הרפתנים אישרו את הסכם החלב: הפחתת 25 אגורות במחיר המטרה

מזכיר התאחדות מגדלי הבקר לחלב: "אני מצפה מהממשלה לדאוג עתה שהמחלבות ורשתות השיווק יתרמו את חלקן ולא ימשיכו בהשתוללות המחירים"

מועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב אישרה היום (א') את הסכם החלב ברוב של 75%. ההסכם, שנחתם בראשי-תיבות לפני כשבועיים במשרדו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, נדרש לאישור של 30 חברי מועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב, נציגי הקיבוצים והמושבים, על מנת להיכנס לתוקף.

הרפתנים הסכימו להפחתה הדרגתית במחיר המטרה של כ-25 אגורות לליטר במהלך תקופה זו וכן להפחתה במכסים על מוצרי החלב.

המדינה מצדה הקציבה 200 מיליון שקל לעידוד יצרנים קטנים לפרוש מרצון מהענף על-ידי קניית מכסת החלב שלהם והעברתה לרפתנים בעלי משק קטן במחיר סמלי, על מנת שאלה יגדלו ויתייעלו. היטל מועצת החלב לרפתנים יופחת בחצי אגורה לליטר לאורך תקופה של 3 שנים, סכום המסתכם בכ-6 מיליון שקל.

יציאת רפתנים קטנים ופחות יעילים מהענף תפחית את ממוצע עלות ייצור החלב ברפת הארצית, על-פיה מחושב מחיר המטרה שהוא מחיר החלב הגולמי לרפתן, וירידה זו אמורה להוביל לירידת מוצרי החלב לצרכנים, אם יהיו שותפים לה גם המחלבות ורשתות השיווק.

אבשלום (אבו) וילן, מזכיר התאחדות חקלאי ישראל, אמר כי "הפשרה שהושגה הינה הוגנת וראויה. הן המושבניקים והן הקיבוצניקים עשו ויתורים כואבים על מנת לאשר את ההסכם שאינו פשוט לאף אחד. אני מקווה שהממשלה תשכיל לשמור על חקלאות והתיישבות עובדת ולדאוג כי אכן נשיג את התוצאה שהיא הורדת מחירי מוצרי החלב לצרכן".

יעקב בכר, מזכיר התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אמר כי "ההסכם לא קל והושג בזכות התערבות של שרת החקלאות אורית נוקד ומשרד ראש הממשלה. נעשו ויתורים משמעותיים מצד הרפתנים, אשר הם החוליה היחידה המפוקחת בשרשרת הערך של החלב. אנו תרמנו את חלקנו בהוזלת מחירי מוצרי החלב, ואני מצפה מהממשלה לדאוג עתה כי המחלבות ורשתות השיווק יתרמו את חלקן ולא ימשיכו בהשתוללות המחירים".