סטנלי פישר בג'קסון הול: האם גוש האירו יצליח להתקיים?

בראיון ל"בלומברג", אמר נגיד בנק ישראל כי הגישה הרצויה היא כלכלת מאקרו יישומית וכי אין גישה כלכלית חדשה ■ פישר: הבנקים המרכזיים אינם נבחרו ע"י הציבור ולמעשה רק קיבלו מנדט לשמור על אינפלציה נמוכה

עיני המשקיעים היו נשואות אמש (ו') לכנס הבנקאות בג'קסון הול, בו נפגשו ראשי הבנקים המרכזיים מכל העולם ודנו בהתפתחויות הכלכליות הגלובליות. נגיד בנק ישראל שנכח בכנס, אמר בראיון ל"בלומברג" כי השאלה הגדולה העומדת על הפרק היא האם גוש האירו ימשיך להתקיים והאם התוכניות הכלכליות של מעצבי המדיניות באירופה יצליחו לאושש את הכלכלה הגלובלית.

"זו אכן תקופה מאתגרת לבנקים המרכזיים, כאשר הנושאים שעומדים על הפרק הם האם גוש האירו ישאר מאוחד? האם האינפלציה תתפרץ? והאם הסמכויות של הבנקים המרכזיים יורחבו כדי להתמודד עם המשבר", אמר פישר כאשר נשאל לגבי האתגר שעובר על הבנקים המרכזיים בתקופה זו.

במהלך הראיון פישר נשאל מה התחזית שלו לגבי אירופה, ביחוד לאור העובדה שכלכלת ישראל מורכבת מ-40% ייצוא (בין היתר למדינות גוש האירו). נגיד בנק ישראל השיב כי בתקופה זו אירופה נמצאת בשלב קריטי, והעריך כי זו אחת הסיבות לכך שנגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי החליט לא להגיע לכנס הבנקאות. "הבנק המרכזי האירופי מנסה להבין כיצד ליישם אסטרטגיה חדשה כדי להתמודד עם משבר החוב", אמר פישר.

נגיד בנק ישראל הסכים עם ההערכות הגוברות בשוק לגבי הצעדים החדשים בהם מתכוון הבנק המרכזי האירופי לנקוט בקרוב. לפי אותן הערכות, התוכנית החדשה תתבסס על רצונן של המדינות המתקשות באירופה לעמוד בשורה של תנאים וקיצוצים פיסקאליים כדי לקבל סיוע נרחב בדמות רכישות אג"ח.

"מהי כלכלת פישר החדשה?"

אחד המראיינים ב"בלומברג" טען כי קיים דיון נרחב בקרב מעצבי המדיניות הכלכלית בעולם לגבי הגישה הרצויה שתחלץ את הכלכלה הגלובלית מהמשבר שאליו היא נקלעה, ושאל את פישר "מהי כלכלת פישר החדשה?" בתגובה, ענה פישר כי הגישה הרצויה היא הגישה הישנה של כלכלת מאקרו יישומית וכי אין גישה כלכלית חדשה. בנוסף, הוא התייחס למצב בארה"ב וטען כי "המצב הפיסקאלי בארה"ב מסובך, מבחינה פוליטית, יותר מאשר מבחינה כלכלית".

כאשר נשאל האם הוא צופה כי ראשי הבנקים המרכזיים יוציאו לפועל סבב נוסף של פעולות, פישר השיב כי הבנקים המרכזיים אינם נבחרו ע"י הציבור ולמעשה רק קיבלו מנדט לשמור על האינפלציה נמוכה ולבצע פעולות מוניטאריות .