המכס: רשת אבי סופר ביצעה יבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי

המכס מעכב סחורות של רשת מוצרי החשמל בטענה כי יובאו ביבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי ■ הרשת: מדובר ביבוא אישי עבור כמה עשרות לקוחות בודדים

המכס נגד רשת מוצרי החשמל אבי סופר: מעכב שחרור סחורות בטענה כי הרשת ייבאה אותן ביבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי.

מהמכס נמסר בתגובה: "'שירות של יבוא אישי' על-ידי עוסק לא נועד אלא כדי להתחמק ממגבלות חוקיות היבוא, ובמקרה של יבוא מכשירי חשמל ביתיים, מאישור תקן של מכון התקנים שנועד להגן על בטיחות הציבור".

רשת אבי סופר, העוסקת בשיווק מוצרי חשמל ביתיים, מספקת לטענתה, במקביל לעיסוקה המרכזי, גם שירותי יבוא אישי (תמורת עמלה) עבור לקוחות המבקשים לרכוש באמצעותה מוצרי חשמל, ובעיקר מוצרים למטבח, בהליך של יבוא אישי מאירופה ומארה"ב.

ניר זיידמן, האחראי בין היתר על תחום היבוא האישי ברשת אבי סופר, אמר היום (א') ל"גלובס": "לקוחות המבקשים לרכוש באמצעותנו מוצרים חשמליים ביבוא אישי, חוסכים בדרך זו כ-30% פחות ממה שהיו נדרשים לשלם אילו היו רוכשים את אותם מוצרים בדרך הקונבנציונלית.

"המוצרים המיובאים בהליך זה הם על-פי רוב מוצרי יוקרה, כמו מקררים המתומחרים החל מ-18 אלף שקל ותנורי אפייה המתומחרים החל מ-15 אלף שקל. אין כדאיות ביבוא אישי של מוצרים זולים יותר".

עוד לדבריו, "לא מדובר בפלח שוק גדול - כמה עשרות לקוחות בודדים בשנה, שלרוב מופנים אלינו על-ידי אדריכלים ומעצבי פנים - אך עדיין זהו פלח מספיק יפה שלא כדאי לאבד לטובת שחקנים אחרים בשוק".

זיידמן טוען עוד כי רשת אבי סופר איננה מפרסמת בערוצי הפרסום הרגילים את דבר שירותי היבוא האישי, כדי לא לעורר את חמתם של היבואנים המורשים, שלא אוהבים שעושים להם יבוא מקביל "מתחת לאף" בשום דרך. "אם נפרסם את זה, ניכנס איתם למלחמה. לכן נוח לנו לתת את השירות הזה למספר מסוים של אנשים בשנה", הוא אומר.

באתר האינטרנט של המכס, בפרק שכותרתו "יבוא מסחרי במסווה יבוא אישי", נכתב כי לאור מקרים שקרו ב-2011, בהם יובאו טובין ביבוא מסחרי במסווה יבוא אישי, "מצאנו לנכון לחזור על הוראות החוק בעניין: הגדרת יבוא אישי בצו יבוא חופשי קובעת, בין היתר, כי 'הטובין לא יובאו באמצעות עוסק'. משמעות הדבר שביבוא אישי (המיועד לשימושו האישי של היבואן), כל הפעולות הכרוכות ביבוא, כולל התקשרות עם סוכן מכס, צריכות להיעשות על-ידי היבואן עצמו ולא באמצעות עוסק (סוכן ליבוא אישי)".

עוד נכתב באתר המכס: "אנו רואים בחומרה רבה שיתוף-פעולה בין סוכני מכס לבין גורמים העוסקים ביבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי, תוך התחמקות מעמידה במגבלות חוקיות היבוא ותשלום מס אמת".

לדברי זיידמן, "הסברנו למכס שרשת אבי סופר איננה יבואנית, אלא היא רק מביאה את המוצרים ללקוחות פרטיים תמורת עמלה עבור הטיפול והשחרור של המוצרים, בהתאם לצו יבוא חופשי. זה לא סיפק את המכס, שלא מוכן לשחרר את הסחורה ל-14 הלקוחות שלנו".

לדבריו, חלק מהלקוחות דרשו לקבל, וקיבלו לטענתו, את כספם בחזרה; וחלקם קיבלו, למשל, מקררים חלופיים עד להגעת החדשים.

מרשות המסים וממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "הגדרת 'יבוא אישי' בצו יבוא חופשי קובעת כי יבוא אישי מתייחס ליבוא טובין שלא יובאו באמצעות עוסק. הם אינם מיועדים לצורכי אספקה, ייצור או מתן שירותים, והם מיובאים בכמות סבירה לשימושו האישי או המשפחתי.

"מאחר שמדובר ברשת אבי סופר, הרי שהיבוא מתבצע באמצעות עוסק, ולפיכך אינו עונה להגדרת יבוא אישי אלא בגדר יבוא מסחרי.

"'שירות של יבוא אישי' על-ידי עוסק לא נועד אלא כדי להתחמק ממגבלות חוקיות היבוא, ובמקרה של יבוא מכשירי חשמל ביתיים, מאישור תקן של מכון התקנים שנועד להגן על בטיחות הציבור. הקפדת המכס ומשרד התמ"ת על עניין זה הינה משיקולים של הבטחת שלומם ובטיחותם של המשתמשים בטובין".