רגע, טביב בכלל יכול לרכוש את בית"ר ירושלים?

המשפט שמתנהל נגדו, הקשחת הרגולציות לכניסת בעלים לכדורגל, ותקופת הצינון מהפועל ת"א; טביב במילכוד? תסמכו על ההתאחדות שתסדר לו שטיח אדום לטדי

הדאגה של אלי טביב לבית"ר ירושלים מחממת את הלב. רק שלשום הוא דאג לכפ"ס, אתמול דאג להפועל ת"א, והנה הוא מזנק על סוסו, חף מכל אינטרס, בדרך להציל עוד קבוצה. אם רשימת מדליקי המשואות עדיין לא נסגרה ליום העצמאות הקרוב, יש לבחון ברצינות את שילובו של טביב.

טביב כבר נפגש עם יו"ר בית"ר קורנפיין, הוא יעבור על ספרי החשבונות של בית"ר (שם הוא יגלה שהם הרבה פחות תפוחים מאלו של הפועל); באחד האתרים כבר עשו את החשבון כמה תעלה בית"ר לטביב.

רק דבר אחד לא ברור: האם לאור הרגולציות על העברת זכויות בקבוצות כדורגל שהוחמרו בתקופה האחרונה, טביב בכלל יכול לרכוש את בית"ר.

***

לאור מה שקרה בקיץ האחרון עם הזרקורים הציבוריים שנפתחו על ההתאחדות והכדורגל הישראלי - שגרמו להמלצות לשינויים תקנוניים על כל מי שרוצה לרכוש קבוצה - קשה לראות את טביב מצליח לקנות את בית"ר. גם הוועדות החדשות שאמורות להתפרסם בימים הקרובים - הוועדה בראשות המפכ"ל לשעבר דודי כהן ו-ועדת זליכה - אמורות להפעיל על ההתאחדות לחץ ציבורי גדול יותר למנוע את המהלך.

כנגד טביב עומדים שני סעיפים בעייתיים מאוד, שהם לב ליבן של הרגולציות. הראשון: בתחילת יולי הוגש נגדו כתב אישום חמור ב"תיק הנער" - תקיפת נער ליד ביתו, פציעה בנסיבות מחמירות, השמדת ראיה ושיבוש חקירה; טביב אמנם עדיין לא הורשע בתיק הזה, אך הרגולציות נולדו למעשה על מנת להקשות עוד יותר את כניסתם של אנשים עם תיקים פליליים לעמדות ניהול בספורט או לבעלות על קבוצות, וגם אנשים עם כתם תדמיתי. לכן, אומרים ל"גלובס" בשיחות רקע בכירים בהתאחדות לכדורגל, לאשר העברת בעלות לטביב במקרה כזה תהיה בעייתית.

העניין השני נוגע לתקופת הצינון, שבהתאחדות כבר נפלו איתה פעם אחת בהקשר של טביב (כש"ריצה" לכאורה שנה מחוץ להפועל כפ"ס לפני שנכנס להפועל ת"א, אבל בפועל חגג עם המועדון אליפות ב-2010 עוד כשהיה "מצונן", ומינה את איש אמונו, גבי קצרה, לתפקיד ניהולי בקבוצה). בהתאחדות מודעים היטב לעובדה שטביב הוא עדיין הבעלים הרשום בפועל של הפועל ת"א, ושייקח זמן רב עד שתושלם מכירת הקבוצה לידיו של חיים רמון (נכון להיום, טביב טרם קיבל את התשלום הראשון שמגיע לו מרמון עבור הקבוצה). תקופת הצינון שעומדת היום על שנה, עומדת בשבועות האחרונים בדיונים על-ידי הרגולטורים השונים: בטיוטה שהגישה ועדת זליכה (ועדה לבחינת שינויים מבניים בכדורגל) לשרת הספורט, מומלץ להרחיב את תקופת הצינון לשנתיים. בבית"ר מדברים על מכירה מיידית כדי להציל את הקבוצה. קצת בעייתי בהתחשב בכך ששעון הצינון של טביב עוד לא התחיל לזוז מבחינה פורמלית.

***

פרוז'קטור נוסף שיידלק על ההתאחדות קשור למשהו שהיא עצמה יצרה. הלחץ הציבורי שהופעל על ההתאחדות בעקבות האירועים האלימים/כניסת גורמים מפוקפקים לכדורגל שנחשפנו אליהם בעונה שעברה, יצרו את "ועדת שטרוזמן". ועדה שנועדה למעשה להגביר את הרגולציות על כניסה של גורמים לא רצויים לכדורגל. בקיץ עמד אבי לוזון וקיבל לידיו את דו"ח הוועדה; רק שבעיניי רוחה ראתה הוועדה יותר אנשים כפרוספר אזגי. אף אחד לא באמת חשב מה יקרה כשיצטרכו להציל קבוצה חיונית כבית"ר ירושלים.

