מחיר המטרה של החלב ירד בעבר - אך המחיר לצרכן עלה

מי מנסה להכשיר את הקרקע לעליית המחירים הבאה בשוק החלב? ■ יו"ר מועצת החלב, שייקה דרורי: "התאחדות מגדלי הבקר מנסה לייצר פרובוקציה" ■ טוען כי ההצהרות על שיעור העלייה הצפוי במוצרי החלב הן "מדע בדיוני של אינטרסנטים"

"זה מדע בדיוני וניסיון לייצר פרובוקציה לשמה, או שמישהו מחפש כותרות". כך מאשים יו"ר מועצת החלב, שייקה דרורי, את יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, יעקב בכר, ובכירים בשוק החלב.

לדבריו, נכון לרגע זה, אין להצהרות בדבר שיעור העלייה הצפוי במחיר מוצרי החלב על מה להסתמך. "כנראה שאינטרסנטים זורקים מחירים. מישהו יודע את המדד של אוגוסט? לא. אלה ספקולציות של אנשים שרוצים כותרות", הוא אומר.

למרות שמחיר החלב הגולמי צפוי להתעדכן על-ידי הרגולטור רק באוקטובר 2012, הודיע בכר לפני ימים אחדים כי צפויה עלייה של 6% ויותר במחיר החלב הגולמי. ממש במקביל, מסרו בכירים בשוק החלב כי צפויה עלייה של 5% במחירי המוצרים.

לפי דרורי, "עד עכשיו, אף אחד מאלה שטוענים לעלייה במחיר החלב הגולמי לא מצוטט. אין אפילו את המדדים של אוגוסט, שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת רק באמצע ספטמבר ונחוצים לחישוב מחיר המטרה".

בשוק החלב טוענים כי אם מחיר המטרה יעלה ב-15 אגורות לליטר, הרי שמדובר בעלייה דרמטית שתחייב עליית מחיר כוללת. ואולם, בדיקת "גלובס" מגלה כי גם בזמן שמחיר המטרה ירד בשיעור גבוה יותר - של 27 אגורות - יצרניות החלב - תנובה, שטראוס וטרה - לא הורידו את מחירי המוצרים לרשתות, וכתוצאה מכך המחירים לצרכן לא ירדו.

בנוסף, בשנת 2009, שבה חלה ירידה חדה במחיר החלב הגולמי, המחירים נשארו קבועים, ואילו בשנת 2010, למרות שמחיר המטרה המשיך את מגמת הירידה - יצרניות החלב העלו את המחירים.

החזירות תשוב?

כך למשל, המחיר של גבינה צפתית פיראוס של תנובה, חלב מועשר יטבתה ומשקה לרוויה של טרה לא ירד אפילו פעם אחת בין השנים 2007 ל-2010, ואף עלה. תנובה, שטראוס וטרה סירבו להשיב בכמה הן העלו את מחירי המוצרים בשנתיים שבהן מחיר המטרה ירד (2009-2010). אותן חברות גם סירבו להשיב האם בדעתן להחיל התייקרות כוללת במוצרי החלב והאם בדעתן לייקר את מחיר הקוטג'.

בכר עצמו טוען כי מטרתו הייתה להזהיר את הצרכנים. "השאלה המרכזית היא מה יהיה שיעור העלייה לצרכן. האם החזירות תשוב על עצמה, או שהמתינות והאחריות הציבורית תגבר? אם המחיר יעלה ב-6%, אז צריך לוודא שהרשתות יעלו את המחיר לצרכן ב-6% ולא ב-16%. ראו הוזהרתם".

- בבדיקת הנתונים מצאנו שמחירי מוצרי החלב לצרכן לא ירדו כשמחיר המטרה ירד.

"זאת ההוכחה שאין קשר בין מחיר החלב הגולמי למחיר מוצרי החלב לצרכן".

- האם יצרני החלב צריכים לפצות את הצרכנים על השנים שבהן הם לא הורידו מחירים כשמחיר המטרה ירד?

"אני מנהל אותם? המחלבות הם לא האיש הרע בסיפור הזה, אלא הרשתות".

- משרד החקלאות טען בדוח שפרסם לפני ימים אחדים כי מחירי החלב באירופה בשפל.

"לפי דעתי, זה כתוצאה מהתחרות. עכשיו גם שם המחירים יעלו".

"יש לכאורה תיאום מחירים"

"במוצרי החלב לא שיחקנו מעולם. שיעור עליית המחיר הוכתב על-ידי מחירון של היצרניות, שבו נקבע מחיר קנייה לרשת ומחיר מומלץ לצרכן. ברור שיש כאן לכאורה תיאום מחירים. תנובה דאגה תמיד ששיעור העלאת המחיר יגולגל לצרכן. ברגע שהיא מעלה מחירים - כולם מעלים מיד אחריה, ולרוב הפערים נשמרים. שטראוס תמיד גובה קצת יותר, וטרה היא כמו תנובה. תנובה היא מונופול, וברגע שהיא קובעת מחיר, אנחנו מבצעים אותו. בטח שלא העלינו מחירים באופן עצמאי", אומר ל"גלובס" בכיר ברשתות השיווק.

לדבריו, "שוק החלב הוא אוליגפולי עם כללי משחק ברורים. איך קרה שהרשתות מוכרות באותו מחיר אם לא הכתיבו לנו מחיר?", הוא מוסיף. לדברי בכיר אחר, "אנחנו רק צינור. מה שאנחנו מקבלים אנחנו מוכרים. יצרני החלב לקחו את הרווח לעצמם".

ביולי האחרון, נזכיר, הגיע משרד החקלאות למסקנה כי אין צורך בהעלאת מחיר מוצרי החלב שבפיקוח. עם זאת, במקרה שעלייה במחיר המטרה תביא לעליית המוצרים בפיקוח ביותר מ-3%, המחיר יעודכן באוקטובר.

בתוך כך, גוברים הקולות הקוראים להתערבות הממשלה. "המדינה יכולה להחליט להעלות את מחיר החלב הגולמי במחצית השיעור בלבד", אומר בכיר באחת הרשתות.

גם יצרני החלב קוראים למדינה להתערב. לדברי בכיר באחת מיצרניות החלב, "המדינה יכולה לסבסד את הרפתנים ולשמור על יציבות במחירים, אם זה חשוב לה. מדובר להערכתי בכמה מאות מיליוני שקלים".

תדובות

תנובה: "טרם ידוע מה תהיה העלייה של מחיר המטרה ומה יהיו הנסיבות. ההחלטה תתקבל על בסיס המידע הנדרש, כשיהיה".

שטראוס: "נלמד את ההחלטות כשתתקבלנה, ובהתאם נבחן את ההשלכות בגין עליית מחיר המטרה, כמו גם עלויות שאר מחירי התשומות וחומרי הגלם".

טרה: "הפרסומים בדבר הכוונה להעלות את מחיר החלב הגולמי, המצטרף לעליית התשומות הכלליות, תחייב אותנו לעדכן את מחיר המוצרים".

השינוי במחיר החלב
 השינוי במחיר החלב