כצפוי: הריבית במשק לחודש ספטמבר נותרת על 2.25%

מתוך הודעת בנק ישראל: "על סמך ההתפתחויות מאז סוף חודש יוני ניתן להעריך שבעדכון שייערך בסוף ספטמבר תעודכן תחזית הצמיחה לשנת 2013 כלפי מטה" ■ "רמת הסיכונים הכלכליים מהעולם נותרה גבוהה"

בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית על 2.25% בהתאם להערכות ולאחר שהותיר גם את ריבית אוגוסט ללא שינוי, אז גם הזהיר הבנק כי חוסר הוודאות סביב הדרכים לשימור יעד הגירעון של הממשלה, מובילים ל"שחיקה באמינות הפיסקאלית" של הממשלה והאוצר.

בבנק ישראל מציינים כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1.4% ובניכוי עונתיות האינפלציה מתחילת השנה נמצאת מתחת לגבול התחתון של היעד. מאידך, הצפיות לאינפלציה שרשמו ירידה בחודשים האחרונים, עלו החודש באופן משמעותי כתוצאה מהעליה במחירי הסחורות, האנרגיה ומשינויים במיסים העקיפים.

האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה שהמשק צומח בשיעור דומה לזה של הרבעונים האחרונים, כ-3%. יחד עם זאת, נתוני סקרים על הפעילות הכלכלית מצביעים על ציפיות להאטה בקצב הצמיחה. כמו כן, המשך מגמת ההתמתנות בסחר העולמי עלולה לגרום לירידה בקצב הצמיחה של המשק. מנגד, החלשות השקל בתקופה האחרונה צפויה לסייע למשק להתמודד עם ההתפתחויות השליליות בחו"ל הבאות לידי ביטוי בירידה בביקושים לייצוא הישראלי.

עוד מציינים בבנק המרכזי כי בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים, חלה התמתנות ואף בלימה בעליית מחירי הדירות. יחד עם זאת, החודש נרשמה עליה בביצועי המשכנתאות אך מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה בשוק הדיור.

בנוגע למצב בעולם מציינים בבנק ישראל כי רמת הסיכונים הכלכליים מהעולם עקב ההתפתחויות באירופה נותרה גבוהה, ועימה החשש מפני השפעות שליליות על הכלכלה המקומית. נתוני מאקרו לרבעון השני שהתפרסמו החודש מעידים על המשך ההרעה במצב הכלכלה בגוש האירו, בריטניה, יפן והשווקים המתעוררים. לעומת זאת, בארה"ב נרשם החודש שיפור קל בפעילות הכלכלית.

במהלך החודש האחרון לא נרשמו שינויים במדיניות המוניטרית של מרבית המשקים ושיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים. בנוסף, השווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה זו על ידי אף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. החודש הכריז נגיד ה-ECB על תוכנית חדשה להתערבות הבנק המרכזי בשוק האג"ח הממשלתיות אם כי עדיין לא ננקטו צעדים ממשיים ליישומה.

עוד מציינים בבנק ישראל כי "על סמך ההתפתחויות מאז סוף חודש יוני ניתן להעריך שבעדכון שייערך בסוף ספטמבר תעודכן תחזית הצמיחה לשנת 2013 כלפי מטה".

לפני הודעת הריבית העריכו ה"חזאים" בסקר בלומברג כי בוועדה המוניטארית של בנק ישראל יעדיפו גם החודש להמשיך ו"לשבת על הגדר" בהמתנה להתפתחויות בחו"ל ולהתבהרות התמונה סביב המצב הפיסקאלי במשק המקומי (לאור ההחלטה להעלאת יעד הגירעון והאפשרות להעלאת מסים), וזאת למרות התגברות הנתונים המקומיים המגבירים את הסיכון למיתון והחרפה משמעותית במשבר החוב באירופה בשבועות האחרונים.

הותרת הריבית על כנה, מגיעה למרות, כאמור, ההרעה בסביבה הכלכלית ופרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שעלה "רק" בכ-0.1%, תוך שהוא מציב את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ברמה של 1.4% - הרחק מאמצע היעד הממשלתי (1%-3%).