הצעה: זכויות חשודים בחקירות פליליות יעוגנו בחקיקה

עד היום היו זכויות אדם אלה של חשודים פרי פסיקת בית המשפט העליון, ועיגונם בחקיקה נעשה באופן חלקי ועקיף בלבד

זכויות של חשודים במהלך חקירות פליליות כגון זכות השתיקה, הזכות להימנע מהפללה עצמית והזכות להיוועץ בעורך דין, יעוגנו בחקיקה. כך מציעה מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, שהפיץ אתמול (ב') תזכיר לחוק לתיקון חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים). עד היום היו זכויות אדם אלה של חשודים, פרי פסיקת בית המשפט העליון, ועיגונם בחקיקה נעשה באופן חלקי ועקיף בלבד.

זכות נוספת של חשוד הכלולות בהצעת החוק, נוגעת לזכותו של נחקר לקבל אזהרה המיידעת אותו בדבר זכויותיו. כן מוצע בתזכיר החוק לקבוע את חובתו של עד ושל חשוד להתייצב לחקירה שאליה נקרא. תזכיר החוק גובש על יסוד המלצות הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות, בראשות השופטת מרים נאור.

על פי הצעת החוק, חקירה של חשוד או של עד תיערך בדרך שתבטיח שמירה מרבית על כבוד האדם וזכויותיו. הנחקר חייב להתייצב לחקירה ולהימצא בה. בחוק ייקבעו גם המגבלות על חובות אלה, ובכלל זה אופן הזימון לחקירה, משך הזמן שבו נדרש נחקר להימצא בחקירה וסמכות החוקר להאריך פרק זמן זה. אם אדם זומן ולא התייצב או שעזב את מקום החקירה ללא רשות, יהיה רשאי שוטר לדרוש ממנו להתלוות עמו למקום החקירה לצורך החקירה. אם סירב האדם לדרישה האמורה, יהיה השוטר מוסמך להביאו למקום החקירה ויהיו נתונות לו לצורך כך סמכויות מעצר.

נחקר גם יהיה חייב להשיב תשובות אמת לשאלות שיישאל, אולם הוא איננו חייב להשיב לשאלות שהתשובה עליהן עלולה להפלילו או שתפגע בחיסיון כלשהו למשל בסודיות רפואית או חיסיון עו"ד-לקוח. אם הנחקר הוא חשוד, הנחקר באזהרה, נתונה לו זכות שתיקה מלאה והוא איננו חייב לומר דבר. ואולם בית משפט יהיה רשאי להביא בחשבון את שתיקת החשוד בחקירתו לצורך הערכת מהימנותו.

כל נחקר באזהרה יהיה רשאי להיוועץ בעורך דין, ויש ליידע כל חשוד בדבר זכותו זו, אף אם איננו עצור. עם זאת לזכות ההיוועצות בעורך דין הוספו כמה סייגים: אם החשוד נועץ בעורך הדין בקשר לחקירה במועד שלפני תחילת החקירה או במהלכה, ניתן יהיה לדחות את הפגישה הנוספת למספר שעות, אם יש בקיום הפגישה לפגוע בחקירה; וכן, אם היו מספר חשודים בפרשה אחת מיוצגים על ידי עורך דין אחד, ניתן יהיה למנוע מפגש של עורך הדין עם יותר מחשוד אחד, אם הדבר עלול להביא לשיבוש החקירה.

דחיית הזכות להיוועצות בעורך דין כשמדובר בחשוד בעבירות ביטחוניות תוגבל לפרק זמן מרבי של 21 יום. הצעת החוק קובעת כי אלה יהיו מקרים יוצאי דופן, הדורשים אישור של שופט בית המשפט העליון, לבקשת ראש השב"כ באישור היועץ המשפטי לממשלה, ורק במקרים שבהם היועץ שוכנע כי "קיימת הסתברות גבוהה שדחיית הפגישה תאפשר מעצר של אחרים, העשוי למנוע פגיעה בחיי אדם, או שתמנע פגיעה בחיי אדם בכל דרך אחרת, או ששוכנע מטעמים מיוחדים כי קיימת הסתברות גבוהה שדחיית הפגישה תמנע פגיעה חמורה וקשה בביטחון המדינה".

לראשונה יעוגן בחקיקה גם נוסח האזהרה שיקבל חשוד הקרוי בארה"ב "מירנדה" וזאת כדי להביא לאחידות בין חוקרים שונים, ולכך שכל חשוד יזכה לקבל את פירוט זכויותיו באופן בהיר ותמציתי. נוסח האזהרה יהיה: "זכותך לא לומר דבר, דבריך יתועדו ועשויים לשמש ראיה בבית משפט, ואולם דע כי בית משפט יוכל להביא בחשבון את שתיקתך. זכותך להיוועץ בעורך דין לפני חקירתך, בכפוף למגבלות הקבועות בחוק, וזכותך להיוועץ בסניגור ציבורי אם אתה חסר אמצעים או זכאי לכך על פי החוק".