היעד הכלכלי של סין: הכפלת התמ"ג עד שנת 2020

נפתח קונגרס המפלגה הקומוניסטית הסינית לקראת חילופי השלטון, הנערכים פעם בעשור ■ נשיא סין: "השחיתות עלולה לגרום לקריסתנו"

נשיא סין, הו ג'ינטאו, הזהיר היום (ה') שהשחיתות מאיימת על המפלגה הקומוניסטית ועל המדינה, אך הוסיף שהמפלגה חייבת להמשיך לנהל את המדינה, שנאבקת בתסיסה חברתית גוברת. הוא הבטיח גם רפורמה פוליטית, אך לא הציע שינויים דרמטיים והוציא מכלל חשבון ממשל בסגנון מערבי.

ב"נאומו על מצב האומה" לפני פרישתו, בפני קונגרס המפלגה שמונה 20,000 צירים, הו הודה בכעס הציבורי המצטבר על השחיתות ובנושאים כמו הידרדרות איכות הסביבה, שפוגע בתמיכה במפלגה ומוביל לעלייה במספר המחאות.

"מאבק בשחיתות וקידום יושרה פוליטית, שהם נושאים שמעוררים בציבור חששות גדולים, הם מחויבות פוליטית ברורה ומתמשכת של המפלגה", הזהיר הו. הוא נשא את נאום הפתיחה של הקונגרס, שיימשך שבוע, ב"היכל העם הגדול" בבייג'ין, שבו יוכרז על חילופי ההנהגה המתרחשים פעם בעשור בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

"אם לא נצליח לטפל בנושא הזה כפי שצריך, הוא עלול להתברר כפטאלי למפלגה, ואפילו לגרום לקריסתה ולנפילת המדינה. אנחנו חייבים לעשות מאמצים בלתי נלאים לעקירת השחיתות", אמר.

ההכנות לקונגרס, שבו יעביר הו את תפקידו כמנהיג המפלגה ליורשו המיועד - סגן הנשיא לי שי ג'ינפינג, התנהלו בצל שערוריית השחיתות שבה מואשם בו שילאי, אחד מבכירי המפלגה בעבר. המפלגה מאשימה אותו בקבלת שוחד ובניצול לרעה של תפקידו כדי לטשטש רצח של איש עסקים בריטי על ידי אשתו בעיר צ'ונגקין בדרום-מערב המדינה, עיר שאותה ניהל בעבר.

הוא לא הזכיר את בו בשמו - האיש שנחשב בעבר למתמודד על הנשיאות בעצמו - אך לא הותיר ספק לגבי מושא דבריו. "כל אלו שמפירים את המשמעת המפלגתית ואת חוקי המדינה, מי שלא יהיו ובכל תפקיד, חייבים להיות מובאים לדין ללא רחמים", הוא אמר לנציגים, שאחד מהם היה קודמו בתפקיד, ז'ינג זמין.

"ממונים רשמיים, בייחוד בדרגים בכירים, חייבים להפגין משמעת עצמית נוקשה, ולחזק את החינוך והפיקוח על בני משפחותיהם ועל עובדיהם, ולעולם לא לחפש שום טובת הנאה", אמר הו.

לא מן הנמנע כי דברים אלה נאמרו על רקע דיווח ב"ניו יורק טיימס" בחודש שעבר, שלפיו משפחתו של רה"מ וון ג'יאבאו צברה לפחות 2.7 מיליארד דולר ב"הון נסתר". ממשלת סין הגדירה את הידיעה כהשמצה.

"נאום שמרני"

הו נשא את נאומו בפני בכירי המפלגה, בהם קודמו ג'יאנג זמין זקן המפלגה, לי פנג, והמנהיג הבא שי. הקונגרס יסתיים בשבוע הבא, כשהוועדה הקבועה של המפלגה תיחשף לציבור. הקונגרס גם יאשר את בחירתם של 24 חברים לפוליטביורו של המפלגה, ומינויים נוספים, כמו מושלי מחוזות וראשי תאגידים.

"אנחנו חייבים לתמוך בהנהגת המפלגה", אמר הו. הוא ציין גם את מערכת הבריאות, הדיור, הסביבה, בטיחות המזון והתרופות והביטחון הציבורי כתחומים שבהם "הבעיות גברו במידה ניכרת".

הקונגרס הוא הזדמנות אחרונה של הו לבצר את המורשת שלו לפני פרישתו, ולהבטיח העברת שלטון חלקה. נאומו בשעת צפיית שיא בטלוויזיה נועד גם להציג את הישגיו ואולי גם לקבוע מסלול הליכה קדימה.

"זה היה נאום שמרני", אמר ג'ים ז'ונג, עורף המגזין מהונג קונג שמתמחה בפוליטיקה סינית. "לא היה בו משהו שאותת על פריצת דרך ברפורמות פוליטיות".

היעד הכלכלי: הכפלת התמ"ג עד 2020

נשיא סין, הו ג'ינטאו, אמר היום (ה') בקונגרס המפלגה הקומוניסטית, כי סין חייבת להכפיל את התוצר הגולמי לנפש עד 2020. לדברי הו, ההתפתחות הכלכלית בסין ממשיכה להיות "חסרת איזון, לא מתואמת ואינה ברת-קיימא". הו קבע יעדים לדור המנהיגים, שזהותו תיקבע בתום הקונגרס, ואמר כי "מנהיגי סין חייבים לעבוד קשה יותר" כדי לפתור את הבעיות. בהשוואה למטרות שקבע הו ב-2010, המטרות שהוא קבע בשנה הנוכחית מחזקות את יעדי הצמיחה הקודמים של המפלגה.

הו הוסיף עוד, כי המגזר הלא-ממשלתי זקוק ל"גישה שווה לגורמי הייצור", וכי על סין לחזק את יכולתה לחדש, לקדם את תהליך העיור ולהגדיל את הביקוש המקומי.

הבנק העולמי לוחץ על סין לבצע רפורמות כדי להפוך לכלכלת הכנסה גבוהה. הרפורמה כוללת פירוק מונופולים ממשלתיים, דה-רגולציה של שיעורי הריבית, והפסקת התמחור הנמוך באופן מלאכותי של משאבים טבעיים.

"אין להם לוקסוס לדחות את הרפורמות", אמר דינג שואנג, כלכלן בכיר מהונג קונג, שעבר בעבר בבנק המרכזי של סין. "בעשור האחרון נהנתה הכלכלה מהשינויים שבוצעו בתקופות קודמות. עכשיו כבר מוצו הדיבידנדים האלה", הוסיף.

סין
 סין