עיני: "אם זכויות עובדי 'מעריב' לא יובטחו, לא תהיה מכירה"

(עדכון) - בישיבת חירום שהתקיימה הערב בין ועד עיתונאי "מעריב" ליו"ר ההסתדרות, הוחלט כי העובדים ייצאו למאבק לשמירת זכויותיהם לקראת המכירה של העיתון ■ ועד עובדי "מעריב": אם העיתון יימכר לבן-צבי, כולם יפוטרו

בישיבת חירום שהתקיימה הערב (ב') בין ועד עיתונאי "מעריב" לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני, הוחלט כי העובדים ייצאו למאבק לשמירת זכויותיהם לקראת הליך המכירה. זאת לאחר הפגישה שהתקיימה היום בין הוועד לבין ההנהלה, בה הובהר כי באם תתקיים עסקה עם שלמה בן-צבי - כלל העובדים יפוטרו, ורק כ-300-400 יוחזרו לעיתון.

"אם זכויות העובדים לא יהיו מובטחות מבחינתם, לא תהיה עסקה", אמר עיני.

בפגישה הבהיר עיני כי הוא מבין שהמשמעות האמיתית של מכירת העיתון היא "סגירת 'מעריב' ופתיחת עיתון חדש תחת אותו שם מותג".

יחד עם זאת הוסיף עיני כי בשלב זה "אין שום הבטחה לעובדים, ולא ברור אפילו אם הם יקבלו את הפיצויים וההפרשה לקרנות הפנסיה".

לדבריו, "חייבים כדרישה ראשונית להבטיח את זכויות העובדים, שאין גם שום ביטחון אם יקלטו בעיתון החדש ובאיזה תנאי העסקה".

עוד הוחלט כי יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, יפנה ליו"ר דירקטוריון "מעריב" בדרישה להיכנס להידברות על מנת להבטיח את זכויות העובדים בהסכם. כמו כן הוחלט כי ועד העובדים וההסתדרות יבדקו האם העסקה מבטיחה את זכויות העובדים וכן ידרשו לעגן אותן בהסכם המכירה.

בוועד מדגישים כי "אם לא ניתן יהיה להבטיח את זכויות העובדים. יתנגדו העובדים למכירה". מחר (ג') צפויה להתקיים הפגנה של העובדים ב-12:00 בצהריים בצומת מעריב.

מוקדם יותר הערב נמסר לוועד העיתונאים של "מעריב" ולנציגי ארגון העיתונאים החדש כי כל עובדי "מעריב" יפוטרו, ועיקרון הרציפות בהעסקה והזכויות הנצברות לא יישמרו בהנחה שכן תושלם עסקת "מעריב" מול שלמה בן-צבי; באם לא תתקיים עסקה, להנהלת החברה אין כסף לשלם את מלוא פיצויי הפיטורים לכלל העובדים, לא ברור מה יעלה בגורל משכורת ספטמבר. הפגישה התקיימה עם יו"ר דירקטוריון "מעריב", דני יעקובי, ועורך העיתון, ניר חפץ.

בשעות הצהריים נפגשה הנהלת "מעריב" עם נציגי העובדים של העיתון. במהלך הפגישה בישר יו"ר הדירקטוריון, לתדהמתם של העובדים, כי במהלך השנים לא הופרשו כל הפיצויים של עובדי "מעריב".

עוד נמסר לחברי הוועד כי בהנחה שעסקת בן-צבי תצא לפועל, החל מהראשון באוקטובר כל העובדים יפוטרו - זאת מכיוון שהעיתון נמכר "ללא חובות עבר". יחד עם זאת, נודע כי בן-צבי התחייב לקלוט בין 300 ל-400 איש.

בשלב זה משכורת ספטמבר של העובדים עדיין תלויה באוויר, שכן המשכורו וכן פיצויי הפיטורים אמורים להיות משולמים מכספי המכירה, שעדיין לא בוצעה כאמור.

במכתב ששלח הוועד לעובדים נמסר כי "כמובן שמחדל הפיצויים שלא נצברו לא יעבור בשתיקה, ואנחנו מתכוונים בהחלט להילחם על הזכויות המגיעות לנו. בכוונתנו במצב שכזה להעמיד עורך דין מטעמנו העובדים בבית המשפט, על מנת שנוכל למצות את מלוא זכויותינו".

הוועד קורא לכל העובדים להגיע מחר (ג') ב-12:00 בצהריים להפגנה בצומת מעריב.

עובד בעיתון "מעריב" מסר ל"גלובס" כי לא מן הנמנע שההפגנה גם "תגלוש לפסים של הכרנו. יש פה הרבה אנשים במצב של ייאוש טוטאלי. הפקירו אותם. הם כועסים. אני מעריך שההפגנות ב'מעריב' יהיו בעלות פסים הרבה יותר אלימים ממה שראינו בערוץ 10".