הפוליטיקה של משק החלב

ואם רוצים לעודד רפתות קטנות לצאת מהשוק, אז למה בכפייה?

הרפתנים: מתוך 700 הרפתות הפעילות בישראל, 500 רפתות קטנות ובינוניות פועלות במשק המשפחתי במושבים, ושאר הרפתות פועלות בקיבוצים, חלקן רפתות ענק משותפות של מספר קיבוצים. בין האחרונות נמצאת גם הרפת של קיבוץ שפיים, בו חברה שרת החקלאות אורית נוקד - רפת שקיבלה מהמדינה מענק של 11 מיליון שקל לצורך התייעלות.

אגדת המכס: הדיבור על הפחתה או ייקור של מכסים על מוצרי חלב מפי שר האוצר הוא ספין בן ספין מסיבה אחת פשוטה: אפשר לייבא רק שני מוצרים - גבינות קשות ואבקת חלב - שלהם חיי מדף ארוכים יחסית. כל השאר אינם ניתנים ליבוא, כך שמדובר באיום חלול כלפי היצרנים.

היצרנים והרשתות: זהו ניצחון נוסף ליצרניות תנובה-טרה-שטראוס. המחירים של מוצרי החלב יושפעו רק במידה מוגבלת מהקטנת מחיר המטרה שמקבל הרפתן מהיצרניות שהן קרטל, ובתוכו מונופול הקרוי תנובה. כשהמוצרים מגיעים לרשתות אפשר לתמחר אותם כמו שרוצים ולהעמיס עליהם מה שרוצים. בכל מקרה, מדובר כאמור בניצחון של היצרניות, ובראשן תנובה, שהקטנת מחיר המטרה מ-2.3 שקלים לליטר ל-2.05 שקלים לליטר, משמעותי יותר בעבורן מאשר בסוף השרשרת - על המדף ברשתות המזון.

מושבים מול קיבוצים: מאחר שהמגמה היא להוציא מהשוק רפתות קטנות יחסית, עד 700 אלף ליטר לשנה, הפרשה גולשת עכשיו גם למגרש הפוליטי. מועצת החלב, אותו גוף אנכרוניסטי ש"מווסת" את שוק החלב, תפדה את המכסות מהרפתנים הקטנים בסכום של 200 מיליון שקל, וברור לכל לאן המכסות הללו יגיעו. עם כל הכבוד לטענה על היתרון לגודל והיעילות של מחלבות גדולות, זה לא בהכרח נכון תמיד. יש גם רפתות קטנות ויעילות שאסור להפריע להן להמשיך ולתפקד, לא באיום ולא בגזר.

ואם כבר רוצים לעודד רפתות קטנות לצאת מהשוק, אז למה בכפייה ובמחיר שנקבע בעבורן במשרד החקלאות, במקום לאפשר להן להציע את מכסת החלב שלהן? בכל מקרה, זה יהיה קרב רווי אמוציות והאשמות בין המושבים לקיבוצים.

עניין לא פתור: טוב עשה מבקר המדינה, יוסף שפירא, שהכריח את ועדת ביקורת המדינה לדון על הדוח החמור על משק החלב ועל העסקה החמוצה בין משרדי החקלאות והאוצר. אותה עסקה שבה הסכים משרד החקלאות להוציא מוצרים מפיקוח תמורת תמיכת האוצר בחוק משק החלב, "דיל" שקיבע את ההסדרים המונופוליסטיים בענף לטובת תנובה. דבר אחד לא טופל: מהלכי גיבוש חוק משק החלב התנהלו בחלקם במקביל לתפירת עסקת מכירת תנובה לקרן אייפקס, מה שבוודאי תרם לשוויו של המונופול.

ניגוד עניינים לא פתור: שרת החקלאות אמרה הבוקר (א') כי "משקי החלב הקטנים, שהולכים לספוג את רוב הנזק, יוכלו לפרוש בכבוד", והבטיחה עזרה לרפתנים הקטנים.

מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, האחראי על כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של שרים, לא הסכים עם הנוסח הזמני של הסכם ניגוד העניינים שהציע המשנה ליועמ"ש, מלכיאל בלס, בעבור השרה נוקד. בלס גרס כי זכותה של נוקד לעסוק במשק החלב, בכפוף להנחיית יועמ"ש משרד החקלאות, ערן אטינגר. בלס לא הסביר את הבעייתיות הנובעת מכך, שיועמ"ש משרד כפוף לשר.

לינדנשטראוס לא קיבל את העמדה וטען כי היא "מקלה הקלת יתר עם נוקד. באשר לניגוד עניינים לגבי משק החלב ובכלל, יש להחמיר בעניין כדי לשמור על האינטרס הציבורי". לינדנשטראוס דרש שוב ושוב מהיועמ"ש לממשלה, יהודה וינשטיין, לקבוע נוסח מחמיר של הסדר ניגוד העניינים לנוקד, משום שהיא מחזיקה בסמכויות לחלוקת מכסות ייצור חלב ושלילתן, אישור ודחיית בקשות להקמת רפתות חדשות והסדרי "מחיר המטרה".

עד הבוקר לא קיבל משרד מבקר המדינה מהיועמ"ש את נוסח הסדר הקבע של נוקד.