תפסיקו לחשוש מ"תספורות"

מנהלי ההשקעות המושמצים של המוסדיים לא נסחפו בפאניקה

לו היה נוחת כאן בשנה האחרונה חייזר, ומקבל לעיונו היסודי את הסקירות הכלכליות הוא היה מניח כי לנוכח אין סוף האיומים והצרות הפיננסיות הצצות מכל עבר, צפויים השווקים הפיננסיים הגלובליים לקרוס, ולכן יש להתבצר באפיקים חסרי סיכון, ולהתפלל לטוב. אבל למרבה ההפתעה, בחינה של ביצועי מדדי המניות והאג"ח בארץ ובעולם מלמדת כי לפחות עד כה שנת 2012 מתבררת כשנת השקעות מוצלחת במיוחד.

מנהלי ההשקעות המושמצים בגופים המוסדיים לא נסחפו עם הפאניקה של הכותרות הכלכליות הגלובליות והמקומיות, ובנו באורך רוח תיק השקעות מפוזר ומאוזן. מתוך הבנה של חשיבות פיזור הסיכונים, הם הסיטו במהירות חלק מרכזי מהתיק להשקעות בחו"ל ולהשקעות בנדל"ן מניב. והתוצאות עד כה הטיבו עם המשקיעים הפנסיוניים, על אף האתגרים המורכבים וכישלונות לא קטנים בדרך.

החוסכים הפנסיונים במדינת ישראל רשמו בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2012 תשואות נומינליות ברוטו חיוביות, הנעות בטווח של 5.5%-10.5%. כל זאת בעולם בו ריבית בנק ישראל עמדה על 2.25% בלבד, ואג"ח מדינה שקלית לפדיון בעוד 10 שנים מנפקת תשואה ברוטו של 4% בלבד.

הפסטיבל הציבורי בנושא ה"תספורות" של חובות הטייקונים, בליבוי גורמים אינטרסנטיים שאחריותם מוטלת בספק, יצרו בקרב משקיעים רבים את התחושה הקשה לפיה הפנסיה של כולנו מונחת על קרן הצבי. מעטים טרחו להסביר לציבור הרחב כי על אף הסדרי החוב המקוממים, הפגיעה בחסכונות הפנסיוניים היא מוגבלת, והתשואות של החיסכון הפנסיוני מביאות בחשבון את הסדרי החוב.

יצירת פאניקה ציבורית לגבי יציבות החיסכון הפנסיוני היא מסוכנת ובתרחיש קיצון אף עלולה להביא למשיכות מבהולות שיפגעו בחיסכון הפנסיוני הרבה יותר מכל "תספורת". רבים עדיין זוכרים את ההסטה המסיבית של כספים פנסיוניים בשיא המשבר של 2008 למסלולי פנסיה שקליים קצרים, הסטה שבדיעבד גרמה נזק עצום למי שביצע אותה. אלה החמיצו תיקון של עשרות אחוזים בתשואת הפנסיה שלהם משנת 2009 ועד היום.

יש להימנע בכל דרך מזריעת פאניקה בלבבות החוסכים הפנסיונים, מכיוון שהשקעה פנסיונית היא השקעה ארוכת טווח, ורק כך יש למדוד את ביצועיה.

וורן באפט אמר פעם כי אינו מכיר מישהו שמכיר מישהו שמסוגל לתזמן את השווקים, וגם אנחנו לא מכירים. לכן, כל מה שנותר למנהל השקעות של חסכונות פנסיונים הוא להשקיע את כספו בשוק, ולנהל את מרכיב הסיכון הכולל בתיק ההשקעות, בשוליים.

אל תמשכו בגזר

אין ספק כי הסדרי חוב הם הצד המכוער של התממשות פרמיית הסיכון הגלומה בהשקעה באג"ח קונצרניות, אולם, כאמור, קיומם נלקח בחשבון בעת ההשקעה במכשירי החוב האלו.

"יהודים אינם יכולים להיות חקלאים, כי אחרי שהם שותלים את הגזר באדמה הם מוציאים אותו מדי יום כדי לראות כמה הוא צמח בלילה", אמר לנו פעם אדם חכם. כמו בחקלאות, גם בכל האמור במעקב אחר ביצועי החיסכון הפנסיוני אל לנו להוציא את הגזר מן האדמה חדשות לבקרים. עלינו לנהוג בקור רוח ובסבלנות תוך בקרה על ביצועי התיק הפנסיוני בחתך שנתי, ביחס לממוצע ביצועי התעשייה ותוך מעקב אחר דמי הניהול. אם אכן נוצרים פערי ביצוע ותמחור מהותיים אפשר לשקול העברה של החיסכון לגוף מנהל אחר, אך כל עוד זה אינו המצב יש להימנע מניסיון עקר לתזמן את השוק ולהימנע מפאניקה מזיקה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון