"המחשבה שמדינה צריכה 'לקרוס' היא מטורפת"

סטיב קין, פרופ' לכלכלה ומימון באוניברסיטת מערב סידני: "אני מניח שאובמה יזכה בעוד תקופת כהונה, אבל הסיכוי שלו להיות סוכן שינוי כפי שהיה רוזבלט בימי השפל הגדול אפסי"

סטיב קין הוא פרופ' לכלכלה ומימון באוניברסיטת מערב סידני, אוסטרליה. הוא מבקר ותיק של התיאוריה הכלכלית המקובלת, וזוהה כאחד מ-12 הכלכלנים שהתריעו מפני המשבר הפיננסי לפני התרחשותו. פרופ' קין זכה בפרס Revere לכלכלה ל-2010 של Real-World Economics Review על היותו הכלכלן ש"התריע באופן המהיר והמשכנע ביותר על האסון המתקרב".

קין הוא אחד המומחים המובילים בעולם להיפותזת אי-היציבות של היימן מינסקי ויתארח בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס". (להרשמה לוועידה - לחצו כאן)

1. איזו תופעה הכי מפחידה אותך באירופה היום?

"העובדה שהמדיניות המכוונת של צנע יוצרת מחדש את התנאים שהצמיחו את הפאשיזם בשנות ה-30".

2. איזו עצה היית נותן למנהיגי אירופה?

"הסיבה לכך שמדינות PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון, ספרד) הפרו את תנאי אמנת מסטריכט היא שהאמנה הזו הייתה שגויה מלכתחילה. איחוד מטבע בין מדינות ריבוניות בדרגות שונות מאוד של התפתחות טכנולוגית חייב להוביל לחוסר איזון פיננסי, מפני שהמדיניות הרגילה של פיחות מטבעות בכלכלות שמתפתחות לאט יותר, התבטלה עם השקת האירו. אילו חוסר האיזון הפיננסי היה מקוזז על ידי הזרמות תקציביות, לא הייתה בעיה, אך המגבלות של אמנת מסטריכט על גירעונות תקציביים, והאיסור על מימון של הבנק המרכזי לכל מדינה שהגירעון שלה גבוה מ-3% מהתמ"ג - הפך את זה לבלתי אפשרי. לכן האמנה הזו מעמידה את המדינות שהתפתחותן אטית יותר במצב בלתי אפשרי, וצריך להעניש אותה, ולא את המדינות שהפרו את תנאיה הבלתי-אפשריים. בטווח הקצר, הבנק האירופי המרכזי יכול להנפיק אג"ח למימון גירעונות של מדינות, שהן עצמן ישרתו את האג"ח. זוהי "ההצעה המתונה", שהוצגה על ידי פרופ' פפנדראו יאניס וארופאקיס ופרופ' סטיוארט הולנד. בטווח הבינוני אפשר לחזור למטבעות הלאומיים כיחידות-משנה של האירו, ולהגביל את האירו למסחר בינלאומי".

3. האם יש להציל את מדינות PIGS על ידי המשך הזרמת כספי משלמי מסים, או להניח להן לקרוס?

"אפילו המחשבה שמדינה צריכה 'לקרוס' היא מטורפת. מדינה אינה נעלמת, אלא הופכת לחסרת חוק או פאשיסטית, כמו בשנות ה-30. לכן גירעונות תקציביים עדיפים, אך צריכה להיות גם מחיקה של חובות פרטיים (לבנקים, למשל) מפני שזה מה שחבילות החילוץ מממנות למעשה, ולא את המדינות עצמן. הנושים חייבים להפסיד והבנקים להתארגן מחדש, במקום לנסות לכפות על מדינות לפרוע חובות בלתי ניתנים לפירעון".

4. מהי התחזית הכלכלית שלך לאירופה האטה או מיתון חריף? ולארה"ב?

