לשירת התקווה, כנסו לפייסבוק

קריסת העיתונות גורמת לרשת להיות מקום שכדאי לשחק בו

אצלנו הפולנים נהוג לומר (ישנה כמובן חובה לומר זאת עם טון מעצבן במיוחד): צרת רבים - נחמת טיפשים.

ובכן ידידיי, יום הכיפורים מאחורינו, אך צרת הרבים עוד לפנינו. ולא בהכרח טיפשות תגיע עמה, אבל על רבים מדי מאיתנו החובה לראות כיצד הופכים את צרת הרבים ליתרון.

עם קריסת שוק התקשורת, שבמסגרתה עיתונים וערוצי טלוויזיה ייסגרו (והם ייסגרו), ואיתם אלפי עיתונאים, יחצנים, אנשי פרסום ועובדים בשוק הסלולר והטלוויזיה ימצאו את עצמם מחוסרי עבודה, תהפוך פייסבוק - מי שבחצי השנה האחרונה הייתה בעיקר שק החבטות של כל גורם אפשרי - לכלי שעתיד להיות משמעותי במיוחד בשנת 2013.

נכון, המניה שלה מזכירה יותר את הקריירה של בריטני ספירס, ומארק צוקרברג הוא כבר מזמן לא ילד פלא, אבל אם כבר בפתגמים עסקינן, זכרו תמיד שלא ברור מה מושך דווקא נשים שמנות לשיר, אבל זה לא נגמר עד שהן עושות את זה, לכו תבינו.

פייסבוק צפויה להפוך ב-2013 לכלי משמעותי בכמה זירות. הזירה הראשונה תהיה בתחום הפרסום, שבו חברות רבות מציעות ועוד יציעו הצעות זולות יותר ומודולריות יותר ויתאימו את עצמן לרוח התקופה. וכך, בעלות קטנה יחסית ועם אפקט לא רע, יוכלו חברות מסחריות לפרסם את עצמן בדרכים מעט יותר קריאטיביות וזולות.

ויסלחו לי האומרים שהפרסום בפייסבוק לא עובד. אין שום קשר. החשיפה היא חשיפה, ושיעור החשיפה ניתן למדידה, ומי שיגיד לכם שפרסום מודעה ב"מעריב" אפקטיבי יותר מפרסום מודעה ב"פייסבוק", הוא בעיקר מישהו שחובה עליו לזנוח את השלייקס ומכנסי הפדלפון, להיכנס למנהרת הזמן וללחוץ על הכפתור של 2013.

הזירה השנייה שבה תפרח פייסבוק תהיה זירת התוכן. בעידן שבו עיתונים קורסים אך ישנו צורך של חברות מסחריות, כמו גם של משרדי פרסום ויחסי ציבור, להפיץ תוכן מטעם, פייסבוק, כמי שהחליפה את אתרי האינטרנט המסורתיים והמשעממים, יכולה להפוך לשחקן תוכן משמעותי ועם עצה נכונה, קריאטיב טוב ומישהו תותח שידאג לעיצוב גרפי מעניין, לאינטראקטיביות ולתוכן מקורי עבור לקוחותיו.

עמודי הלייק, שבחלקם הרב נראים עדיין כמו מצבות בבתי-קברות, יכולים להפוך לעמודים שוקקי חיים שהלונה פארק ייראה לעומתם משעמם עד מוות (בתכל'ס הוא באמת משעמם עד מוות).

ומילה לחברות המסחריות ולאנשי התוכן שעדיין לא פעילים בזירה זו: עמודי פייסבוק נראים כמו משהו ממש זול, כזה שב-500 שקל לחברה קטנה יכולים לעשות את העבודה. ובכן, לא מדויק.

כמו בכל דבר בחיים אפשר להסתפק במועט, ואפשר לעשות דברים כמו שצריך. מי שמתכוון לעבוד בעמודי fan צריך לדעת שיש דרך אחת לעשות את זה נכון והיא מצריכה משאבים. כמה כסף? עשרות אלפי שקלים בחודש. חברות כמו קסטרו, שופרסל, מגה, הוט ואחרות משקיעות כספים רבים בתחזוק העמודים שלהן בתוכן, פרסום ושמירה על קשר עם הלקוח, ואלו, ידידיי, חזקים יותר מכל ידיעה יחצנית בעיתון יומי גדול או מפרסום מודעה שכולם מדפדפים אותה בעיתוני סוף השבוע.