בכירי IDB למחזיקי האג"ח: "תנו 100 ימים להזרים הון; נפקיד 35 מ' ש' להרגיע הרוחות; נצא מחוזקים"

(עדכון) - עשרות מחזיקי אג"ח בלבד הגיעו לאסיפה של IDB ■ נוחי דנקנר מבקש מהם: תנו מרווח נשימה של 100 ימים ■ סמנכ"ל הכספים: "IDB יודעת להוציא עסקאות ענק בזמן קצר ביותר. נממש נכסים ב-IDB פיתוח"

לאחר פרסום דוחותיה השליליים בסוף השבוע אשר כללו הערת "עסק חי" - מכנסת הבוקר (א') קבוצת אי.די.בי בשליטתו של נוחי דנקנר, אסיפת בעלי אג"ח למחזיקי סדרות א', ב', ג', ד' ו-ה' - כאשר דנקנר ביקש מהמוסדיים - באמצעות מנהלי הקבוצה - מרווח נשימה של כ-100 ימים למציאת משקיע חיצוני לקבוצה.

ל"גלובס" נודע כי דנקנר, שנעדר מהאסיפה, נמצא במפגשים עסקיים בניו יורק, בניסיון לאתר משקיע חיצוני לקבוצה. מטעם אי.די.בי הגיעו לאסיפה שוני אלבק, היועץ המשפטי של הקבוצה וכן המנכ"ל חיים גבריאלי. כמעט 900 מקומות הוכנו לבאי האסיפה, אך רק כמה עשרות הגיעו. האווירה לא הייתה סוערת ולא נשמעו קריאות נגד דנקנר או מנהלי הקבוצה.

חדשות אחרונות בנושא המשבר ב-IDB:

מה צריך דנקנר לעשות כדי להציל את הקונצרן הגדול בישראל?

מוסדיים: "דנקנר רוצה לשמור על IDB? יצטרך לשלם החוב"

הבנקים חשופים לקבוצת אי.די.בי בכ-2.7 מיליארד שקל

גורמים באוצר: "אין שום כוונה לסייע לאי.די.בי"

דנקנר ממנה בכירה במידרוג לאחראית תחום חוב ב-IDB

"אנחנו מקווים שמחזיקי האג"ח ימשיכו להאמין בחברה. אנחנו עוברים ימים קשים אבל אנחנו נחושים לצאת מהימים האלה מחוזקים עם פתרונות", אמר גבריאלי למחזיקי האג"ח. "הגענו למעמד הזה בגלל הערת 'עסק חי' אשר צורפה לדוחות הרבעון השני אבל מעבר להערה, יש לחברה מספיק מזומנים לעמוד בהתחייבויות לפחות שנה".

גבריאלי אמר כי בקבוצה פועלים להכניס משקיע שיזרים כסף וביקש מבעלי האג"ח עוד זמן: "אנחנו סבורים שמתן זמן להכנסת משקיעים הוא הדבר הנכון לכל הצדדים, ואנחנו פועלים לעשות את זה מהר ככל האפשר. אנחנו מתכוונים לפעול בכל דרך כדי להגן על כל מי שהשקיע בחברה. IDB היא מצפן ערכי, וכך תישאר".

אייל סולגניק, מנהל הכספים של הקבוצה, הוסיף כי "יש משהו מצער בדיון עכשיו על סכומים קטנים יחסית אל מול הערכים הכלכליים הגדולים של השולחן. זו החלטה של 'אפקט פרפר', שיכולה לגרור את הקבוצה האדירה הזאת למקומות לא טובים".

חלק מהמוסדיים ביקשו מדנקנר להזרים 35 מיליון שקל עוד השבוע כדי להפחית את הלחץ, ובהתייחסו לכך אמר סולגניק: "על אף הערת 'עסק חי', הנקודה המשמעותית ביותר היא שדירקטוריון החברה בחר להצהיר כי הוא אינו רואה אותה כחברה חדלת פירעון. ל-IDB אחזקות יתרות מזומנים של 198 מיליון שקל. IDB הוכיחה כי היא יודעת להוציא עסקאות ענק בהיקף זמן קצר ביותר. מימוש חלקי ב-IDB פיתוח יהווה הבסיס לכל פתרון עתידי ל-IDB אחזקות".