"מי צריך לחזות? אירופה הדרומית כבר בשפל כלכלי. המחשבה שהאבטלה תעלה על הרמה הנוכחית של 25% בספרד נוראה מכדי לחשוב עליה בייחוד מפני שההגדרה של ארגון העבודה הבינלאומי בימינו הדוקה הרבה יותר מכפי שהאבטלה הוגדרה בשנות השפל הגדול.

סימני השאלה נוגעים למה שיקרה בגרמניה וצרפת. הצנע במדינות PIGS מנתק עבורן זרם חשוב של הכנסות מייצוא, ולכן הן צפויות לצמוח לאט יותר ולעלייה באבטלה. הדבר יכול לאתגר את הנחישות הגרמנית לתמוך בצנע, מפני שהעובדה שגרמניה נהנתה עד כה מן האירו היא סיבה חשובה לכך שהגרמנים מתנגדים לרפורמה תקציבית ברמה האירופית".

5. לקנות או לא לקנות אג"ח?

"מחירי האג"ח עולים זה 20 שנה הודות לירידת שערי הריבית, שבעצמה היא תוצר-לוואי של התנפחות החוב הפרטי ברחבי העולם. כעת הסכנה היא שסיכוני חדלות פירעון יערערו את מגמת העלייה של האג"ח. בשלב מסוים, בעלי האג"ח יצטרכו לספוג "תספורת" מפני שיש יותר מדי חוב פרטי בעולם. מייקל הדסון מנסח זאת כך: "חובות שלא יכולים להיפרע, לא ייפרעו". לכן, אג"ח הן השקעה מסוכנת עכשיו. האג"ח האמריקניות יהיו הכי פחות מסוכנות, אך אין סיכוי שהן יעלו מהרמות הנוכחיות, ורכישה שלהן חושפת את הרוכשים לסיכוני מט"ח".

6. אילו היו לך מיליון דולר, היכן היית משקיע אותם?

"אם אתה מתכוון ל"ספקולציה" ולאו דווקא להשקעה, הייתי מכניס את הכספים לאג"ח ממשלתיות של מדינה שיכולה להנפיק את המטבע שלה, וממתין להזדמנויות לקנות נכסים במחירי חיסול".

7. למי יש הדימוי הציבורי הגרוע ביותר כיום: אנשי עסקים, בנקאים, פוליטיקאים או התקשורת?

"איזו התמודדות! אני חושב שאנשי עסקים סופגים הכי פחות ביקורת, והתקשורת שנייה יש אפילו אהדה מסוימת לעיתונים שמתמודדים עם הירידה בהכנסות מפרסום בגלל האינטרנט. הפוליטיקאים הם הכי מושמצים היום בגלל תגובתם המגומגמת למשבר וכפיית הצנע. אבל אני חושב שבחלוף הזמן הבנקאים יכבשו את ראשות הדירוג, מפני שאנשים יבינו בהדרגה שהם גרמו למשבר העולמי הנוכחי, והפוליטיקאים רק מגיבים לו בחוסר כישרון".

8. היית מצטרף להפגנות ברחבי העולם?

"כן. כבר הופעתי בפני אנשי תנועת "לכבוש את וול סטריט" באוסטרליה. אנחנו זקוקים היום ליותר הפגנות, מפני שרק כאשר הפוליטיקאים חוששים מהציבור יותר מאשר מהבנקאים נוכל לראות מפנה פוליטי להפחתת החובות הפרטיים וסיום המשבר".

9. איזו עצה היית נותן לעצמך אילו היית בן 18?

"לעשות את מה שעשיתי כשהיית בן 18. התנגדתי למחשבה הכלכלית הקונבנציונלית כבר אז, והובלתי את המרד נגד לימודי כלכלה ניאו-קלאסית באוניברסיטה שלי. הייתי עושה אותו דבר היום".

10. מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב?

