ברזולוציה גבוהה: אילו מניות טכנולוגיה מומלצות להשקעה?

הנטייה לבחון את מגזר הטכנולוגיה כמקשה אחת, שנפגעת כתוצאה מצמצום ההוצאות הממשלתיות והעסקיות, היא שגויה ■ חברות מתת-המגזרים מחשוב ענן, טאבלטים וסמארטפונים, צפויות דווקא להמשיך לשגשג

מה קרה למגזר הטכנולוגיה? לאחר רבעונים רצופים שבהם השיגו החברות ביצועים עדיפים, נראה כי משהו השתבש באחרונה. אחת אחרי השנייה הוציאו החברות תוצאות ותחזיות מאכזבות - מיקרוסופט, גוגל, קיולוג'יק, IBM, CA, KLA, Citrix ואחרות. אפילו התוצאות של אפל ואמזון לא היו חפות מבעיות. האם מדובר בהאטה זמנית, ומהן הסיבות לחולשה?

הנטייה לבחון את מגזר הטכנולוגיה כמקשה אחת היא שגויה. תת-מגזרים רבים מצויים תחת הגדרה זו - תוכנה, שבבים, ציוד לשבבים, ציוד תקשורת, מחשבים ועוד. אפל לבדה מהווה כ-19% ממדד נאסד"ק ו-S&P טכנולוגיה, וכ-4.5% מ-500 S&P. כך, לירידתה מ-700 דולר ב-21 בספטמבר לכ-600 דולר כיום, יש השפעה מובהקת על כל המדדים.

חברות הטכנולוגיה ב-500 S&P נסחרות בתמחור נמוך של כ-5% מול המדד עצמו, לעומת פרמיה של כ-20% שבה נסחרו החברות עד לעת האחרונה.

צמיחת הרווח הממוצעת בענף עמדה בשבע השנים האחרונות על 13% - הרבה מעל שאר המגזרים במדד. המגזר בעל צמיחת הרווח השנייה בטיבה היה הצריכה המחזורית, עם צמיחת רווח ממוצעת של פחות מ-10%. אז מה קרה ברבעון השלישי, מה הביא לפספוס התחזיות? התשובה טמונה בשילוב של גורמים.

חברות הטכנולוגיה, שהן חברות גלובליות מיסודן, נפגעו מהמשבר באירופה, בעיקר בשל צמצום תקציבי ממשלות גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, וכן בגלל החולשה של חלק מהחברות והצרכנים הפרטיים. חלק מתהליכי צמצום ההוצאות ימשיך ללוות את המגזר בכללותו גם ב-2013.

בארה"ב החברות נפגעו במקביל, מלבד מהתחזקות הדולר ברבעון, גם מפגיעה בתקציבי המדינות ומצמצום הוצאות חברות, שהאטו קבלת החלטות על הוצאות הוניות לאור החשש מה"צוק הפיסקלי" המתקרב. ממשלת ארה"ב, לדוגמה, מהווה כ-10% מההוצאה על תוכנה בעולם, וכ-7% מסך ההוצאה על שירותי מחשוב. מנגד, נציין את הבחירות וההתאוששות ההדרגתית של שוק העבודה, כגורמים המאיצים את הוצאות המחשוב.

אז מדוע אנו ב-UBS בכל זאת חיוביים על מגזר הטכנולוגיה? מעבר לתמחור הנמוך, כאמור, והעובדה כי חברות רבות מהתחום כבר מחלקות דיבידנד שצומח משנה לשנה, החברות בתחום ממשיכות לצבור מזומנים בקצב מרשים. זהו המגזר היחיד ב-500 S&P, שבו סך המזומנים המוחזקים על ידי החברות גדול מסך ההתחייבויות.

ההערכה היא כי הצמיחה העולמית נגעה ברבעון השלישי בתחתית, ומכאן נראה התאוששות איטית בצמיחה העולמית, בהובלת ארה"ב ושווקים מתעוררים. לפי העבר להוצאות על מחשוב קשר ישיר עם ההתאוששות בצמיחה העולמית.

