"ראש ממשלה לא צריך להחזיק מניות אלא אג"ח מדינה"

עו"ד אריה ליבוביץ, מומחה לנאמנויות: נושאי משרה בכירים צריכים להחזיק אג"ח מדינה כמו אופציות לעובד - אם כלכלת ישראל תהיה טובה, ינבעו רווחי הון

בקשתו של בנימין נתניהו לאחרונה לאשר לו לבצע שינויים בתיק ההשקעות שלו גררו אתמול (ב') ביקורת ציבורית נוקבת. נתניהו, נזכיר, ביקש מוועדה מיוחדת במשרד מבקר המדינה את האישור, קיבל אותו - אך חזר בו מחשש לביקורת ציבורית, שהגיעה לבסוף בכל מקרה.

על רקע הדיבורים על תקיפה ישראלית אפשרית באיראן, שוחח "גלובס" עם עו"ד אריה ליבוביץ, מומחה לנאמנויות ומחבר הספר"נאמנויות ומיסוי נאמנויות".

- האם ראש ממשלה יכול להחזיק את כל סוגי המניות? למשל במניות גז הוא מחליט החלטות כבדות כמו ועדת ששינסקי או צמח.

"ועדת אשר הגדירה מתי יש ניגודי עניינים. שטר הנאמנות אמור להיות חשוף ושם יש הנחיות כמו 'השקעה במניות סולידיות', שהנאמן ונושא המשרה הבכירים יכולים להחליט כי 'סולידי' זה מניות במדד ת"א 100".

- האם בבקשתו של נתניהו ברקע הדיבורים על איראן יש טעם לפגם?

"לדעתי לא. זה חוסר הבנה של העיתונות. הטעם לפגם זה ההסדר ולא הפנייה הספציפית של נתניהו בעת הזאת. אם אנחנו לא ציניים, אז סומכים על ראש הממשלה או רמטכ"ל.

אני חושב שלא במקום שלראש ממשלה יהיו נכסים לא מפוקחים כמו מניות או אג"ח שיכולים להיות מושפעים מהחלטות שלו, בלי שום קשר לדיבורים על איראן. נושאי משרה בכירים הם בני אדם, ובני אדם עושים הכל כדי לדאוג לכסף שלהם. הם יעשו הכל כדי לשמור עליו בגבולות המותר".

לדברי עו"ד ליבוביץ, "הרעיון שלי הוא שאם נושא משרה בכיר רוצה להיכנס לשוק ההון, יש להצמיד את נכסיו לנכסי מדינה כמו אג"ח ממשלתית. זה כמו אופציות לעובד - אם הכלכלה תהיה טובה, ינבעו רווחי הון. אם זה לא מקובל על נושא המשרה, יואיל בטובו להתרחק משוק המניות בזמן כהונתו, לא יקרה שום אסון".