"זה באמת משנה? אני מניח שאובמה יזכה בעוד תקופת כהונה, אבל הסיכוי שלו להיות סוכן שינוי כפי שהיה רוזבלט בימי השפל הגדול אפסי. בואו נשווה את מה שאובמה עשה בכהונתו עד כה מלבד רפורמת מדיקייר שזה במידה רבה ניסיון לשחזר את התנהגות המגזר הבנקאי הפרטי לפני המשבר עם מהות נאום ההשבעה של רוזבלט ב-1933: "שליטי בורסת הסחורות של המין האנושי נכשלו בעקשנותם ובאוזלת ידם, הודו בכישלונם וויתרו על תואריהם. התנהגות חלפני הכספים חסרי המצפון הורשעה בבית המשפט של דעת הקהל, ונדחתה על ידי הלבבות והמוחות של בני האדם. הם אמנם מנסים, אך מאמציהם הם במתכונת של מסורת מרופטת. מול כישלון האשראי הם מציעים רק להלוות עוד כספים. ללא פיתוי הרווחים שבאמצעותו הם מושכים את העם ללכת אחרי מנהיגותם הכוזבת, הם נוקטים סחטנות, מתחננים בדמעות שנחזור להאמין בהם. הם מכירים רק את חוקי הדור של האינטרס העצמי. אין להם חזון, וכשאין חזון, העם גווע. אכן, חלפני הכספים נמלטו ממקומותיהם הגבוהים במקדש הציביליזציה שלנו. אנחנו יכולים כעת לשקם את המקדש ולהחזירו לאמיתות הנושנות. מידת השיקום טמונה במידה שבה נוכל ליישם ערכים חברתיים אציליים יותר מאשר סתם רווחים כספיים". כשיהיה לנו נשיא אמריקני עם האומץ והשכנוע הפנימי לנאום כך, ולנהוג כך כפי שרוזבלט עשה, אני אתעניין במי יזכה בתחרות הפופולריות האמריקנית".

11. למי הייתה ההשפעה הגדולה ביותר עליך?

"מלבד משפחתי, אצטרך להצביע על המרצה הראשון שחשף אותי לליקויים של הכלכלה הניאו-קלאסית, פרנק סטילוול (כיום פרופ' לכלכלה פוליטית באוניברסיטת סידני). השפעה אינטלקטואלית עלי הייתה גם להיימן מינסקי, ש"השערת אי-היציבות הפיננסית" שלו ליכדה עבורי את כל תפיסות הכלכלה הלא-אורתודוקסית ממארקס עד שומפטר, פישר וקיינס".

12. מיהו מנהל העסקים או הכלכלן הטוב ביותר בעולם? למה?

"מנהל הכספים הטוב ביותר הוא כנראה ריי דליו מחברת Bridgewater, מפני שהוא מבין את הדפלציה של החובות, שהיא השלב הכלכלי שאנחנו נמצאים בו כעת (אם כי הוא השמיע באחרונה כמה אמירות על החוב הריבוני שלדעתי לא נשקלו כהלכה). לגבי הכלכלן הטוב ביותר, לא אומר מיהו, אך הייתי מוציא מכלל חשבון כל מועמד שמאמין שכלכלה שואפת לאיזון".

13. מה היית בוחר: כסף, תהילה או פנאי?

"מבין שלוש האופציות, התהילה ראשונה, בעיקר מפני שכך התכוונתי לענות על השאלה. אבל בהתחשב בעומס העבודה שלי, פנאי נשמע מפתה".

14. איזו דמות היסטורית בפוליטיקה או בעסקים היית רוצה לראיין? למה? מה תהיה השאלה הראשונה?

"כנראה נלסון מנדלה, מפני שהוא הוביל התקוממות נגד מערכת מדכאת מן הכלא, שמר לאורך כל הדרך על ערכיו ההומניים, ועם כל הליקויים בדרום אפריקה המודרנית, נמנע ממרחץ הדמים שכה רבים צפו על ידי היצמדות לאנושיות מעל הכול. הייתי שואל אותו איך הוא הצליח לשמור על חוש ההומור שלו".

15. איך היית רוצה להיזכר?

"כמי שסוף סוף השליך את הכלכלה הניאו-קלאסית לפח האשפה של ההיסטוריה הכלכלית והשיק גישה מוניטארית דינמית לכלכלה".