חולדאי צעד קדימה, ואז פנה לאחור

הצעה לתל אביבים החוגגים את החניה חינם בכל העיר

כבר שנים אני מנסה לשכנע את ידידי י' לשנות את הרגלי התנועה שלו בתל אביב. להסביר לו שאין שום סיבה להוציא את המכונית הפרטית מהחניה כדי להגיע ליעד שממוקם במרחק עשר דקות הליכה, חמש דקות רכיבת אופניים או שתי תחנות אוטובוס מביתו.

במשך השנים גייסתי את בעיות הבריאות שלו ואת עודף המשקל המתפתח של בנו, התנדבתי לחשב את החיסכון הכספי שתניב לו ההפחתה בצריכת הדלק, דיברתי על לבו באמצעות נתונים על זיהום האוויר בגוש דן.

דבר לא עבד. מה ששבר בסוף את י' הייתה החניה. לא רק שכל נסיעה של חמש דקות עלתה לו בחצי שעה של חיפושים, אלא גם שכל יציאה מאזור החניה שלו גרמה לו להיענש בכיס. ברגע שחנה באזור אחר בעיר הוא נדרש לשלם לפי שעה. בהדרגה, המכונית נשארה יותר ויותר בבית ו-י' גילה להפתעתו שגם בלעדיה אפשר לנוע ממקום למקום בעיר.

בשבוע שעבר נפגשנו. י' הגיע באיחור ניכר ופתח בהתנצלות - הוא הסתובב בכל האזור וחיפש חניה. שאלתי אותו מדוע הוא חוזר לימים שבהם לא זז בלי הרכב הצמוד. "מה זאת אומרת", השיב, "קיבלנו צ'ופר מחולדאי- חניה חינם בכל העיר. שלא ננצל אותה?".

מעגל הקסמים

ראש עיריית תל אביב עשה בשנים האחרונות כמה צעדים חשובים לשיפור מצב התחבורה בעיר. מהפכת האופניים, גם אם אינה נטולת חולשות וטעויות, כבר רשומה על שמו. יש בעיר יותר ויותר נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, שמאפשרים לנוסעי האוטובוסים להגיע ליעדם במהירות וביעילות.

אלא שעל כל צעד קדימה, חולדאי מתעקש משום מה לעשות גם כמה צעדים לאחור. הפטור שהעניק באחרונה לתושבי תל אביב מתשלום עבור חניה (בכחול-לבן) בכל אזורי העיר לא רק מעביר מסר מזיק, הוא גם מלווה בניחוח מפוקפק: הרי הבחירות לרשויות המקומיות כבר נראות באופק, ומהי חניה חינם אם לא שי לתושבים. ועל כך נאמר: שונא מתנות יחיה.

כדי לנמק את הזגזוג חולדאי נוהג לטעון, ש"כל עוד משרד התחבורה לא דואג לתחבורה ציבורית טובה בעיר, תפקידי להקל על התושבים". תמיד נוח להפיל את התיק על משרד ממשלתי מושמץ, אבל במעגל הקסמים הזה כולם שותפים: תחבורה ציבורית טובה היא גם פונקציה של ביקוש, ולעתים קרובות משרד התחבורה מנמק את כישלונותיו בכך ש"הישראלים מעדיפים להיצמד למכוניות הפרטיות". ומה הפלא, הרי ראש העיר נותן חניה חינם.

כמי שמרבה לנסוע באוטובוסים ברחבי תל אביב, אני יכול לבשר לכבוד ראש העיר ששירות האוטובוסים בעיר סביר ואפילו יותר מזה. אם לחניה חינם באזור הבית אפשר עדיין להתייחס כאל הכרח סביר, אין שום סיבה לעודד את התל אביבים להשתמש במכוניתם כדי להגיע לאזורים אחרים בעיר.

כל מכונית שמתווספת לכבישים הופכת את העיר למקום צפוף יותר, מזוהם יותר ורועש יותר. מדוע חולדאי סבור שהוא צריך לעודד את זה, בזמן שבכל המטרופולינים המפותחות בעולם עושים כל מאמץ כדי לדלל את נוכחותם של כלי הרכב בכבישים?

באחרונה התפרסמו תוצאות מחקר שנערך עבור משרד התחבורה, שלפיו בישראל (וליתר דיוק, בגוש דן) רק 30% מהתושבים משתמשים על בסיס קבוע בשירותי התחבורה הציבורית, עמוק בתחתית מדינות ה-OECD (ורשה 70%, ברצלונה 65%). לכמה רגעים היה נדמה שעיריית תל אביב רוצה באמת להיחלץ מהמקום המביך שהיא שקועה בו, אבל שוב מתברר שבין הדיבורים למעשים יש מרחק גדול ומצער.