עו"ד רם כספי: "אי.די.בי אינה נכונה לדבר על הסדר חוב"

מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות: "לחברה נפל האסימון, השיח עבר מ'האם' לטפל בבעיית החוב ל'איך' לעשות זאת" ■ אי.די.בי אחזקות והמוסדיים ימנו מתאמים למגעים ביניהם ■ המוסדיים מעוניינים למנות מתאמים גם לאי.די.בי פיתוח

אי.די.בי אחזקות נפל האסימון, והיא כבר מבינה שהיא תידרש לטפל בבעיית החוב שלה. השיח עבר מ'האם' לעשות ל'איך' לעשות" - כך אמרו היום (ג') כמה ממחזיקי האג"ח מנציגות המחזיקים באי.די.בי אחזקות, בעקבות שיחות שנערכו בינם לנציג החברה, עו"ד רם כספי, במהלך החג.

במהלך השיחות, שאותן יזמו מחזיקי האג"ח המעוניינים בפתרון כולל לבעיית החובות של קבוצת אי.די.בי, עלתה הצעה של המוסדיים לפריסה מחדש של החוב למחזיקי האג"ח ולבנקים.

כספי, לפי מקורבים לו, אמר באותן שיחות כי "החברה אינה נכונה לדבר על הסדר חוב".

בין הצדדים הוחלט על מינוי מתאמים באי.די.בי אחזקות - גורמים רשמיים שייצגו את עמדותיהם של החברה מחד, ושל מחזיקי האג"ח שלה מאידך.

ככל הידוע, רוב מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות תומכים במינויו של עו"ד רלי לשם, מראשי משרד עו"ד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם וברנדווין, לתפקיד המתאם מטעמם.

בכוונת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות להעביר בימים הקרובים את עמדתם ודרישותיהם מהחברה, ביניהן דרישה שהחברה תימנע מביצוע עסקאות בתקופת המשא-ומתן מולם.

השיחות שנערכו במהלך החג עסקו בעיקר במצבה של אי.די.בי אחזקות, אך עלה בהן רצון המוסדיים במינוי מתאם גם לחברה-הבת, אי.די.בי פיתוח. נציגות של מחזיקי אג"ח טרם מונתה שם, ולכן גם טרם מונה מתאם מטעמה. מטעם אי.די.בי פיתוח המתאם עשוי להיות עו"ד אברמי וול ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'.

אי.די.בי אחזקות, שבשליטת נוחי דנקנר, נמצאת בימים אלה בעיצומו של הליך משפטי שיקבע את גורל התשלום למחזיקי אג"ח ב', בסך 35 מיליון שקל, שבינתיים מעוכב על-ידי בית המשפט. דיון בסוגיה נקבע ל-10 באוקטובר.

אם תיפתר סוגיית אג"ח ב' בהסכמת כל הצדדים, האתגר הבא של דנקנר יהיה בחודש דצמבר הקרוב, אז תצטרך אי.די.בי אחזקות לשלם לאג"ח ד' תשלום ריבית בסך 64 מיליון שקל, וכן 3 מיליון שקל נוספים ריבית לבנקים. בקופת החברה, נכון לסוף הרבעון השני, נמצאים מזומנים בהיקף של 221 מיליון שקל, המספיקים לתשלומים עד יוני 2013 בלבד.

לצורך תשלום החוב, בין היתר מכר באחרונה דנקנר 10% ממניות גנדן, החברה הפרטית שבאמצעותה הוא שולט בקונצרן אי.די.בי, לאדוארדו אלשטיין, תמורת 25 מיליון דולר. כמו כן קיבל אלשטיין אופציה להשקעת 75 מיליון דולר נוספים בגנדן, שיקנו לו בסך-הכול 30.8% מהון החברה הפרטית. חלק מתמורת העסקה מיועד להיות מוזרם לאי.די.בי אחזקות, לצורך תשלום אג"ח ב'.

סך החוב של אי.די.בי אחזקות, שאת דוחותיה מעטרת הערת "עסק חי", עומד על כ-2 מיליארד שקל, 1.6 מיליארד שקל מהם למחזיקי האג"ח, ובהונה העצמי גירעון של 1.6 מיליארד שקל. מצבה משתקף היטב בתשואות האג"ח שלה, המגיעות לכ-220% ומבטאות חוסר אמון של המשקיעים ביכולת פירעון החוב.

מצבה של החברה-הבת, אי.די.בי פיתוח, שונה במקצת, למרות שתשואות האג"ח שלה מגיעות עד 160% ומחזיקי האג"ח בה פועלים לגיבוש נציגות. בהקשר זה אמר היום גורם בכיר בשוק כי "נראה שבאי.די.בי פיתוח יש סיכוי לריקוברי של החוב, מה שפחות אפשר לומר לגבי אי.די.בי אחזקות".

לאי.די.בי פיתוח יש חוב של כ-6.5 מיליארד שקל, 4 מיליארד שקל מתוכו למחזיקי האג"ח. עד חודש יוני 2013 יהיה עליה לפרוע כ-1.4 מיליארד שקל מהחוב הכולל שלה, כמחצית מכך למחזיקי האג"ח, בזמן שבידיה נכסים נזילים בהיקף של 885 מיליון שקל. בקרוב תקבל אי.די.בי פיתוח סכום נוסף, על חשבון יתרת התמורה מעסקת מכירת השליטה בכלל תעשיות (כת"ש) לידי לן בלווטניק. היום דיווחה אי.די.בי פיתוח על הקדמת מועד קבלת יתרת הכספים המגיעים לה מעסקה זו לסוף נובמבר.

במסגרת העסקה, שהושלמה ב-5 ביולי, מכרה אי.די.בי פיתוח 49.9% מתוך 60.5% שהחזיקה בכת"ש, תמורת 1.27 מיליארד שקל. עם השלמת העסקה העבירה חברת ACCESS INDUSTRIES (אקסס), שבאמצעותה רכש בלווטניק את השליטה בכת"ש, תשלום של כ-761 מיליון שקל לאי.די.בי, ויתרת התשלום, בסך כ-509 מיליון שקל, הייתה אמורה להיות משולמת עד 31 בדצמבר. היום עדכנה אי.די.בי כי בין הצדדים הוסכם על הקדמת מועד התשלום ל-25 בנובמבר.

במסגרת העסקה יכולה אקסס לרכוש את יתרת מניות כת"ש שבידי אי.די.בי פיתוח (10.5%), או להורות לה למכור אותן למשקיע אחר מטעמה. בעניין זה עדכנה היום אי.די.בי, כי האופציה לרכישת יתרת המניות הוארכה עד 31 בדצמבר, ומחיר המכירה הופחת בכ-7.3%, ל-15 שקל למניה (פרמיה של 19% ביחס למחיר בפתיחת המסחר). כך, אם תמכור אי.די.בי פיתוח את יתרת מניותיה בכת"ש לקרן אקסס, או לגוף אחר מטעמה, היא צפויה לקבל כרבע מיליארד שקל.

דנקנר
 דנקנר