תשואה של 5% בביטוחי המנהלים ובפנסיה ברבעון השלישי

אחרי הרבעון השני השלילי, התשואה בין יולי לספטמבר הייתה חיובית ■ הראל מובילה את הגופים הגדולים הן בפנסיה והן בביטוחי המנהלים

בתום המחצית הראשונה של 2012 נערכו גם מנהלי ההשקעות והמנהלים בגופים המוסדיים וגם בעיתונות הכלכלית, לתקופה קשה בשוק ההון. הקושי הזה היה אמור לבוא לידי ביטוי בין היתר בתשואה תנודתית ובעייתית בתיקי המבוטחים והעמיתים שהגופים המוסדיים מנהלים. עברו כמה חודשים ורכבת ההרים של שוקי ההון בארץ ובעולם מספקת לנו כעת מעט אופטימיות, גם אם זו תתברר בהמשך כזמנית בלבד.

במהלך הרבעון השלישי של 2012 רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות בהן מנוהלים כיום נכסי ציבור בהיקף של כ-119 מיליארד שקל, תשואה כוללת ממוצעת של כ-4.6%. באותה תקופה, הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, בהן מנוהלים נכסים בהיקף מצרפי של כ-111 מיליארד שקל, רשמו תשואה רבעונית של כ-5% בממוצע.

כך, בשלושת החודשים יולי עד ספטמבר 2012, השיבו לעצמם המבוטחים והעמיתים בביטוחי המנהלים ובקרנות הפנסיה המקיפות החדשות את מחיקות הערך שחוו ברבעון השני השנה, אז הם איבדו בממוצע בין כ-2% (בביטוחי המנהלים) לקצת פחות מ-1% (בפנסיות) מהחיסכון שלהם.

9.1% להראל גילעד מתחילת השנה

דירוג התשואות בקרות הפנסיה המקיפות החדשות הגדולות מלמד כי קרן הראל גילעד רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה כוללת של 12.3% והיא המובילה בדירוג. הקרן מנהלת כיום נכסים בהיקף מצטבר של כ-16 מיליארד שקל - כשבנטרול ההשפעה החיובית של הפער בין תשלומי הביטוח שהקרן מקבלת מעמיתיה, לבין התשלומים בגין קרות מקרי הביטוח שמתבטאת בתוספת כסף לחוסכים - הקרן הציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה נומינלית ברוטו של 11.5% על סך השקעותיה. הראל גילעד פנסיה מובילה את דירוג התשואות גם כשבוחנים אותו מתחילת השנה, כשבתקופה זו היא מציגה תשואה כוללת מצטברת של כ-9.1%.

במקום השני בדירוג התשואות בקרנות הפנסיה הגדולות - הן מתחילת השנה והן ב-12 החודשים האחרונים - מחזיקה קרן הפנסיה הגדולה בשוק: מבטחים החדשה של מנורה מבטחים, שמנהלת כיום נכסים בהיקף מצטבר של קצת פחות מ-44 מיליארד שקל. מתחילת השנה רשמה הקרן הגדולה בשוק תשואה של 11.1%, כשאחריה ניצבות מיטבית-עתודות של כלל ביטוח (10.7%), הפניקס פנסיה (10.4%) ומקפת החדשה של קבוצת מגדל (9.8%).

מנהלי ההשקעות של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, ובוודאי הגדולות שבהן, הם גם מנהלי ההשקעות של חברות הביטוח, שמובילות גם תיקי השקעה מוסדיים גדולים אחרים, ובראשם תיקיי הפוליסות המשתתפות ברווחים (המוכרות גם כקרן י'). כך, להוציא את רכיב האג"ח המיועדות שלו זכאיות רק קרנות הפנסיה (ומהווה כ-30% מנכסיהן), יתר ההשקעות מנוהלות באמצעות אותם אנשים (אם כי תחת ועדות השקעה נפרדות).

המצב הזה מסביר מדוע גם בדירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים בולטת קבוצת הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל. החברה מציגה בקרן י' שבבעלותה תשואה נומינלית ברוטו של כ-11.6% ב-12 החודשים האחרונים, כאשר מתחילת השנה החברה מציגה למבוטחיה תשואה של כ-6.4%.

עם זאת, בשקלול חברות הביטוח הקטנות מתברר שהראל ניצבת רק במקום השני בדירוג התשואות, לאחר חברת הביטוח מגדל (שאמורה להשלים בקרוב את מכירת תיק ביטוח החיים שלה לאותה הראל, ובמקביל לרכוש את הבעלות על מגדל).

אליהו, שבשליטת שלמה אליהו, נחשבת לחברה שמרנית מאוד בניהול השקעותיה ותפיסה זו באה לידי ביטוי בתקופה הנוכחית כשהחברה מציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של כ-13.9% - הטובה בענף.

דירוג התשואות בענף הביטוח מאיר באור חיובי גם את מגדל, מנורה מבטחים והכשרה ביטוח שמציגות ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 11%, 10.8% ו-11.3%, בהתאמה.

מנגד, שלוש חברות בולטות לרעה: כלל ביטוח, עם תשואה של 9.8% בתקופה זו, איילון עם תשואה של 9.2%, והפניקס עם תשואה של 8.7%. ואולם, משום שביטוחי המנהלים, בדומה לקרנות הפנסיה, מהווים אפיק חיסכון לעשרות שנים, הרי שמדידת הצלחתו או כישלונו על פני תקופה של חודשים ספורים עלולה להחמיץ את המטרה. לכן, בחנו גם את דירוג התשואות של הפוליסות המשתתפות ברווחים לתקופה ממושכת יותר, של שלוש שנים (36 חודשים אחרונים).

מדירוג זה עולה כי החברה המובילה בתקופה האמורה היא מגדל, שאת השקעותיה מנהל עומר קרייזל, עם תשואה שנתית ממוצעת של 7.1%, כשאחריה ניצבת הראל עם תשואה ממוצעת של 6.7% בשנה. בנוסף להן יש לציין לחיוב את אליהו ביטוח שמציגה תשואה שנתית ממוצעת של 7.5% בכל אחת משלוש השנים האחרונות. גם כאן האחרונות ברשימה הן איילון (תשואה שנתית ממוצעת של 4.6%) והפניקס (5.4%).

תשואות קרנות הפנסיה המקיפות
 תשואות קרנות הפנסיה המקיפות

תשואות הפוליסות
 תשואות הפוליסות