טדי שגיא מציג: הימור מנצח ששווה 2 מיליארד שקל

פלייטק מתקרבת לאקזיט של מאות מיליוני דולרים: מאשרת מו"מ מול William Hill למכירת החזקותיה ב-WHO

למרות האי ודאות הכלכלית העולמית, ולמרות שמספר חברות הטכנולוגיה הישראליות המוצלחות רק הולך ויורד, יש עדיין מיזמי טכנולוגיה ישראליים שמוצאים חן בעיני חברות זרות, ועוברים לידיהן תמורת מאות מיליוני דולרים. IBM רוכשת את רד בנד תמורת רבע מיליארד דולר, בלק אנד דקר רוכשת את אירוסקאוט לפי תג מחיר זהה, וכך הלאה.

אבל גם אם כבר התרגלנו לאקזיט כזה או אחר, עדיין, כשחברת היי-טק ישראלית מצליחה עומדת למכור את החזקותיה בחברה-בת (אולי מוצלחת יותר ממנה) תמורת מאות מיליוני דולרים, אי-אפשר להתייחס לזה כאל עניין שבשגרה. למעשה, הסיפור שעליו אנחנו מדברים הוא בהחלט יוצא דופן ומצדיק התייחסות נרחבת.

הסיפור הוא סיפורה של פלייטק, מפתחת הפלטפורמות לאתרי הימורים מקוונים, ומקור הונו העיקרי של טדי שגיא - אחד המיליארדים הישראלים הבודדים שיש בעולם, ואחד הישראלים הנזילים ביותר שחיים בארץ. כפי שתיארנו כאן בעבר, פלייטק, שנסחרת בשוק ההון האנגלי לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר, עומדת למכור את החזקותיה ב-WHO (ראשי תיבות של William Hill Online), החברה המשגשגת המשותפת לה ולענקית ההימורים האנגלית William Hill. לאחרונה יש החזקה של 71%, כשפלייטק מחזיקה ב-29% הנותרים.

עד כה, המו"מ שהתנהל בין שתי החברות היה בגדר הערכות שלא ניתן להן אישור רשמי. פלייטק מילאה את פיה מים בכל הקשור לנושא, ו-William Hill, שנסחרת לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר, רק זרקה רמזים לאוויר. בשבוע שעבר השתנו פני הדברים: William Hill הודיעה קבל עם ועדה כי היא שוקלת לרכוש את החזקותיה של שותפתה הישראלית ב-WHO, ולכן פנתה לבנקי השקעות שיכינו עבורה הערכת שווי עבור אותן החזקות. תהליך הערכת השווי, לפי הודעת William Hill, ייחל בנובמבר ויימשך עד פברואר 2013 - אז תצטרך החברה לקבל החלטה סופית בנידון.

לפי ה"פייננשל טיימס", כל אחת משתי החברות תמנה בנק השקעות משל עצמה שיקבע את השווי של WHO, ובמקרה שיהיה פער משמעותי בין שתי ההערכות, ימונה בנק השקעות שלישי, בלתי תלוי, שייתן את חוות דעתו בעניין.

מספר דקות לאחר היוודע דבר ההודעה של William Hill, פרסמה גם פלייטק הודעה משל עצמה ובה הודתה כי "החברה ממשיכה לנהל מו"מ מול William Hill בנוגע לעתיד של WHO...ובמקרה שבו William Hill אכן תממש את האופציה לרכישת החזקות החברה ב-WHO, פלייטק מתחייבת להעברה חלקה של החזקותיה לידי William Hill, וזאת במטרה להבטיח העברה בעלות פשוטה שתתמוך בהמשך צמיחה של WHO". עוד נחזור לניסוח המעודן הזה של פלייטק, אבל קודם תזכורת קצרצרה.

