אקסלנס מבטלת את החוזה המוסרי

אפשר שהחלפת מנכ"ל תשנה מדיניות, אך זה כבר שינוי דרמטי ביחס להסדרי חוב

יולי 2011.

בית ההשקעות אקסלנס בראשותו של דוד ברוך דוחה על הסף את הצעתו של אילן בן דב לתספורת באג"ח טאו תשואות, ומציג עמדה של אקטיביזם מוסדי. "אף גוף מוסדי לא יסכים לתספורת של 60%", מצהיר ברוך, "בן דב צריך לקחת בחשבון שיגבה ממנו מחיר משמעותי. כשאיש עסקים משתמש במוניטין שלו כדי לגייס כסף, הוא בונה אמנה לא כתובה עם הציבור. השוק נתן לו הזדמנות ואפשר לו להשתלט על פרטנר, זה מחייב. מעל הכל יש חוזה מוסרי".

אוגוסט 2012.

הצרות של אילן בן דב שוב במוקד, הפעם בחברת סקיילקס, כשעסקה להעברת השליטה בה לידי האצ'יסון הסינית - הכוללת "תספורת" של 30% על חוב האג"ח - מתבטלת, בין היתר בעקבות אקטיביזם מוסדי.

רק שהפעם עמדתו של בית ההשקעות אקסלנס הפוכה ב-180 מעלות. עוזי דנינו, המנכ"ל החדש של בית ההשקעות, מותח ביקורת לא מרומזת על עמדה הדומה מאוד לזו שהשמיע קודמו בתפקיד: "במקרה של סקיילקס נראה כרגע כי המוסדיים הפסידו מהאקטיביזם... צריך להיות תועלתי ולא פופוליסט. אני לא מאמין בללכת ולהעניש בעלי שליטה באמצעות פירוק".

מה גרם לשינוי של דנינו

לגיטימי שחילוף מנכ"לים יגרור אחריו שינוי במדיניות, אלא שהפעם מדובר בשינוי דרמטי בעמדת אקסלנס לגבי הסדרי חוב, כזה ששם בסימן שאלה את התוקף של אותו "חוזה מוסרי" עליו דיבר ברוך. מדוע הפך דנינו את עמדת אקסלנס בנוגע למדיניות שלה כלפי הסדרי חוב? לכך יש שתי סיבות מרכזיות.

1. הכיס של בן דב: דנינו פועל היום בסביבה כלכלית שונה מזו שבה פעל קודמו. לפני שנה לבן דב עוד הייתה מערכת יחסים יציבה עם שוק ההון. "בן דב נמצא עם 3 מיליארד שקל בשוק ההון וכדאי שיעשה מהלך משמעותי לשיקום האמון בו כי בשלב מסוים סקיילקס תצטרך למחזר חובות", טען אז ברוך.

כיום, לאחר שעסקת האצ'יסון נפלה, עשוי בן דב לאבד את הפירמידה שבנה מעל חברת פרטנר, כשהיקף החוב של סקיילקס, המחזיקה במניות השליטה בחברת הסלולר (44.5%), עומד על כ-2.77 מיליארד שקל. מבחינה זו דנינו מבין שלא ניתן להוציא עוד הרבה מבן דב, ולכן הוא מעדיף לשחרר אמירות פרגמטיות שלא יעלו את רף הציפיות.

2. האיש של תשובה: המשפט הידוע מציע למי שיש לו חמאה על הראש לא לצאת לטייל בשמש. דנינו פועל היום בבית השקעות שבעל השליטה בו, יצחק תשובה (באמצעות קבוצת דלק), הוא לווה גדול בעצמו, ודלק נדל"ן שבשליטתו נמצאת כעת בעיצומו של הסדר חוב על כ-2.15 מיליארד שקל.

בסופו של יום, דנינו הוא איש של תשובה. תשובה הוא שהביא אותו לפני כשנה וחצי מבנק מזרחי טפחות והצניח אותו לתפקיד יו"ר אקסלנס מעל ראשו של אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס. וכאיש של תשובה לדנינו יש בעיה לאמץ גישה של אקטיביזם מוסדי בנוגע להסדרי חוב, שפירושה, בעקיפין, היא פתיחת חזית מול הבוס הגדול.