מחכים לג'קסון הול: "ברננקי יאכזב והשווקים יצנחו"

גוברות הערכות בשווקים: בררנקי לא יכריז על סבב נוסף של רכישות אג"ח בכנס הבנקאות בג'קסון הול ■ ה- S&P 500 יירד לרמה של 1,250 נקודות בתקופה קצרה

יו"ר ה'פד' בן ברננקי חוזר למצב שבו הוא היה ב-2010, אז הוא רמז בנאום שנשא בכנס הבנקאות בג'קסון הול, על סבב שני של הקלה כמותית (QE2). הכנס הכלכלי החשוב צפוי להיפתח ביום חמישי הקרוב, אך כלכלנים ואנליסטים רבים סוברים כי המשקיעים צפויים להתאכזב, שכן ברננקי לא יכריז על סבב שלישי של רכישות אג"ח.

"סביר להניח שברננקי לא יכריז על QE3 בנאום שישא בכנס השנתי", טוענים הכלכלנים מיכאל פרולי וג'יימס או'סוליבן. זאת, חרף העובדה שהכלכלה האמריקנית עדיין מדשדשת ובישיבת הריבית הבאה שתיערך ב-12-13 לספטמבר, חברי ה'פד' יהיהו חלוקים בדעתם האם לתמוך בצעדים מרחיבים חדשים או פשוט להמשיך לקפוא על השמרים.

"אני לא חושב שברננקי מעוניין להפוך את ג'קסון הול לאירוע שבו הוא מאותת על המדיניות שברצונו לנקוט", אומר פרולי, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות JP מורגן. "לפני כשנתיים, ברננקי אמר בנאום שנשא בכנס הג'קסון הול, כי הפדרל ריזרב מוכן לספק הקלה מוניטארית נוספת באמצעות צעדים לא קונבנציונאלים, במידת הצורך", הוא מוסיף, וטוען כי גם לאחר הנאום, ועדת השוק הפתוח של ה'פד' אינה הכריזה על הסבב הנוסף של רכישות אג"ח בישיבת הריבית של ספטמבר, אלא רק בישיבת הריבית של נובמבר.

כזכור, ב-2010 השווקים זינקו בעקבות הרמיזות של ברננקי, "עם זאת, הנאום נתפס ע"י המשקיעים כבלתי החלטי", אומר או'סוליבן. גם כיום, הספקולציות לגבי האפשרות שהבנק המרכזי יפעל, הזניקו הן את מדדי המניות והן את הסחורות. מדד ה-S&P 500 עלה 10% מאז תחילת יוני והזהב זינק ל-1,670 דולר לאונקיה.

אם הספוקלנטים ניפחו בצורה מלאכותית את השווקים, נשאלת השאלה האם אכזבה מצידו של ברננקי תתורגם לירידות בשווקים? ארג'ון מהרה ושריל רואן, אסטרטגים בבנק ההשקעות בנק אוף אמריקה, שלחו ללקוחותיהם מזכר תחת השם "קוד אדום", בו הם סוברים כי במקרה שברננקי אכן איכזב, אז השווקים יצנחו ומדד ה- S&P 500 יירד לרמה של 1,250 נקודות בתקופה קצרה.