התיקון שהוצע בשטרוזמן מדבר על כך שהוועדה להעברת זכויות לא תאשר רכישה, "אם האישיות הרוכשת או מי מיחידיה הורשעו בעבירה אשר בית הדין העליון (של ההתאחדות) קבע כי מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אינם ראויים להיות בעליה של קבוצת כדורגל". אם בעבר מחלו בהתאחדות לטביב על הרשעותיו (הפליליות) מתחילת שנות התשעים בגין קבלת דבר במרמה, שימוש במסמך מזויף והתחזות לאדם אחר במטרה להונות, לא בטוח שלאור תיקוני שטרוזמן ו"תיק הנער" הבעייתי, הקו הזה יוכל להימשך.

יותר מזה, הוועדה הכניסה סעיף לפיו "היא רשאית שלא לאשר התקשרות גם מטעמים אחרים כגון, אך לא רק, פגיעה בדימוי הציבורי של ענף הכדורגל".

כך שלא סביר שכבר במבחן הראשון המשמעותי שלה, שטרוזמן - בה כל כך מתגאה ההתאחדות לכדורגל - יתברר כאוסף ניירת.

***

אז אם הכל כל כך סגור הרמטית, למה בכלל מדבר טביב באופן כל כך גלוי על האפשרות של רכישת בית"ר? נתחיל מההתאחדות עצמה: את מעשי הלוליינות שלה כבר כולם מכירים. בכל תקנון שמונח שם במשרדים יש מספיק פרצות כדי שכל דבר יכול לקרות. רק לפני יומיים ורבע "בחנה" ההתאחדות את המעורבות של גל יוסף, בעלי הכח עמידר ר"ג, בבית"ר ירושלים, ונאלצה להשתכנע שליוסף אין יד ורגל בניהול של בית"ר. מאז ממשיך גל יוסף לבחוש בענייניה של בית"ר, תחת הטייטל הלא מחייב של "יועצו של ארקדי גאידמק".

שלא לייחוס, בהתאחדות אומרים ש"עוקבים מקרוב אחרי סיפור טביב ורכישת בית"ר". אבל בינתיים, אומרים שם, לא הגיע לוועדה שאמורה לבחון העברת זכויות שום דבר פרקטי בנוגע לטביב. הכל דיבורים של עיתונאים ואתרי אינטרנט.

אבל ברמה הפרקטית כבר יש מי שבודק אם מהלך כזה יכול לצאת אל הפועל (בואו גם ניתן לטביב, אחד מאנשי העסקים החכמים והממולחים כשמדובר בכדורגל הישראלי, את הקרדיט שהוא יודע איפה הנקודות שאפשר לפרוץ דרכן; ובואו לא נהייה תמימים: גם הקרבה של טביב לבכירים בהתאחדות לכדורגל תעזור לו לצלוח כל פרצה משפטית קטנה של שטרוזמן. בסביבת ההתאחדות מודים כי כל עוד טביב ישלים את הרכישה של בית"ר לפני סיום המשפט שלו ב"תיק הנער" - לוועדה להעברת זכויות לא יהיה קייס משפטי למנוע ממנו את הכניסה למועדון.

אבל, בהתאחדות מודעים לכך שטביב יצטרך לדעת שבמידה וכתב האישום יוביל להרשעה - הוא יצטרך להיפרד מהקבוצה ולא יוכל לשמש כבעלים שלה. אבל מתי זה יקרה, אם בכלל, אלוהים גדול? בקצב שטביב מציל קבוצות, עד שטחנות הצדק יטחנו, הוא כבר יהיה ביעד הבא שלו.

ומה לגבי הרגולציה הנוספת שהכניסה הוועדה, אותו קריטריון לפיו "היא רשאית שלא לאשר התקשרות גם מטעמים אחרים כגון, אך לא רק, פגיעה בדימוי הציבורי של ענף הכדורגל"? טביב, כל עוד זה תלוי באנשים המחליטים בהתאחדות לכדורגל, לא פוגע. להיפך, הוא ברכה לכדורגל. מלבד זה, הסעיף האחרון גם לא יעמוד במבחן בית המשפט: עם כל הכבוד, איזו סמכות יש להתאחדות לקבוע מי פוגע בדימוי הציבורי? (אגב, האם אבי לוזון פוגע בדימוי הציבורי של הכדורגל הישראלי?).

ולגבי תקופת הצינון, גם אותה אפשר לעקוף בקלות. קומבינה שכבר אפשר לחשוב עליה: בית"ר תמשיך לגרור רגליים עד סוף העונה, הצמד טביב-גל יוסף ינהלו אותה מבחוץ, כפי שגם ככה עושה גל יוסף עכשיו, וכשתקופת הזמן תסתיים - טביב יעבור מאחורי הקלעים לפרונט. סיפור הפועל כפ"ס-הפועל ת"א, אחד לאחד.

ועדות? רגולציות? טוהר מידות? עזבו, יש דברים שלא משתנים.

***

מההתאחדות לכדורגל נמסר בתגובה לדברים: "לא התקבלה אף פנייה להתאחדות לכדורגל בעניין רכישת זכויות של בית"ר ירושלים. במידה ותתקבל פניה כזו היא תבחן תחת כללי התקנון ותחת העקרונות של המלצות ועדת שטרוזמן. ההתאחדות לא מתעסקת בספקולציות אשר צצות בתקשורת ולכן אין טעם להתייחס מעבר לכך".

מפרקליטו של אלי טביב, עו"ד נועם פורר, לא נמסרה תגובה.