אייכל: "המהלך של דרגי - שובר שיוויון אמיתי באירופה"

רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב: "את התגובה בשווקים כבר ראינו השבוע, זהו בהחלט הצעד הראשון המשמעותי בכיוון הנכון"

האם תוכנית ה-MOT של הבנק המרכזי האירופי היא מהלך שובר שוויון? רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב, סבור כי התשובה היא כן."את התגובה בשווקים כבר ראינו השבוע. עם זאת, חבל, כאמור, שלא הלכו ב-ECB את כל הדרך", סיכם אייכל.

ביום חמישי האחרון, הכריז יו"ר הבנק המרכזי האירופי (בהתאם לציפיות) על ה"בזוקה" שלו: תוכנית רכישות אג"ח קצרות טווח באירופה, לטווח פירעון של 1 עד 3 שנים, וזאת במטרה ללחוץ כלפי מטה את תשואות האג"ח של ממשלות אירופה ה"חייבות", בדגש על איטליה וספרד.

"על רקע נחישותו של דראגי לטפל בבעיות הפיננסיות בגוש, זהו בהחלט הצעד הראשון המשמעותי בכיוון הנכון (ה-LTRO היה מהלך חשוב אך קוסמטי)", מסביר אייכל. "השלכות ההכרזה על השווקים היו חדות מאוד. ה-CDS-ים השונים רשמו ירידות חדות, איגרות החוב של המדינות האירופיות הנמצאות בקשיים רשמו רווחי הון נאים במיוחד, ולא רק אלו לטווחים הקצרים".

עם זאת, מבהיר אייכל: "חשוב שיהיה ברור כי המדיניות המוניטרית לא יכולה להתמודד לבדה עם המשבר. המהלך עשוי להפחית את מחיר הגיוס שהמדינות משלמות למשקיעים. מצויין בהחלט, אך אם במקביל המדינות לא יעשו את המהלכים הנדרשים בכדי לצמצם את נטל החובות שלהן, גם המהלכים המוניטריים לא יעזרו".

"כלומר, המהלך, אם יבוצע בצורה מלאה, יקנה זמן חשוב למדינות הבעייתיות. השאלה היא, מה המנהיגים יבחרו לעשות בזמן המועט שה-ECB יעניק להן?", סיכם.