האם שיעור האבטלה הגבוה יאפשר לאובמה כהונה שנייה?

אובמה יהיה הנשיא הראשון שיאלץ להתמודד בבחירות עם שיעור האבטלה הגבוה ביותר מאז ימיו של פרנקלין רוזוולט, שנאלץ להתמודד עם שיעור אבטלה של 17% כאשר נבחר לכהונה שנייה ב-1936

אומנם דוח התעסוקה שפורסם היום (ו') היכה את התחזיות והצביע על תוספת של 171 אלף משרות למשק האמריקני, אולם אין זה אומר בהכרח שהנתונים ישחקו לטובתו של הנשיא ברק אובמה. זאת, בעיקר בהתחשב בעובדה שהוא יהיה הנשיא הראשון שיאלץ להתמודד בבחירות עם שיעור האבטלה הגבוה ביותר מאז ימיו של פרנקלין רוזוולט.

משרות חדשות אכן נוספו למשק, אך שיעור האבטלה עלה לרמה של 7.9%, בהתאם לצפי האנליסטים. המועמד הרפובליקני לנשיאות מיט רומני, ניצל את העובדה הזו ואמר כי זוהי תזכורת עגמומה למצבה של הכלכלה האמריקנית.

אז כיצד הגיב לכך אובמה? בנאום בחירות שערך היום באוהיו אובמה חיזק את ידיהם של תושבי החוף המזרחי שנפגעו מסופת ההוריקן אך גם הגיב לנתונים החיוביים של דוח התעסוקה תוך התעלמות משיעור האבטלה היחסית גבוה. "בחודש אוקטובר נוצרו יותר משרות מאשר ב-8 החודשים האחרונים", אמר אובמה. "מגזר הרכבים התאושש ואנו תלויים פחות בנפט", הוא הצהיר.

אז מדוע שיעור האבטלה עלה כאשר נוצרו משרות חדשות במשק? את התשובה לכך ניתן למצוא בעובדה שרק האנשים המחפשים עבודה באופן פעיל ולא מוצאים, נחשבים למובטלים. מהנתונים עולה שבאוקטובר יותר אנשים חיפשו עבודה באופן פעיל ולכן בסופו של דבר שיעור האבטלה עלה.

מאז חודש יולי, כלכלת ארה"ב ייצרה בממוצע 173 אלף משרות לחודש, שיפור מהותי מהחודשים אפריל עד יוני, אז נוצרו בממוצע רק 67 אלף משרות בחודש.

אומנם פרנקלין רוזוולט נבחר לכהונה שנייה ב-1936, כאשר שיעור האבטלה עמד על כ-17%, אולם חשוב לזכור שבשנות השפל הגדול (הכהונה הראשונה שלו), שיעור האבטלה עמד על 25%. האם יש מקום להשוותו לברק אובמה? את התשובה לכך יתנו הבוחרים האמריקנים ביום שלישי.

עם זאת, חשוב לזכור שדוח התעסוקה ושיעור האבטלה פורסמו ברקע לנתונים כלכליים נוספים שפורסמו בשבועות האחרונים והצביעו על כך שהכלכלה נמצאת במסלול התאוששות, אומנם לא מהיר כפי שאובמה מעוניין, אך עדיין שיפור מהותי. אחד הנתונים החשובים ביותר הוא אמון הצרכנים, שעלה לשיא של כ-5 שנים. נתונים נוספיפ שפורסמו השבוע והראו על שיפור הם מכירות הרכבים, הזמנות המפעלים והתפוקה התעשייתית.

"אנחנו אומנם לא במקום שבו כולנו רצינו להיות, אך אנו עושים התקדמות מהותית לעבר צמיחה", אמר רוברט גיבס, יועץ בכיר בקמפיין הבחירות של אובמה.

לכן, אומנם שני המועמדים לנשיאות שאבו מן הנתונים שפורסמו היום מידע שיכול לשחק לטובתם בבחירות, אולם אנליסטים מציינים כי הנתונים הכלכליים לבדם לא יבריחו בוחרים ממחנה אחד למחנה השני, זאת משום שנותרו קולות מתנדנדים מעטים ומרבית הבוחרים קיבלו החלטה כבר במהלך השנה.