היקף המשכנתאות ביולי בשיא של -4.9 מיליארד שקל

מאוקטובר זינק היקף המשכנתאות ב-108% ■ בנק ישראל הוריד את הריבית משלהי 2011 אך התעקש: הגבלת המשכנתאות תמנע התחממות מחודשת של השוק ■ דעה / אלי ציפורי: פישר, נתניהו ושטייניץ משחקים באש

היקף המשכנתאות שנטלו רוכשי הדירות הגיע ביולי 2012 ל- 4.9 מיליארד שקל - שיא חדש מאז קום המדינה, כך פרסם היום (ג') בנק ישראל. מדובר על זינוק של 25% בהשוואה לחודש יוני ושל כ-40% לעומת הממוצע בשנה האחרונה. מאז השפל האחרון באוקטובר 2011, אז ניטלו משכנתאות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל, זינק היקף המשכנתאות בלא פחות מ-108%. בסה"כ עומד תיק המשכנתאות נכון לסוף יולי על כ-217 מיליארד שקל, עלייה של קרוב ל-6% מתחילת השנה.

התחממות שוק המשכנתאות נובעת משילוב של מספר גורמים: הורדת הריבית של בנק ישראל, והערכות בבנק כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף השנה. בנוסף, בגלל הביצועים החלשים בשוק ההון משקיעים מעדיפים להשקיע בנדל"ן ולא בבורסה. סיבה שלישית הייתה העובדה שרוכשי דירות מקבלנים חששו מהעלאת המע"מ הצפויה, ולכן העדיפו לסגור עסקאות ולחסוך כ-1% ממחיר הדירה. נציין כי בסופו של דבר העלאת המע"מ נדחתה לחודש ספטמבר, ולכן סביר שגם באוגוסט נראה נתוני משכנתאות חזקים.

בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, החל להוריד את הריבית במשק בשלהי 2011. בספטמבר האחרון עמדה הריבית על 3.25% ומאז הוריד אותה פישר ל-2.25%. בחודשים האחרונים סברו בבנק ישראל כי הורדות הריבית לא יחממו מחדש את שוק המשכנתאות ואת מחירי הדירות, בשל הגבלות המשכנתאות שהוטלו בשנה שעברה.

עם זאת, ככל שחלפו החודשים והתגברו הנתונים המצביעים על התחממות מחודשת בשוק הדירות, בנק ישראל נשמע מהוסס יותר. בבנק מסרו כי הם שוקלים צעדים נוספים להגבלת המשכנתאות - אך לא עשו דבר. נתוני המשכנתאות שפורסמו היום לא מותירים מקום לספק: שוק הנדל"ן רותח.

"לא עלייה דרמטית"

בתחילת יולי נחשף ב"גלובס" כי בנק ישראל נערך לסיבוב שני של צעדים בתחום הנדל''ן באמצעות ערוץ המשכנתאות, זאת לנוכח חידוש הפחתת הריבית. הצעד הראשון היה הטלת מגבלה ישירה על תשלום הראשוני שהרוכש מעניק לבנק, לרמה שנעה בין 33% ל-40% מערך הנכס הנרכש. והצעד השני - הגדלת ההפרשה של הבנקים בגין הלוואות דיור (משכנתאות). חברי הוועדה המוניטרית החליטו אז להמתין עם נקיטת צעדים אופרטיביים אבל ההערכה הרווחת בבנק ישראל היא כי צעדים נוספים בתחום הזה בחודשים הקרובים הם בגדר עובדה.

מנכ"ל בנק אגוד חיים פרייליכמן: "כשמדברים על עליית מחירים, צריך להבין שיש הבדלים בין הערים, בתוך הערים ובסוגי הדירות. משיחות שעשינו עם קבלנים אנחנו מבינים שיש עלייה במכירות, אבל זה לאו דווקא עליית מחירים. אני מאמין שנראה תנועה לכיוון עליית מחירים, אבל המצב במשק לא יאפשר למחירים לעלות משמעותית. אני לא רואה כרגע עלייה דרמטית".

היקף המשכנתאות
 היקף המשכנתאות