אבנר קופל והפניקס יועמדו לדין בגין העלמות מס

החשד: קופל, יו"ר איגוד הכדורסל, לא דיווח על הכנסות שקיבל עבור חברת הביטוח שבבעלותו, רב אור, שהיא סוכנת של הפניקס ■ קופל: דוחה בתוקף את הטענות

הפרקליטות החליטה להעמיד לדין,בכפוף לשימוע, את איש העסקים ויו"ר איגוד הכדורסל, אבנר קופל, בגין העלמות מס של מיליוני שקלים, זיוף מסמכים ועבירות מירמה נוספות - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי בנוסף על קופל יועמדו לדין, בכפוף לשימוע, בגין מעורבותם בפרשה, חברת הפניקס עצמה שבבעלות יצחק תשובה; עו"ד אריה אריאלי, היועץ המשפטי של קבוצת הפניקס; ודוד דוד, שכיהן במשך 25 שנה כמנהל הכספים של הפניקס; וכן שני עובדים נוספים בהפניקס.

בימים האחרונים שלחה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מכתבי זימון לשימוע לקופל, לחברה וליתר המעורבים.

תחילת הפרשה בסוף נובמבר 2010, אז נעצר קופל על-ידי חוקרי רשות המסים בחשד להתחמקות מתשלום מס בהיקף 7 מיליון שקל. לפי החשד, קופל, שבאותה עת היה יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל וחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, לא דיווח על הכנסות שקיבל עבור חברת הביטוח שבבעלותו, "רב אור", שהיא סוכנת של חברת הפניקס.

המחאה מזויפת

לפי החשד, קופל זייף מסמך, בו נכתב כי החברה חדלה מפעילות, כדי להתחמק מתשלום למס הכנסה בגין הלוואות שהתקבלו מחברה אחרת. לאחר מעצרו קבע בית המשפט כי קיים חשד סביר הקושר את קופל לחשדות המיוחסים לו, והוא נשלח למעצר-בית.

בהמשך זומנו בכירים בהפניקס על-ידי רשות המסים לתת עדות בנוגע למעורבותה של החברה בפרשה. בין היתר מסרו בכירים בחטיבת הבריאות של הפניקס עדות בדבר הפעילות של "רב אור".

במהלך החקירה עלו החשדות בנוגע לדוד ולאריאלי, ונוהלה חקירה בחשד כי השניים ביצעו עבירות פליליות שקשורות לפרשת קופל.

החשד לגבי הפניקס, בכיריה ובכיריה לשעבר, הוא כי הם איפשרו לקופל ול"רב אור" להשתמש בכל מירמה עורמה ותחבולה ולהציג להפניקס המחאת זכות מזויפת, על מנת למנוע ניכוי מס במקור.

אריאלי, היועץ המשפטי של הפניקס וסמנכ"ל בכיר בחברה, הוא איש מקצוע מוערך, שמכהן בתפקיד מספטמבר 2008. דוד כיהן כ-25 שנה בתפקיד סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים של הפניקס, והוא פרש מתפקידו בפברואר 2010. הוא נחשב לאחד מאחרוני המנהלים שגדלו בקבוצת הדר, שמוזגה עם הפניקס ב-2004.

באי-כוחה של הפניקס, עורכי הדין פנחס רובין, ארז הראל, הילה שמעון ומירית בר-הופמן ממשרד גורניצקי ושות', מסרו: "מדובר בסוגיה שאינה סובבת בחבות מס של הפניקס אלא בחבות מס של אחרים ובשאלת ניכוי מס במקור על-ידי הפניקס לאותם אחרים. מדובר בעניין אזרחי במהותו, אשר הפניקס מצויה בימים אלה בהליך של השגה בעניינו אל מול מס הכנסה.

"הפניקס ומנהליה סמוכים ובטוחים כי פעלו בעניין זה כדת וכדין, וכי לא נפל במעשיהם כל רבב, בוודאי שלא רבב פלילי כנטען. הפניקס ומנהליה ישמיעו את טענותיהם המפורטות בעניין כתב החשדות בפני הגורמים המוסמכים בפרקליטות, ואנו מאמינים כי לאחר שמיעת הטענות התיק ייסגר, כפי שנכון וראוי שיעשה".

ניצח את שרף

באוגוסט האחרון נבחר קופל ליו"ר איגוד הכדורסל הקבוע, לאחר שגבר במערכת בחירות רווית השמצות הדדיות על מאמן הכדורסל, צביקה שרף. קודם לבחירתו כיהן כיו"ר מינהלת הליגה במשך כ-10 שנים.

יצוין כי להחלטת הפרקליטות עשויה להיות השלכה על פעילותו הציבורית הספורטיבית של קופל. זאת, לאור דרישת משרד הספורט כי בראש ארגון ספורט לא יעמוד מי שהורשע בפלילים.

קופל: דוחה בתוקף את הטענות

עורכי דינו של אבנר קופל, נבות תל-צור, שמואל קליין ורון רוטשילד, מסרו בתגובה: "אבנר קופל דוחה בתוקף את הטענות המיוחסות לו בהודעת הפרקליטות. קופל לא עבר כל עבירה, וכל פעולותיו בפרשה זו נעשו בתום-לב, בשקיפות מלאה ובהתאם להוראות הדין.

"פרשה זו מעוררת סוגיות מס בעלות אופי אזרחי במהות, שבינן לבין עבירות פליליות רב מאוד המרחק. צר לנו שהפרקליטות מיהרה לפרסם בתקשורת את ההזמנה לשימוע לפני שחומר החקירה הועמד לעיון הסנגורים.

"אנו מאמינים כי לאחר בחינת מכלול טענותיו של מר קופל בהליך השימוע, תחליט הפרקליטות על גניזת התיק בעניינו".