לפיד: "למערכת הבחירות יש רק נושא מרכזי אחד: שנאה ופחד"

יו"ר מפלגת יש עתיד בכנס אילת לעיתונות: "מפלגת העבודה תמכור לכם שנאת עשירים, שנאת טייקונים, שנאת מצליחנים" ■ "ב-10 השנים האחרונות התקשורת הישראלית שיתפה פעולה ללא הסתייגויות עם הפוליטיקה של השנאה והפחד"

"ידעתי שיעשו עלינו סיבוב ויגידו, 'אוי הוא עשה הרבה כסף, אבל עכשיו הוא עושה ויתורים כדי להיכנס'. כל היתר זה קנאה ורוע" - כך אמר הערב (ג') יאיר לפיד, בראיון שנתן לבן כספית בכנס אילת לעיתונות שנערך במלון הרודס בעיר.

בנאומו אמר לפיד: "יריביי הפוליטיים נוהגים לנגח אותי בטענה האומרת 'מה הוא כבר עשה בחיים, הוא רק היה עיתונאי', אבל בעיניי זה רחוק מלהיות עלבון. עיתונאים טובים הם אנשים חרוצים, שיודעים לעכל כמות גדולה של מידע בזמן קצר, שמבינים את המערכות הגדולות המפעילות את מדינת ישראל, ובמקרים רבים הם אנשים שאכפת להם. מכל המקצועות בעולם, אם יש מקצוע שמכין את האדם לחיים הפוליטיים, הרי שזה מקצוע העיתונות".

"אחרי שאמרתי את זה", הוסיף לפיד, "אני רוצה להבהיר שזו כמובן הפעם האחרונה אי-פעם שאני אגיד עליכם העיתונאים מילה טובה. אני עכשיו פוליטיקאי, ובפעם הבאה שיישאלו אותי, אני אסביר שכולכם אנשים שיטחיים ועלה לכם השתן לראש, כי אתם חושבים שאתם יכולים כבר להיות פוליטיקאים".

לדבריו, "למערכת הבחירות הנוכחית יש רק נושא מרכזי אחד: שנאה ופחד. מבלי שאיש יודה בזאת בקול רם, אנחנו מבוססים עד לברכינו בבוץ, מכורים לפוליטיקה של פחד ושנאה. זה המוצר היחיד שנמכר סביבנו. ספינולוגים מקצועיים, אנשי קמפיין, אסטרטגים פוליטיים, טוקבקיסטים בתשלום, מומחי שיווק וכרישי מדיה - כולם מוכרים שוב ושוב את אותו מוצר: שנאה ופחד, פחד ושנאה.

"מפלגת העבודה תציע לכם שנאת עשירים, שנאת טייקונים, שנאת מצליחנים. היא יודעת שאנחנו מקנאים באנשים שיש להם כסף, אז היא אומרת לכם שמותר לנו לשנוא אותם, כי הם גזלו אותו מכיסנו, הם אוכלים את לחמנו, הם מתגנבים בלילה לחדר הילדים וגונבים את הפרוטות שצברנו. היא תדאג לכך שהם יגדלו בדמיוננו עוד ועוד. תמנונים אפלים, רוחשי רע, שמקימים לעצמם ארגונים זדוניים וחברות עסקיות מרושעות שלא ינוחו ולא ישקטו עד שלא יפשטו את עורנו ויזרקו אותנו לרחוב.

"הליכוד ביתנו יציע לכם שנאת ערבים ועוד יותר מזה שנאת שמאלנים. הוא יפליא לתאר לכם את השמאלנים האלה, הגיס החמישי, האנשים המתכננים למכור אותנו למיליוני הערבים שרק מחכים להזדמנות לרצוח אותנו בלילות. הם יאכלסו את חלומותינו במחבלים מתאבדים, חגורות נפץ על חזם, המקבלים חיבוק חם וברכת הדרך מעגולי המשקפיים של שינקין והפוסט-ציונים משדרות רוטשילד.

"המפלגות החרדיות יגידו לבוחריהן שאוכלי החזירים והשפנים השנואים באים שוב כדי להרוס את עולם הישיבות, לא רק לקצץ קצבאות אלא גם לקצץ את פיאותיהם של תינוקות תמימים של בית רבן. הבית היהודי יספר לכם שאנחנו בדרכנו להפוך לבית הערבי; הערבים יאמרו לקהל שלהם שהאפרטהייד כבר כאן; לא משנה מהו שמו הפרטי של הקמפיין, שם המשפחה שלו תמיד יהיה שנאה ופחד".