רומן שלא נמשך הרבה זמן

פלייטק ו-William Hill הקימו את WHO לפני כשלוש שנים וחצי, ודי מהר הפכה האחרונה לתרנגולת שמטילה ביצי זהב (ראו גרף). עד לפני שנה התנהל שיתוף הפעולה בין השתיים על מי מנוחות, אבל אז משהו החל לחרוק ברומן, ו-William Hill החלה לאותת לפלייטק כי היא רוצה את WHO לעצמה. לפי ההסכם ביניהן, לחברה האנגלית יש שתי אופציות Call שמאפשרות לה לרכוש את החלק של פלייטק, כשהראשונה נכנסת לתוקפה במהלך הרבעון הראשון של 2013, והשנייה - ברבעון הראשון של 2015.

לפי המהלכים האחרונים של William Hill, נראה כי היא עומדת לממש את האופציה הראשונה, וזה כנראה אומר שפלייטק של שגיא עומדת לגזור קופון ענק. עד כמה ענק? ובכן, לפי הערכות של אנליסטים השווי של החלק של פלייטק לבדו יוכל לנוע בין 300 ל-493 מיליון ליש"ט, שזה אומר 482 עד 794 מיליון דולר, ואם ניקח את הממוצע, 639 מיליון דולר, הרי שמדובר בכ-2 מיליארד שקל. שוב, מדובר רק בחלק של פלייטק (29%), כך שהחברה כולה שווה לפי ממוצע ההערכות הזה 2.2 מיליארד דולר.

איך יכול להיות ש-WHO שווה יותר מחצי מ-William Hill עצמה? ההסבר לכך הוא די פשוט. פעילות האונליין של William Hill צמחה במחצית הראשונה של השנה בשיעור שנתי של 30% לעומת צמיחה של 5% בלבד במקרה של הפעילות הלא מקוונת. פעילות זו יצרה 32% מסך ההכנסות של החברה לעומת 27% בתקופה המקבילה אשתקד. יותר מזה, פעילות האונליין גם הייתה אחראית במהלך אותה תקופה ל-41% מסך הרווח התפעולי, לעומת 38% בתקופה המקבילה אשתקד. ובקיצור ולעניין, מדובר בפרת מזומנים ש-William Hill מעדיפה לא להמשיך לחלוק אותה עם רפתנים אחרים.

פלייטק, לעומת זאת, תגזור כאמור ממכירת WHO קופון ענק, ותוכיח שוב שטדי שגיא יודע לייצר ערך לבעלי המניות בחברה. את הפעילות שהעבירה פלייטק ל-WHO, נזכיר, ותמורתה קיבלה 29%, רכשה החברה משגיא עצמו תמורת רבע מיליארד דולר. עכשיו, כאמור, היא אמורה לקבל עבור חלקה זה לפחות פי 2-3 ממה שהשקיעה, וזאת תוך 4 שנים בלבד.

דיבידנד ענק או רכישת ענק

למרות שהעסקה עדיין לא סגורה, מעניין לא פחות לנסות להבין מה תעשה פלייטק לאחר שקופתה תתפח כך. אפשרות אחת, די סבירה, היא שהחברה תגדיל באופן משמעותי את הדיבידנד לבעלי מניותיה (שגיא הרי מחזיק ב-49.6% מההון). אפשרות אחרת היא שהחברה תבצע רכישת ענק, ואולי שוב יהיה מדובר בפעילויות של שגיא עצמו, וכך שוב המזומן של החברה יעשה את דרכו לחשבונו הפרטי של שגיא.

כזכור, בקיץ האחרון ביטלה פלייטק רכישת פעילות של משחקים חברתיים משגיא תמורת 125 מיליון דולר. פלייטק עמדה אז לעבור לבורסה הראשית של אנגליה (נסחרה עד לאחרונה בבורסת המשנה, AIM), וחוסר שביעות הרצון של המשקיעים המוסדיים מריבוי עסקאות בעלי העניין בחברה החל לעשות את דרכו לאוזני הדירקטוריון של פלייטק. אולי לאחר מכירת חלקה ב-WHO, ההתנגדות הזו תתרכך ועסקת בעלי עניין נוספת תצא לדרך.

כך או אחרת, לאחר השלמת העסקה, פלייטק תהפוך לאחת מחברות ההייטק הנזילות ביותר בארץ, ממש כמו בעליה.

המספרים של
 המספרים של