ישראל גודוביץ' נאבק על התחנה המרכזית החדשה בת"א

גודוביץ', מהנדס עיריית ת"א לשעבר: "בהצעתי יש כימות של תועלת הציבור ובזה אין לי מתחרים. העירייה ומשרד התחבורה מתנערים מאחריות. אין שיקולים ציבוריים"

"זאת הונאה ממדרגה ראשונה", כך אומר ל"גלובס" האדריכל ישראל גודוביץ', בהתייחס לתוכנית של חברת נצבא, שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, לרכוש בחזרה את התחנה המרכזית החדשה בת"א (תמח"ת). בתחילת השנה נכנסה התמח"ת להקפאת הליכים בשל חוב של 285 מיליון שקל וכעת בעלי השליטה הגישו הצעה לרכישתה בחזרה מידי הכונסים תמורת סכום נמוך משמעותית מגובה חובותיה. הצעות לרכישת התמח"ת ניתן להגיש עד החודש הבא.

מהנדס עיריית ת"א לשעבר יוצא למאבק על התמח"ת והוא אף רכש את מסמכי המכרז מידי הנאמנים שמונו לתחנה על-ידי ביהמ"ש, רו"ח עליזה שרון ורו"ח חיים קמיל. "מדוע אין זכר לתועלת הציבור במסמכי המכרז לרכישת התמח"ת", אומר גודוביץ' וחושף כי הציע בעבר לראש העירייה רון חולדאי לרכוש את התחנה מידי הנושה הגדול ביותר שלה באותם ימים, בנק דיסקונט.

גודוביץ': "בהצעתי יש כימות של תועלת הציבור ובזה אין לי מתחרים ולכן אנצח בטוח, אלא אם יש כאן קומבינה ונגד זה אני לא יודע לעבוד".

התמח"ת החלה להיבנות באמצע שנות ה-70 בדרום ת"א ברחוב לוינסקי, אך היזם פילץ לא השלים את הבנייה. ב-1983 חודשה הקמת הפרויקט שנרכש ע"י הקבלן מרדכי יונה באמצעות חברת חפציבה שבשליטתו, ובשותפות עם אגד ודן. ב-1993 נפתחה התחנה לציבור והציפיות היו גדולות. מדובר בפרויקט ענק בהיקפו עם שטח מסחרי של 37 אלף מ"ר ושטח תחבורתי של 59 אלף מ"ר על קרקע של 44 דונם נבנה. אלא שלמרות תנועת הנוסעים והקונים הגדולה בפרויקט, הוא הפך לכישלון נדל"ני גדול ובסיכום 2011 שיעור התפוסה עמד על62% בלבד.

לדברי גודוביץ', "העירייה ומשרד התחבורה מתנערים מאחריות ומצדן שתושבי דרום העיר ימותו. אין שיקולים ציבוריים - מדוע נאמני התמח"ת מסתכלים דרך החור שבגרוש, זאת לא התחנה הפרטית של קובי מימון. הציבור יצא לרחובות בשביל כמה אגורות של הקוטג', אז למה לא נלחמים על אזור דרום ת"א הנגוע?". גודוביץ' מסרב לחשוף מה התוכנית שלו לתמח"ת ומי המשקיעים שעומדים מאחוריו. ככל הידוע עומדות מאחוריו שתי קבוצות משקיעים: הראשונה - חברת אחזקה של מבני ציבור בישראל, והשנייה - חברת נדל"ן אמריקנית גדולה.

"הטילו בטון מהשמים"

במשך השנים נצבא, המשתייכת לקבוצת יואל של מימון וצוף, רכשה מניות וחוב של התמח"ת עד שהגיעה לאחזקה של 71% ופנתה לביהמ"ש בדצמבר 2011 בבקשה להקפאת הליכים. התמח"ת סיימה את השנה החולפת בהפסד של 35 מיליון שקל (בהמשך להפסד של 7 מיליון שקל ב-2010), שהביא לגירעון של 41 מיליון שקל בהון העצמי. חברת הפרויקט לא עמדה בתשלומיה השוטפים ולדוחותיה הכספיים צורפה הערת "עסק חי". נגד התחנה המרכזית שורה של תביעות משפטיות בגובה של מאות מיליוני שקלים מצד גורמים שונים בתחנה ומחוצה לה.

לדברי גודוביץ', "האדריכל הודה בריאיון לעיתונות שהוא תכנן מבוך וכך למעשה הוא הכשיל את הפרויקט. בא לי לבכות כשאני בא לתחנה, הטילו מהשמים בטון עמוק ללב שכונות מגורים קטנות ונחמדות, כך מתנהלת מדינה וחבל. תושבי דרום העיר שקופים".