"כלכלת ארה"ב עלולה להיכנס למיתון בתחילת 2013"

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "משום שקשה להאמין שהקונגרס לא יפעל לרפד את הנפילה בהארכת חלק מהמסים או ביוזמות הוצאה חדשות סביר להערכתנו שהשוק יצפה לתכנית גירעון מאוזנת ובמתווה הפחתת החוב לאורך הטווח הארוך"

אם הקונגרס לא יפעל לפני הראשון בינואר ארה"ב תיפול לצוק הכספים ותכנס כמעט בוודאות למיתון בתחילת השנה הבאה. שילוב קטלני של קיצוץ חד בהוצאות הממשל והעלאות מסים עשויים למחוק עפ"י משרד התקציבים של הקונגרס כמעט 4% מהתוצר האמריקני ב- 2013 ומכיוון שלפי רוב ההערכות כלכלת ארה"ב תצמח בקצב של 3% בשנה הבאה, מחיקה של ארבעה משמעותה צמיחה שלילית של 1%. כך כותב אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים, בסקירה שפרסם היום.

משקיעים רבים בארה"ב מנסים להתכונן ולהגן על עושרם מפני הלא הנודע אך ההשפעה הפוטנציאלית מסובכת ונרחבת. רוב המשפחות בארה"ב יגיעו הביתה בינואר עם משכורת קטנה יותר (אם לא תהיה פעולה של הקונגרס). בנוסף, בשל קיצוץ אוטומטי בהוצאות הממשלתיות מיליארדים יילקחו מתקציבי המשרדים מה שעשוי להביא לאובדן של 2,140,000 משרות.

כהנוביץ' מציין כי הן הדמוקרטים והן הרפובליקנים מנסים להדוף מעצמם את תפוח האדמה הלוהט והצהירו שיהיה להם קל יותר לנהל משא ומתן לאחר "הנפילה". איך מגיב שוק המניות לאור המיתון המרחף מעל ראשינו?

למרות המיתון הפוטנציאלי בארה"ב שמרחף מעל ראשינו הביצועים האחרונים של ה-S&P500 לא מגלמים איזה אסון מתקרב. הייתכן והשוק יזועזע בפתאומיות נוסח הזעזוע שאירע מחר לפני 25 שנה, יום שני השחור שבו השיל מדד המניות 22.6% מערכו? "אם לשפוט על פי סטיית התקן הנמוכה שגלומה באופציות על מדד ה-S&P 500 השוק לא נראה מוטרד מתרחיש שכזה".

כהנוביץ מציע שלושה תרחישים אפשריים:

תרחיש א: הקונגרס לא עושה כלום - מופעל מנגנון אוטומטי של קיצוצי ההוצאות והעלאות מיסים - 4% נמחקים מהתוצר האמריקני, עלייה באבטלה והתקפי דפלציה. משקיעים צריכים להתכונן לירידות במניות ובסחורות. אג"ח יהיה פתרון ההשקעה המועדף.

תרחיש ב ': הקונגרס מספק גירוי פיסקלי חזק ומותיר את הגרעון התקציבי מעל טריליון דולר. תחת תרחיש זה מניות וסחורות ממריאות, התוצר עולה בצורה משמעותית ונוצרים מקומות עבודה חדשים. אלא שגם רמת החוב מזנקת.

תרחיש ג' והסביר ביותר: הקונגרס מתפשר ומספק גישה מאוזנת. תחת תרחיש זה המשקיעים צריכים לצפות לצמיחה יציבה וביצועים עודפים יחסית למניות וסחורות על אג"ח. פתרון כזה ימשיך לתמוך בשוק העבודה ויקל מעט על החוב הכולל.

"משום שקשה להאמין שהקונגרס לא יפעל לרפד את הנפילה בהארכת חלק מהמסים או ביוזמות הוצאה חדשות סביר להערכתנו שהשוק יצפה לתכנית גירעון מאוזנת ובמתווה הפחתת החוב לאורך הטווח הארוך. בהעדר גירוי פיסקלי משמעותי את הרוח הגבית לכלכלה תספק מכאן בעיקר המדיניות המוניטארית, QE3 ושינוי מבנה חוב (טוויסט). אך כמה זמן תוכל המדיניות המוניטארית להחזיק את השוק?", שואל כהנוביץ.