פיטורים "אחרי החגים"? הנתונים מראים: זה בדיוק להיפך

במיטב בדקו את השינוי באבטלה הרבעונית בשנים 2011-2001 וגילו: שיעור האבטלה דווקא הצטמצם בדרך-כלל ברבעון הרביעי

בשבועות האחרונים, כותרות העיתונים מלאות בדיווחים של חברות הטוענות כי 'צפויים פיטורי כוח אדם לאחר החגים', הכצעקתה? לפי בדיקה שערכו במיטב, במסגרתו בחנו את השינוי באבטלה הרבעונית בעשור שחלף (בשנים 2011-2001), שיעור האבטלה דווקא הצטמצם ברבעון הרביעי.

"כלומר, מנהלי החברות אולי מאיימים על פיטורים אחרי החגים, אך בפועל הם מצמצמים את מצבת כוח העבודה כבר בחודשי הקיץ, בין יולי לספטמבר וככל הנראה דווקא מגייסים לאחר החגים", סיכם רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב.

רמת התנודתיות
 רמת התנודתיות

"לשם בחינת מהימנות הכותרות העיתונאיות", בחנו במיטב את השינוי באבטלה הרבעונית בעשור שחלף, וניסו לבדוק אם קיים דפוס אשר הולם את הדיווחים בתקשורת לגבי פיטורים "אחרי החגים" - אשר לפיו, יש לצפות לעלייה בשיעור האבטלה ברבעון הרביעי של השנה (אוקטובר-דצמבר).

"המציאות מלמדת, כי לא נרשמה בכל תקופת המדידה עלייה בשיעור האבטלה ברבעון הרביעי, לעומת הרמה של הרבעון השלישי", כותבים במיטב. "אפילו יותר אם, נתבונן על השינוי הרבעוני הממוצע, על פני העשור. בין השנים 2001 ל-2011, נרשמה ירידה ממוצעת של 0.6% בשיעור האבטלה ברבעון הרביעי, לעומת רמתה ברבעון השלישי. ממש לא מזכיר את הכותרות בעיתונים!".