נביל שעת': "אחרי השדרוג באו"ם נתבע את ישראל בהאג"

חבר צוות המו"מ הפלסטיני העביר מסר מאיים שלפיו נועד המהלך לקבלת הרשות כחברה משקיפה לאפשר לנציגיה השתתפות בארגוני האו"ם השונים, בהם גם בית הדין הפלילי הבינלאומי

יושב-ראש הרשות, אבו מאזן, אומנם העביר אתמול לעם בישראל ולהנהגתה מסרים מפויסים של שלום - אולם הבוקר השמיע אחד מבכירי השלטון ברמאללה דברים ברוח שונה לגמרי. ד"ר נביל שעת', חבר צוות המשא-ומתן, ציין הבוקר כי המהלך שמובילה הרשות לצורך שדרוג מעמד הפלסטינים באו"ם נועד לאפשר לנציגיה חברות בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג - זאת, כדי לתבוע שם את ישראל.

שעת' אמר כי עוד החודש יחל אבו מאזן בתהליך לקראת שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית כמדינה משקיפה באו"ם. "הצעדים הללו הם בעלי משמעות פוליטית רבת חשיבות", הסביר בריאיון לסוכנות הידיעות "מען" - והוסיף: "המטרה שלנו היא להתקבל כחברים מלאים, לכל דבר ועניין, בארגוני האו"ם השונים. עיקר הדגש הוא על הצטרפות אנשינו לבית הדין הפלילי הבינלאומי, שם לא תוכל מועצת הביטחון לסכל את העמדה של ישראל לדין על פשעיה".

באשר למשמעות המדינית של שדרוג מעמד הרשות, הבהיר שעת כי לא עומדת כעת על הפרק כל כוונה להנפיק מטבע עצמאי, אך עם זאת אמר כי קבלתה כחברה משקיפה יאפשר לפלסטינים לחתום על אמנת ז'נבה הרביעית - הנוגעת להגנה על אזרחים הנתונים לכיבוש - שעליה נמנעה ישראל מלחתום.

"לא להכרה בישראל כמדינה יהודית"

שעת' צפה כי מהלך השדרוג באו"ם יניב תוצאות מעשיות - ולא סמליות בלבד, כפי שהיה בעבר. "אנחנו לא נחזור על הטעות של 1988, כשהעצרת הכללית אומנם אישרה ברוב קולות את ההכרה בהקמתה של מדינת פלסטין - אך בפועל לא נעשה דבר", הסביר".

בניגוד להצהרות אבו מאזן אמש, הבהיר שעת' לפני כשנתיים כי אין בכוונת הרשות הפלסטינית לקבל את דרישת ישראל להכיר בה כמדינת הלאום של העם היהודי. הוא הסביר זאת בכך שהדבר "מאיים על חיי הפלסטינים המוסלמים והנוצרים המתגוררים בישראל ושולל את זכות השיבה מהפליטים שעזבו את בתיהם לפני עשרות שנים".