אז מה עושים - קונים או מחכים? התשובה מצויה בהבנת התהליכים בתת-המגזרים השונים. בחלק מהם, כמו בשירותי תוכנה ובחברות הקשורות לתחום ה-PC, יימשך הלחץ ברבעונים הקרובים. מנגד, הגידול במכירות סמארטפונים וטאבלטים צפוי לעמוד על כ-30% בממוצע לשנה בין 2011-2016. רק השנה נרשם גידול של כ-80% במשלוח טאבלטים ושל 45% במשלוחי סמארטפונים.

תהליך בלתי הפיך

התהליכים המלווים את הכלכלה העולמית הם בגדר שינויים מבניים בהתנהגות הצרכנים והחברות, ולא צפויים להשתנות בקרוב. הגידול בחדירת האינטרנט המהיר, המסחר האלקטרוני, המעבר לשימוש במחשוב ענן וחדירת שירותי מחשוב לשווקים מתעוררים, הם תהליכים בלתי הפיכים אשר צומחים במהירות. לכל אחד מתת-המגזרים הללו ניתן להקדיש טור נפרד, והחברות הבאות שנציין הן בגדר "טעימה בלבד".

משקיע המעוניין בחשיפה לתחום הטכנולוגיה יכול לרכוש את תעודת XLK המוכרת, אולם גם לתעודות מגזריות יש מקום: לתחום האינטרנט FDN; לתחום התוכנה IGV; לתחום מחשוב הענן SKYY; לתחום הרשתות IGN; ולתחום השבבים התעודה בעלת הביצוע החלש SOXX, שעבור משקיעים הנוטים להשקיע נגד הזרם, ובראייה ארוכה, יכולה לספק נקודת כניסה מעניינת.

בתחום מחשוב הענן המלצתנו נתונה לחברת סאפ (סימול: SAP) הגרמנית, שפרסמה דוחות טובים באחרונה. הכנסות החברה מתחום הענן צפויים לצמוח גם בסיוע רכישות שביצעה באחרונה, מכ-1 מיליארד דולר השנה לכ-2.6 מיליארד דולר ב-2015, תוך גידול ברווחיות ובסך הרווח. החברה שגדולה פי 2 מאורקל, צפויה לצמוח ברווח בכ-16% בשנה הקרובה.

החברה שנייה הפועלת בתחום מחשוב הענן היא אורקל (ORCL) - אחת מחברות התוכנה הרווחיות בעולם, שהעריכה באחרונה כי תצליח לצמוח ברווח כ-20% יותר מהערכות השוק. החברה, אשר דיווחה על 222 מיליון דולר הכנסות מהענן ועל יותר מ-10,000 לקוחות, צפויה כבר ברבעון הקרוב להגיע ל-250 מיליון דולר הכנסות מהתחום.

עוד בתחום כדאי לעקוב אחרי חברת Rackspace, המהווה ספק מוביל לפתרונות אחסון למחשוב ענן; ואחרי חברת EMC, שהיא מובילה עולמית בפתרונות אחסון.

אתגר זמני בלבד

בתחום הסמארטפונים נציין את ברודקום (BRCM), שמספקת רכיבי תקשורת שונים, ועם לקוחותיה הגדולים נמנים אפל וסמסונג. החברה נפגעה מעט מחולשת ההשקעה ברשתות תקשורת חדשות, והדבר בא לידי ביטוי בתחזית שמרנית לרבעון הקרוב. ברודקום ממוצבת היטב להמשך צמיחה בשנים הבאות, בזכות לקוחות ברחבי העולם, בדגש על ארה"ב וסין. החברה דיווחה על רווח מעל התחזית ברבעון השלישי.

חברה מומלצת שנייה בתחום היא Arm Holdings (ARM.L) הבריטית, השולטת ב-90% משוק תכנון הרכיבים לטאבלטים וסמארטפונים, תוך מובילות טכנולוגית בולטת. כחברת צמיחה מואצת היא נסחרת במכפיל נדיב של 35 לרווחי השנה הבאה, והדיבידנד הצנוע שלה (0.8%) צפוי להמשיך לגדול.

לסיכום, איתור תת-מגזרים הממשיכים לצמוח גם בסביבה מאתגרת זמנית עבור כלל חברות הטכנולוגיה, כמו גם ראייה מעבר לרבעון הקרוב, מותירים אותנו בהמלצה חיובית על המגזר, שימשיך להוביל את השינויים באורח חיינו בשנים הבאות.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב- UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב מאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות הטכנולוגיה של UBS
 מניות הטכנולוגיה של UBS