תסריט האימים של הפרקליטות

עד המדינה ש"ד אושפז. ומה יהיה אם הוא לא יוכל לשוב להעיד?

האם תסריט האימים של הפרקליטות בתיק הולילנד עומד להתרחש? בחודש פברואר 2012 הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, בקשה לגביית עדות מוקדמת מעד המדינה, ש"ד, במשפט שמוכר כ"פרשת הולילנד". זאת בטענה כי עד המדינה, בן ה-75, נמצא במצב רפואי קשה ומורכב מאוד, מה שעלול למנוע ממנו להעיד בעתיד.

לטענת הפרקליטות, "גילו המבוגר ועברו הרפואי מקימים יסוד סביר להניח, ואף חשש של ממש, כי הוא לא יהיה מסוגל להעיד במהלך המשפט, במקרה שעדותו תידחה".

הפרקליטות צירפה לבקשתה חוות-דעת רפואית של מנהל המחלקה הפנימית בבית-החולים הדסה עין-כרם, פרופ' אריה בן-יהודה, שממנה עלה, לטענת המדינה, כי ש"ד יהיה כשיר להעיד בשנה-שנה וחצי הקרובות, אך לא ניתן לדעת אם יהיה כשיר להעיד גם לאחר מכן.

כ-8 חודשים חלפו מאז. משיקולים שונים, ובעיקר עקב כמות חומרי החקירה העצומה בתיק, החל ש"ד למסור את עדותו במשפט רק לפני כ-3 חודשים, בחודש יולי 2012.

עד אתמול (ג') נראה היה כי חששות הפרקליטות ממצבו הרפואי של העד שעליו היא מבססת את טענותיה היה מוגזם. הופעתו ודבריו בבית המשפט ב-3 החודשים שחלפו מאז תחילת המשפט הראו כי מצבו הרפואי של ש"ד סביר יחסית לאדם בגילו.

העד סובל אמנם מעודף משקל רב, נעזר במקל הליכה ובזכוכית-מגדלת כדי לקרוא, ולעתים קשה להבין את דבריו, אך מנגד הוא מגלה חיוניות, מגיב לעניין לשאלות ומעיד ברציפות ובבהירות שעות ארוכות, 4 ימים בשבוע. בעדותו התגלו אמנם עד עתה סתירות רבות, אך נראה כי ניתן ליחס זאת לאופיו ולאמינותו ולא בהכרח למצב בריאותו.

התיק מבוסס גם על מסמכים

אתמול בבוקר התהפך המצב. ש"ד הודיע לצוות התביעה כי הוא חש ברע ולא יוכל להגיע לבית המשפט כדי להעיד. בהמשך הוא אושפז בבית-חולים לבדיקות מקיפות ואף חווה אירוע בריאותי.

נדגיש כי לפחות לדברי הפרקליטות, ש"ד אינו סובל מהתדרדרות משמעותית במצבו הרפואי, כזו שעלולה לסכן את חייו או את המשך עדותו. ועם זאת, אשפוזו בבית-חולים 8 חודשים אחרי שהפרקליטות עצמה טענה כי הוא יוכל להעיד רק במשך שנה, מעלה חשש כי מדובר בנבואה שעלולה להגשים את עצמה.

אנו מאחלים לכל אדם, וגם לעד המדינה בתיק הולילנד, בריאות טובה ואריכות-ימים, עד 120. עם זאת, גם אם יתרחש חלילה תסריט האימים של הפרקליטות, אין הדבר אומר כי הנאשמים בתיק הולילנד יוכלו ללכת לביתם ולפתוח בקבוקי שמפניה, או לרוץ לראשות הממשלה.

הואיל וש"ד כבר נחקר במשך ימים רבים בחקירה-נגדית על-ידי עו"ד גיורא אדרת, סנגורו של יזם הולילנד, הלל צ'רני, סביר להניח כי גם במקרה שש"ד לא יוכל להמשיך להעיד, עדותו הראשית לא תיפסל לחלוטין.

יצוין כי בניגוד ל"אפיל הציבורי" שלו, תיק הולילנד מבוסס גם על המסמכים שהביא עד המדינה למשטרה, ואולי אף יותר מאשר על הדברים שש"ד מוסר בעדותו בעל-פה.

בכל מקרה, כולנו מקווים כי השאלות הללו לא יצטרכו לעמוד במבחן המציאות.