוונה של בעלי המניות בקרדן נדל"ן היא לא להשאיר את החברה קטנה".

בחודש יוני דיווחו, כאמור, קרדן נדל"ן ואשדר - שתיים מהחברות המרכזיות בענף המגורים - על מו"מ למיזוג, במסגרתו תהפוך קרדן נדל"ן לחברה בת בבעלות אשדר, שבתמורה תקצה לבעלי מניות קרדן נדל"ן ממניותיה. המיזוג המתוכנן, שככל הידוע לא קודם הרבה מאז אותו דיווח, היה צפוי ליצור חברה עם הון עצמי של כ-700 מיליון שקל, וזאת לצד התחייבויות שוטפות בהיקף של 1.8 מיליארד שקל והתחייבויות אג"ח של כ-560 מיליון שקל, מרביתן של אשדר.

בעלי המניות בשתי החברות העריכו כי המיזוג המתוכנן יסייע לחיזוק האיתנות הפיננסית שלהן, וכן יתרום לחיסכון והתייעלות, שיתבטאו גם הם בתוצאות הכספיות. בקבוצת קרדן "לחוצים" על המיזוג, גם בגלל המצב המאתגר שבו נתונים כיום עסקי הקבוצה, והצורך להנזיל נכסים.

הפסדים בהולילנד

קרדן נדל"ן היא חברה בת של קרדן ישראל, שבה שולטים גרינפלד ושנור באמצעות חברה ציבורית נוספת, קרדן יזמות. קבוצת קרדן סובלת בשנים האחרונות מהפסדים כבדים בחברות המוחזקות, על רקע התחייבויות אג"ח אדירות לתשלום בשנים הקרובות.

ניירות הערך של החברות בקבוצה ירדו בשיעור ניכר בשנה האחרונה: מניית קרדן ישראל צנחה ב-75%; האם קרדן יזמות ב-40% (מאז נרשמה למסחר באוקטובר 2011); ומניית החברה האחות קרדן NV ב-67%.

מניית קרדן נדל"ן ירדה ב-24% בשנה האחרונה, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-180 מיליון שקל - מחצית משוויה עת הונפקה בבורסה במארס 2010. החברה עוסקת בייזום ופיתוח נדל"ן למגורים ונכסים מניבים, וכן בביצוע עבודות בנייה באמצעות החברה הבת אל-הר.

ברבעון הראשון השנה הפסידה קרדן נדל"ן 4.8 מיליון שקל, המצטרפים להפסדים של כ-60 מיליון שקל בשנים 2009-2011. בין היתר ספגה קרדן נדל"ן הפסדים משמעותיים ממעורבותה בפרויקט הולילנד בירושלים, הנמצא במרכז חקירת שוחד.

אפריקה מגורים, שבניהולו של אורן הוד (מנכ"ל החברה האם דניה סיבוס), נסחרת לפי שווי של 467 מיליון שקל. החברה פועלת בתחום הנדל"ן למגורים בישראל, והצליחה לשמור על יציבות ורווחיות גם בתקופות משבר; זאת בעיקר משום שנהנתה מעליית המחירים של דירות למגורים בישראל ולא התפתתה להשקיע בחו"ל. היום מעורבת החברה בפרויקטים בהיקף של 3,801 יח"ד, מהן 1,216 בביצוע.

במחצית הראשונה של 2012 מכרה אפריקה מגורים 204 יח"ד בהיקף של 337 מיליון שקל. הכנסותיה היו 320 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 23.4 מיליון שקל. לחברה הון עצמי של 615 מיליון שקל.

אין זאת הפעם הראשונה שקרדן נדל"ן מנסה להתמזג עם חברת נדל"ן למגורים בישראל: ב-2008 ניסו בעלי החברה לקדם עסקה שכזו עם דנקנר השקעות, החברה הבת של דלק נדל"ן, שבסופו של דבר לא בוצעה.

החברות שעשויות להתמזג
 החברות שעשויות להתמזג