פרשת אלשיך: נאמן ייפגש עם ראשי המחוזות בלשכת עוה"ד

הפגישה תיערך ביום שישי ■ בכירי הלשכה דורשים להעמיד את אלשיך לדין משמעתי או לשקול להדיחה בשל התנהלותה בפרשת "הפרוטוקול המשופץ"‏

‎‎התפתחות בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" של סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך. בעקבות מכתבם של 5 ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין לשר המשפטים, יעקב נאמן, בו דרשו ממנו לנקוט צעדים משמעתיים נגד השופטת הבכירה, הזמין אותם היום (ג') נאמן לפגישה בלשכתו, שתיערך ביום שישי הקרוב. ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, זומן אף הוא לפגישה.

‏בכירי הלשכה שלחו את המכתב לנאמן בסוף השבוע האחרון, לאחר שנשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, החליט להסתפק בנזיפה, שתירשם בתיק האישי של אלשיך.

בפגישה ינסו הבכירים לשכנע את השר לנקוט הליכים משמעתיים נגד אלשיך - או לחילופין להביא את עניינה בפני הוועדה לבחירת שופטים, כדי שזו תשקול להדיחה משיפוט.

‏יו"ר מחוז תל-אביב והמרכז, עו"ד אפי נוה, מסר כי "נציג בפני השר את טיעונינו המפורטים מדוע הפרשה אינה יכולה להסתיים בנזיפה בלבד. חשוב להדגיש כי אין מדובר במאבק אישי שלנו, אלא בעניין בעל חשיבות לכל מערכת המשפט ולשמירת אמון הציבור במערכת".

‏‎‎‏"פגיעה באמון הציבור"

‏‎‎לפני כחודשים קבע נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, כי אלשיך ערכה שורה של תיקונים מהותיים בפרוטוקול דיון שנערך באולמה בספטמבר 2011, שחלקם נעשו במטרה להחמיר את התלונה שהגישה, בצירוף הפרוטוקול, לוועדת האתיקה של הלשכה כנגד אחד מעורכי הדין שהשתתפו בדיון.

בעקבות קביעות הנציב, החליט הנשיא גרוניס, כאמור, להסתפק בכך שהבהיר לאלשיך כי הוא "רואה בחומרה" את המקרה, להזהירה מפני הישנות מקרים כאלה בעתיד ולתייק את מכתבו בעניינה בתיקה האישי.

במכתבם לנאמן טענו יו"ר מחוז חיפה, עו"ד יוסי חכם; יו"ר מחוז ירושלים, עו"ד אשר אקסלרד; יו"ר מחוז דרום, עו"ד דני אליגון; סגן יו"ר מחוז צפון, עו"ד ראיד עומרי; ויו"ר מחוז תל-אביב והמרכז, עו"ד אפי נוה; כי נאמן מחויב לנקוט שיקול-דעת עצמאי בפרשת אלשיך, והוא אינו יכול להסתמך על החלטתו של גרוניס בלבד.

‏לשר המשפטים ולנשיא העליון יש סמכות מקבילה להביא את עניינה של אלשיך בפני הוועדה לבחירת שופטים, ולנאמן לבדו יש סמכות להביא את הנושא בפני בית הדין המשמעתי לשופטים. גרוניס המליץ לנאמן שלא לעשות כן.

‏‏‏"עמדתו של גרוניס מטרידה אותנו ביותר בהיותה מטילה ספק בתפיסתנו, ועל-פי הבנתנו גם בתפיסת הלשכה בכללותה, באשר לסף הנורמות המצופות והנדרשות משופט בישראל", כתבו ראשי המחוזות לנאמן. "נזכיר, מבלי למצות, גם את הערך החשוב בדבר אמון הציבור במערכת המשפט ובתקינות מערכות השלטון".

"אמון זה נפגע, לשיטתנו, פעמיים בפרשה זו. האחת - באופן התנהלותה של השופטת אלשיך, כפי שנקבע על-ידי הגורמים המוסמכים; והשנייה - נוכח עמדתו הבלתי מאוזנת של הנשיא גרוניס ביחס לצעדים שיש לנקוט כלפיה", הם טענו.

ל"גלובס" נודע כי אם נאמן לא ינקוט צעדים נגד אלשיך, צפויים ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין להגיש עתירה בנושא לבג"ץ. ‏‎‎‏