IDB תפקיד 35 מ' ש' "להרגיע את הרוחות"

אלבק אמר כי הקבוצה מסכימה לבקשת המוסדיים: "החברה תפקיד 35 מיליון שקל בנאמנות לטובת בעלי אג"ח ב' כדי להרגיע את הרוחות. המתווה הזה שומר על זכויות כל בעלי האג"ח". מחזיקי אג"ח ב' יכריעו בימים הקרובים האם לקבל את הצעת ההפקדה, או כאשר האלטרנטיבה היא ללכת לפירוק, אופציה שנראית רחוקה מאוד בשלב זה.

סולגניק הוסיף ואמר כי "גודל העוגה של אידיבי תלוי בהחלטה של מחזיקי אגרות החוב. העוגה עשויה לגדול אם יתבצעו מימושים או שינוי מהותי בשווקים והיא עשויה לקטון אם בשל המבנה המורכב של אי.די.בי תתקבל החלטה שפוגעת ביכולת של הקבוצה ופוגעת בערך ההחזקות של למטה החברה לא שותפה לדעות שיש להפסיק תשלומים. המועד הנוכחי מוקדם מדי להחלטה כזו".

שוני אלבק, התייחס לאפשרות של עצירת תשלומים ואמר: "עצירת תשלומים זה ביטוי מרוכך לפעילות משפטית ארוכה שתגרום לאובדן ערך משמעותי. לא באנו להתווכח על איכות של השקעות שבוצעו או על מימושים. אנחנו רק באים להגיד שהחברה ובעלי השליטה בה ממבקשים רק זמן לטובת כולם.

"עצירת תשלומים עלולה להתפרש כהודעת החברה שהיא אינה יכולה להמשיך לשרת את החוב. המשמעות היא הנעת גלגל בלי בלמים שיפגע ביתר חברות הקבוצה ובשווי הנכסי של אידיבי פיתוח, הנכס העיקרי. מתן פרק זמן של 100 ימים להזרים הון מתבקש כיוון שכל פעולה אחרת תגרום לכך שאי.די.בי פיתוח תיפגע ובעלי האג"ח יישארו רק אם מה שיש בקופה".

במהלך האסיפה נשאל סולגניק ע"י מחזיק אג"ח מדוע דסק"ש רכשה את מעריב, וענה כי "כאשר דסק"ש רכשה את מעריב היא הייתה חברה חזקה, וכיום היא חברה חלשה יותר. אפשר לנהל דיונים של שעות על הסיבות שהביאו את הדירקטוריון לאשר את העסקה".

להורדת המצגת של בכירי IDB באסיפה - לחצו כאן

לאחר פרסום הדוחות עם הערת "עסק חי" (המשקפת חשש לחדלות פירעון של הקבוצה), שיגר הבעלים נוחי דנקנר מכתב לעובדים בו הבהיר כי הוא תר אחר שותפים שיזרימו הון. אתמול גם הבהירו באוצר כי במשרד לא מתכוננים לסייע לדנקנר, ואילו המוסדיים הסבירו כי הם צפויים להעניק הבוקר לדנקנר מרווח נשימה, אולם הם מצפים ממנו להכניס את היד לכיס.

בשיחות של "גלובס" עם מוסדיים אתמול, בעיקר עם מחזיקי האג"ח הגדולים - המהווים כ-40% מהחוב בשלוש סדרות האג"ח הסחירות (ג', ד' ו-ה') - נראה כי דנקנר יקבל היום את הזמן שהוא מבקש כדי להכניס משקיע לחברה.

בישיבה היום צפויים המחזיקים לקבל עדכון על מצב החברה מאת מנהליה ולמנות נציגות. כמו כן, השבוע אמורה אי.די.בי אחזקות לשלם למחזיקי אג"ח ב' שלה תשלום ריבית של 35 מיליון שקל. לחברה אמנם יש כעת 222 מיליון שקל בקופה, אך היא אמורה לפרוע עד יוני 2013 סך של 409 מיליון שקל, ואין כל ודאות כרגע כי היא תעמוד בכך. לכן התשלום הנוכחי עשוי להתפרש על-ידי חלק מהמחזיקים כהעדפת נושים.