ליגת השאריות

בבונדסליגה שוב יסתפקו בשאריות שהותירו להם בשוק ההעברות הקבוצות העשירות מהיבשת

אחרי 111 ימים, פגרת הקיץ הארוכה בתולדות הכדורגל הגרמני, נפתחה בסוף השבוע עונת הבונדסליגה החדשה. ולא סתם עונה: העונה ה-50. בגרמניה ירצו לחגוג את עונת היובל כהלכה, והסימנים לעונה מוצלחת אכן בשער. המועדונים קבעו, למשל, שיא מכירה של מנויים לליגה: 482,495 אוהדים רכשו כאלו לעונה הקרובה. בראש מובילה כמובן האלופה ובעלת האצטדיון הגדול בליגה, בורוסיה דורטמונד, עם 54 אלף מנויים.

גם במינכן מרוצים, ולא רק מחוזה החסות שהאריכה באיירן עם חברת התקשורת דויטשה טלקום, תמורת כ-30 מיליון אירו לעונה: גם כל הכרטיסים למשחקי הבית של באיירן נמכרו כולם, למרות הגדלת הקיבולת של האליאנץ ארנה ב-2,000 מקומות במשחקי בונדסליגה, ל-71 אלף צופים. במקביל, פרסמה באיירן את מספר החברים במועדון: 185 אלף. לראשונה עברה באיירן את ברצלונה והפכה לקבוצה השנייה בגודלה בעולם (אחרי בנפיקה ליסבון) מבחינת כמות חברי מועדון, שהם למעשה בעלי הבית. במקום החמישי בעולם ניצבת שאלקה, עם 110 אלף חברי מועדון.

לפחות בכל הקשור לפופולריות בקרב הציבור, ברור שהכדורגל בגרמניה פורח. אז למה חרושים פניהם של קברניטי הכדורגל בגרמניה, בראשות וולפגנג נירסבך, ראש ההתאחדות, וריינהרד ראובל, נשיא הבונדסליגה, קמטי דאגה?

***

קודם כל, קיים לחץ להעלות את רמת המשחק, אבל בגרמניה מתקשים לראות את זה מתרחש. שנים ארוכות חלפו מאז זכתה קבוצה גרמנית בתואר אירופי (באיירן וליגת האלופות ב-2001 היתה האחרונה), וזו כבר התקופה הארוכה ביותר בהיסטוריה הגרמנית ללא הישג משמעותי ביבשת. ראול עזב את שאלקה ואת הליגה, וכוכבים חדשים עוד אין באופק. למרות התקוות שתלו הגרמנים בפייננשל פייר-פליי של אופ"א, לא נראים סימני האטה אצל קבוצות האוליגרכים והמועדונים העשירים מרחבי היבשת. להיפך: פ.ס.ז' שוברת שיאי העברות, ולגרמנים לא נותר סיכוי להתמודד על שחקנים שיקפיצו את רמת הקבוצות על מנת שיוכלו להתמודד בפסגה. ושוב מסתפקות הקבוצות בחיזוק בדמות כישרונות עולים מקרואטיה, שווייץ והולנד. זה החיסרון בקבוצות ששייכות לאוהדים ומפוקחות פיננסית.

5 ההעברות הגדולות הקיץ בבונדסליגה
 5 ההעברות הגדולות הקיץ בבונדסליגה

הבעיה הבוערת השנייה בבונדסליגה, והמפתיעה, היא אלימות אוהדים בלתי ניתנים לשליטה. כמות המשחקים שמופסקים בגלל התפרצות אוהדים למגרש זינקה מעלה, והקבוצות הספיקו בעונה שעברה להיענש בגלל קריאות גזעניות ואנטישמיות של חוליגנים, בגלל פגיעה ושריפה באצטדיונים של יריבות, ועוד. איינטרכט פרנקפורט ופורטונה דיסלדורף יפתחו את העונה עם מספר מוגבל של צופים במגרש בעקבות עונשים שספגו. שר הפנים הגרמני דורש השתתפות של המועדונים בעלות השוטרים, ומהרהר בקול אודות ביטול גורף של יציעי העמידה, מה שגורם להתמרמרות והקצנה גדולה יותר אצל האוהדים. זה ימשיך להיות נושא חם במהלך העונה.

***

מבחינה ספורטיבית, השאלה המרכזית היא כמו בשנה שעברה - האם תצליח באיירן לתפעל את סוללת הכוכבים שלה ולהעיף סופסוף את דורטמונד מהפסגה שם היא כבר חוגגת שתי אליפויות רצופות? אין ספק לאיש שהתואר ילך לאחת משתי הקבוצות.

באיירן שחיזקה עצמה בבלם הברזילאי דאנטה, בג'רדאן שאקירי השווייצרי, במריו מנדזוקיץ' הקרואטי ושוב בקלאודיו פיזארו, לא תוכל לעמוד בפני הפסד אליפות נוסף. "אף אחד לא יכול להבין את הלחץ אצלנו לזכות", הסביר הנשיא אולי הנס. גם המנהל הספורטיבי החדש של המועדון והרכש אולי החשוב ביותר של באיירן בפגרה הזאת, מתיאס זאמר, מגביר את הלחץ. הוא לא מסוגל להפסיד, גם לא במשחק לוח מול בנו הצעיר. אליפות לדורטמונד, והר הגעש מתפרץ במינכן. בינתיים נהנים במינכן מניצחון ראשון בליגה, 3-0 מול העולה החדשה בהופעת בכורה בבונדסליגה, גרויתר פירת.

האלופה בשנתיים האחרונות, דורטמונד, איבדה אמנם את קגאווה למנצ'סטר יונייטד, אבל רכשה כבר בחורף עבור העונה הנוכחית את מרקו רויס, שהפך ל"שחקן השנה" בגרמניה אשתקד עם 18 שערים ו-8 בישולים, הכוכב החם ביותר שיש לבונדסליגה.

לפחות עבור המהמרים, העניין סגור. הם לא מאמינים בעונה מושלמת נוספת של דורטמונד, ונותנים לאליפות שלה יחס של 1 ל-3.1. למרות הכישלונות בשנתיים האחרונות, באיירן עדיין פייבוריטית גדולה להביא את התואר, עם יחס של 1 ל-1.8.