7-Eleven הצילה את מחזיקי האג"ח של איזי אנרגיה

רשת חנויות הנוחות האמריקנית רכשה את פעילות שיווק הדלקים של איזי אנרגיה בארה"ב תמורת 62.3 מיליון דולר ■ המכירה תאפשר לאיזי אנרגיה לפרוע את מלוא חוב האג"ח, שרק לפני חודשים אחדים עדיין נסחרו בתשואת זבל של 125%

"מצאנו לנכון למכור את הפעילות, לפעול לפירעון התחייבויות החברה במלואן, ולהודות לכל מי שנתן בנו אמון והעמיד לרשות החברה משאבים לטובת מימון פעילותה". את הדברים הללו אמר היום ד"ר אלי זהבי, יו"ר איזי אנרגיה, לאחר שהחברה השלימה עסקה שבמסגרתה מכרה את רוב פעילות שיווק הדלקים שלה בארה"ב לרשת חנויות הנוחות 7-Eleven בתמורה ל-62.3 מיליון דולר.

רק בחודש פברואר נסחרו אגרות החוב של איזי אנרגיה בתשואת זבל של 125%, לאחר שהחברה ביקשה מהמחזיקים דחייה בפירעון תשלום קרן וריבית בהיקף של כ-50 מיליון שקל, משום שבקופתה לא היו די מזומנים. לדוחותיה אף צורפה הערת "עסק חי", שכן גם רואי החשבון היו ספקניים לגבי ערכם של הנכסים שבידי החברה.

ללא "תספורת", כולל ריבית

עשרות חברות בשוק ההון הישראלי עברו בשנים האחרונות סיטואציה דומה, אשר הובילה בהמשך להסדרי חוב ול"תספורות" שספגו מחזיקי האג"ח. אך במקרה של איזי אנרגיה התסריט היה שונה. נראה שגם בחלום הוורוד ביותר של המחזיקים הם לא צפו תרחיש לפיו כעבור שבעה חודשים בלבד תיפרע מלוא קרן האג"ח והריבית בערכה המלא - מה שצפוי להתרחש כעת.

בעקבות מכירת פעילות הדלקים, תפרע איזי אנרגיה את מלוא יתרת התחייבויות האג"ח שנותרו במחזור, המסתכמים היום ב-26.6 מיליון דולר (כ-102 מיליון שקל), בהתאם להחלטת המחזיקים מחודש אוגוסט.

פירעון זה יכלול גם את תוספת הריבית שקיבלו המחזיקים בגין דחיית התשלום שלא בוצע בחודש פברואר. מחר יתקיים יום המסחר האחרון באג"ח, והתשלום למחזיקי האג"ח יתבצע ב-25 באוקטובר, אז הם יקבלו כ-1.253 שקל לכל 1 ע"נ אג"ח. על רקע התשלום הצפוי נרשמה היום עלייה באג"ח של החברה, שנסחרות כעת קרוב למחיר זה, ואילו במניותיה דווקא נרשמה ירידה, והחברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-29 מיליון שקל.

ענקית הקמעונאות 7-Eleven תרכוש את מלוא הפעילות של איזי אנרגיה בארה"ב (המתבצעת באמצעות חברה נכדה), הכוללת 91 תחנות דלק וחנויות נוחות. איזי אנרגיה תיוותר עם שלוש תחנות דלק וחנויות נוחות ושישה מתחמי קרקע, שמוערכים על ידיה ב-3 מיליון דולר, ושאותם בכוונתה למכור. להערכת החברה, לאחר כל פירעון התחייבויותיה כלפי הבנקים, מחזיקי האג"ח ותשלום הוצאות שונות ובכללן מיסים, תישאר החברה הנכדה עם קופת מזומנים של כ-7 מיליון דולר. בעקבות השלמת העסקה, צפויה איזי אנרגיה לרשום ברבעון הרביעי של השנה רווח הון של כ-10 מיליון דולר.

איזי אנרגיה הוקמה ב-2006 על ידי זהבי, שלו רקע עשיר בענף הדלק בארה"ב. בתחילת 2007 גייסה החברה אגרות חוב מהציבור, ומאז החלה לרכוש מקבצים של תחנות דלק וחנויות נוחות. בהמשך מכרה את הנדל"ן של חלק מהמתחמים לקרנות ריט, והמשיכה להפעיל את התחנות כשוכרת.

על רקע המשבר הכלכלי ועליית מחירי הדלק, חל קיטון במרווחי השיווק של תחנות הדלק בארה"ב, וכן קטנה ההוצאה של האזרחים בחנויות הנוחות. בנוסף, קרנות הריט היו מוכנות לרכוש את הנדל"ן שעליו יושבות התחנות במחירים נמוכים יותר. כל אלה מנעו מאיזי אנרגיה לבצע רכישות נוספות של מתחמי תדלוק, שהיו מביאות אותה למסה קריטית של פעילות רווחית. כתוצאה מכך עברה החברה להפסד של 5 מיליון דולר ב-2011, ואת המחצית הראשונה של 2012 סיימה בהפסד של 2.1 מיליון דולר.

זהבי הסביר היום מדוע החליטה החברה למכור את פעילותה בארה"ב. "למרות שהפעילות בארה"ב הניבה לאיזי אנרגיה תשואה חיובית, המתבטאת בעסקה הנוכחית, וברווח הנרשם בצידה, ולמרות שאנחנו מאמינים שישנן הזדמנויות רבות בתחום הפעילות שלנו בשוק האמריקני, הרי שמבנה החוב שניתן לגייס בשוק ההון הישראלי, שהינו בעל מח"מ קצר וחשיפה לשערי חליפין, מקשה על יישומו של המודל העסקי של החברה".