עוד אמר לפיד: "הטייקונים מרגיזים, ואני תומך גם בחוק התספורות, גם בחוק הקלון הכלכלי וגם במסקנות ועדת הריכוזיות, אבל ידידי מאיר כהן, ראש עיריית דימונה וחבר ברשימת יש עתיד, אמר לא מזמן בצדק גמור ש'הטייקונים הם גם אלה שבנו בדימונה את המפעלים שבזכותם ירדה האבטלה אצלי בעיר'.

"השמאלנים אכן צדקנים ואכן מעצבנים, אבל תרשו לי להזכיר לכם מה שאתם כבר יודעים: אין רק דרך אחת להיות פטריוט... איני שונא חרדים, ואני חושב שעלינו לפעול יחד עם הציבור החרדי כדי לבנות את החברה הישראלית. ההצהרה הזו התקבלה במקרה הטוב באדישות גמורה, ובמקרה הרע בציניות ובספקנות".

לפיד אמר לעיתונאים: "הבעיה היא גם שלכם. לא רק הפוליטיקאים מאבדים את הקהלים שלהם בגלל השנאה והפחד, אלא גם העיתונאים. ב-10 השנים האחרונות התקשורת הישראלית שיתפה פעולה ללא שום הסתייגויות עם הפוליטיקה של השנאה והפחד. היא זנחה את המהותי למען הלעומתי, את העובדה למען הדיעה, את התחקיר למען האג'נדה.

"אותן 10 שנים הן השנים הגרועות ביותר של התקשורת הישראלית בכל תולדותיה. זה העשור שבסופו שני עיתונים יומיים גדולים ולפחות תחנת טלוויזיה אחת נמצאים בסכנת סגירה, המשכורות ירדו, עיתונאים פוטרו, הציבור מצביע ברגליים לטובת האסקפיזם של תוכניות הריאליטי.

"כשאני נכנסתי לעיתונות הדד-ליין היה כל 24 שעות. היום הוא כל 7 דקות. ובעולם החדש הזה, האינטרנטי, הסלולרי, הרב-ערוצי, התקשורת, יחד עם הפוליטיקאים, נאלצת להעדיף את ההודעה לעיתונות על פני הנאום עצמו, את תקציר ההחלטה על פני ההחלטה, את העלון על פני פרק המצע".

"נגמרו הגימיקים"

מיקי רוזנטל, המתמודד לרשימת מפלגת העבודה לכנסת ה-19, הגיב הערב למתקפתו של יאיר לפיד על מפלגת העבודה ("העבודה מוכרת לכם שנאת טייקונים ומצליחנים") ואמר: "ליאיר לפיד נגמרו הסיסמאות והגימיקים, ונראה כי הנטישה של אנשי מפלגתו והאכזבה האישית ממנו גורמת לו לאבד את העשתונות.

"בצר לו החל לפיד להאשים את מפלגת העבודה בשנאת עשירים, אבל האמת היא שמפלגת העבודה ואני אישית לא רק שלא שונאים עשירים, אנחנו ללא עוסקים בשנאה בכלל. הפצת שנאת חינם זה התחביב של לפיד. מפלגת העבודה מעריכה כל אדם שהרוויח את כספו ביושר ובהגינות ומשבחת כל איש עסקים שלצד רווחים הגונים תורם לפיתוח המשק ולקידום הכלכלה הישראלית.

"הביקורת שלי על טייקונים - חלקם, כנראה, חבריו האישים של לפיד - מקורה בניצול לרעה של אלה את תנאי השוק, את היעדרה של תחרות ופיקוח ואת יכולתם לעשות תספורות בכספי הפנסיה שלנו.

"רבים מהטייקונים הרוויחו כסף על חשבון הציבור. יש טייקונים שקיבלו מתנות במיליארדים מהמדינה, ואחרים התעשרו לא בזכות כשרונם, אלא בשל קשריהם בשלטון. נראה שלא מעט טייקונים ממתינים שלפיד יגיע לשלטון. שיהיה לכולנו בהצלחה".

גם איציק שמולי התייחס לדברי לפיד ומסר כי "יעקב פרי איש מכובד, אבל אני בטוח שגם יאיר לפיד מבין כי הניסיון להכשירו כסמל חברתי וכמייצג מעמד הביניים הוא מלאכותי ולא אמין. בניגוד לדברי לפיד, מפלגת העבודה מכירה בקיומו של שוק חופשי, אך שלא כמו לפיד ונתניהו היא אינה מאמינה כי משמעותו הוא ג'ונגל חברתי שבו רק החזק שורד.

"היכולת לגשר על הפערים החברתיים וחיזוק מעמד הביניים לא ישתפרו מהשיטה שמפלגת לפיד וראש הממשלה מציעים, ומפלגת העבודה היא הבית הטבעי של המחאה ומהווה אלטרנטיבה יחידה להם".