החודשיים הקרובים - גורליים עבור הישרדותו של גוש האירו

ההכרעות הגורליות איתן יאלצו מדינות גוש האירו להתמודד: הענקת נתח נוסף מכספי הסיוע ליוון בהיקף של כ-36 מיליארד אירו ■ באמצע דצמבר: אישור תקציב משותף ל-7 השנים הבאות ■ האם ספרד תבקש חילוץ מלא?

מנהיגי גוש האירו ניצבים בחודשיים הקרובים בפני הכרעות גורליות בכל הנוגע לכלכלת היבשת וכן תהליכים פוליטים שיקבעו את אופיו של האיחוד, כך מעריכים מומחים שונים הטוענים כי רק לאחר שמעצבי המדיניות יתמודדו עם הכרעות אלה, הם יוכלו להסיר את האיום הניצב מעל המטבע המשותף ולהשיב את אמון המשקיעים.

אומנם הבנק המרכזי האירופי התחייב לרכוש את האג"ח של המדינות האירופיות המתקשות ולא הציב מגבלות כמותיות כלשהן, אך רבים טוענים כי האמירות של מנהיגי גוש האירו לגבי "נקודת מפנה במשבר" עדיין מוקדמות.

"אנו במסלול לפתור את הבעיות שכבר זמן רב משתקות את גוש האירו וגורמות לו להיות פגיע", אמר נשיא צרפת פרנסואה הולנד במסיבת העיתונאים שנערכה בתום פסגה בת יומיים שנערכה בבריסל בסוף השבוע. "שוב קיבלתי הוכחה שהרע מכל מאחורנו".

אז מהם המכשולים העומדים בפני גוש האירו בקרוב? במהלך חודש דצמבר יאלצו מדינות גוש האירו להסכים על תקציב משותף ל-7 שנים הבאות, שיבטא את האיחוד הפיסקלי עליו הם הסכימו מוקדם יותר השנה. לאור העובדה שקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מובילה קו מדיניות של פיקוח פיסקלי הדוק יותר, נשאלת השאלה האם הם יצליחו לאשר את התקציב המשותף? נחכה ונראה.

אולם, המכשול המיידי הוא יוון. בחודש הבא יוון צריכה לשלם שוב לנושיה ונציגי הטרויקה עדיין לא העבירו לה את הנתח הבא של חבילת החילוץ, העומד על כ-36 מיליארד אירו. המדינה הקטנה מוכת החובות תיאלץ ליישם עוד רפורמות וקיצוץ בהוצאות לפני שתקבל את הסיוע.

מעבר ליוון, השאלה הגדולה המרחפת כעת היא האם ספרד תגיש בקשת חילוץ רשמית למוסדות גוש האירו, גם לאחר שאלו כבר העניקו לה מסגרת אשראי של כ-100 מיליארד אירו כדי לחלץ את מערכת הבנקאות שלה.